7 124 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Värme till förråd
Sida 1 av 2
Har ett litet förråd på baksidan som är isolerat av den förra ägaren.
Det är lite kallt där på vintern men dock inte superkallt då ju nu är det 5 grader ute och där inne är det 8 grader.
Dock när jag snickrar och håller där inne ibland så vill jag gärna ha lite varmare.
Den förra ägaren lämnade ett oljeelement men den var inte ansluten och jag litar inte riktigt på den.
Så nu står jag i valet att antingen kanske satsa på en konventorelement som jag har igång de gånger man är där så den snabbt värmer upp, kanske en byggfläkt eller ett elelement som går på när det bli för kallt.
Jag vet helt enkelt inte. Jag är ju inte där så ofta men det kan ju ha med att det känns kallt där. Jag kommer dock installera en liten CNC maskin (bordsmodell) så jag kanske blir där lite mer framåt.
Vill ju inte heller få en dyr uppvärmning och en onödig investering.
Det är dock viktigt att den går ha på väggen (kanske en hylla) och stickkontakt.
Hmm vilken temp är ok att jobba med utan jacka men med tröja och det, är säker en smaksak men kanske finns en viss standard.
Förrådet är väll ca 3x5m så den är inte stor.
Det är lite kallt där på vintern men dock inte superkallt då ju nu är det 5 grader ute och där inne är det 8 grader.
Dock när jag snickrar och håller där inne ibland så vill jag gärna ha lite varmare.
Den förra ägaren lämnade ett oljeelement men den var inte ansluten och jag litar inte riktigt på den.
Så nu står jag i valet att antingen kanske satsa på en konventorelement som jag har igång de gånger man är där så den snabbt värmer upp, kanske en byggfläkt eller ett elelement som går på när det bli för kallt.
Jag vet helt enkelt inte. Jag är ju inte där så ofta men det kan ju ha med att det känns kallt där. Jag kommer dock installera en liten CNC maskin (bordsmodell) så jag kanske blir där lite mer framåt.
Vill ju inte heller få en dyr uppvärmning och en onödig investering.
Det är dock viktigt att den går ha på väggen (kanske en hylla) och stickkontakt.
Hmm vilken temp är ok att jobba med utan jacka men med tröja och det, är säker en smaksak men kanske finns en viss standard.
Förrådet är väll ca 3x5m så den är inte stor.
Jag har fått lära mig att gränsen när ”saker blir förstörda” går vid 12 grader så det håller jag som en gräns. I mitt förråd har jag dock lite varmare, 15 grader, det är bara 7,5 m2 men det syns ingen skillnad på elförbrukningen av det. Dock har det inte varit så kallt än iår men Den temperaturen fungerar för mig.
Ska du ha ömtåliga mskiner där ute kanske fukthalten är viktigare att hålla koll på än temperaturen egentligen? Vi har ett förråd där det gärna blir lite kondens i taken, framförallt när man varit där ute och svettats några timmar och luften är varm och fuktmättad. När det sen blir kallt kondenserar fukten och droppar ner. Då vill man ju inte ha dropparna på en dyr maskin.
Så kanske kan någon slags kombinerad maskin vara bäst om det finns? Avfuktning med möjlighet att värma vid behov?
Själv tycker jag det är ganska ok att jobba neråt 14 grader ungefär. Då kan man ha hyfsat tunna kläder på sig och jobba obehindrat. Ett tips är att hellre ha tunn mössa och en "buff" runt halsen än tjocka tröjor.
Så kanske kan någon slags kombinerad maskin vara bäst om det finns? Avfuktning med möjlighet att värma vid behov?
Själv tycker jag det är ganska ok att jobba neråt 14 grader ungefär. Då kan man ha hyfsat tunna kläder på sig och jobba obehindrat. Ett tips är att hellre ha tunn mössa och en "buff" runt halsen än tjocka tröjor.
Produkter som diskuteras: "fuktmättad"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
2000W Byggfläkt kostar väl 299kr på tex Jula. Då får du luftcirkulation och snabbt varmt på liten yta. Så brukar jag göra.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...MInpX4ptPu5gIVAhUYCh32XQ1XEAQYAyABEgKrPfD_BwE
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...MInpX4ptPu5gIVAhUYCh32XQ1XEAQYAyABEgKrPfD_BwE
hmm jo kondis får man hålla koll på men de maskiner som är där är inom skåp så förhoppningsvis ska det skyddas men en torrboll ska man köpa.
Så 12-15 grader är ok temperatur att jobba i och det är behagligt?
Så ska jag ha den temperaturen under vinterhalvåret vad ska man då satsa på utan att det syns för mycket på elräkningen?
En oljeradiator på X Watt för att ha en byggfläkt på är väll dyrare?
Så 12-15 grader är ok temperatur att jobba i och det är behagligt?
Så ska jag ha den temperaturen under vinterhalvåret vad ska man då satsa på utan att det syns för mycket på elräkningen?
En oljeradiator på X Watt för att ha en byggfläkt på är väll dyrare?
Produkter som diskuteras: "torrboll"
Torrbollen Home Series 3
Effektiv fuktslukare
199 kr inkl moms
Läs mer
Du får ju den effekt du ställt in den på. T ex 800 watt på en oljeradiator eller 800w på en byggfläkt är densamma (förutom fläkten som drar minimalt).C cazz skrev:
Edit: Fördelen med fläkten är ju att du får ut värmen i rummet lättare.
Som jag sade på en byggfläkt på 800w eller 800w på en radiator är densamma. Det enda vore den marginella effekten som krävs för att driva fläkten, men om man räknar in fläkten så, ja. Jag hade dock tyckt det var bättre med en fläkt så värmen kommer ut i rummet ordentligt.C cazz skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fortfarande ingen skillnad, fläktens förbrukade energi blir också till värme.Krokben skrev:
Förbrukningen blir i princip densamma, oavsett om du har byggfläkt, element eller något annat direktverkande. (om de lyckas hålla den temperatur du ställt in). Enda sättet att få ner förbrukningen är att antingen isolera bättre eller använda värmepump av något slag.
Möjligen kan en fläkt-driven lösning öka förbrukningen på grund av högre konvektion, du sprider runt värmen mer och kyler således ner den effektivare mot väggarna. Fördelen är ju bättre fördelad temperatur, du kan ha 13 grader i hela förrådet istället för 13 vid elementet och 7 i andra änden.
Möjligen kan en fläkt-driven lösning öka förbrukningen på grund av högre konvektion, du sprider runt värmen mer och kyler således ner den effektivare mot väggarna. Fördelen är ju bättre fördelad temperatur, du kan ha 13 grader i hela förrådet istället för 13 vid elementet och 7 i andra änden.
Det är klart, men menade rent watt-mässigt så om man sätter byggfläkten på 800w ut så leker vi med tanken att fläkten drar 10w så då drar ju allt tillsammans 810w men du får ju som du säger, också 810w värme.Peter2400 skrev:
Blir samma sak som direktverkande i slutändan. Enda skillnaden är väl att det kan vara skönt att stå under så man upplever en högre temperatur än det egentligen är i rummet. Så länge man riktar den inåt rummet borde det inte skilja nämnvärt.