Det finns en hel del bra tipps och råd här på hur man själv kan projektera vattenburen golvvärme.
Nu efter att grävt ut källaren, planat ut den med makadam och lagt lager av isodrän kpa-95 och toppat med BEWI S-100 EPS skivor så kommer mitt tänkta golvvärme projekt upp i dager snabbare en jag kunde föreställa mig. Faktum är att nar man väl grävt ur tänker man att nu är man halvvägs. Men faktum är att resterande går väldigt snabbt.
Jag gjorde som många goda råd och tips säger här för den händige gör det självaren och hörde av mig till LK med en ifylld golvvärme projektförfrågan. Skrev tydligt i mitt mail till dem att jag avser att köpa deras system och tänker inskaffa det via Rinkaby och Dhal. Skicka dem en relations cad ritning 1:50 med blivande väggar skuggade för att enkelt se om hur man kan lägga golvvärmen. I min beskrivning framgick även att jag önskade 5 zoner. Fick svar samma dag med en materialista som bekräftade att jag och LK tittat på samma kvantitet och delar. Men i deras mall har det bara med 4 zoner.

Då jag önskar få betong på golvet före jul tänkte jag köpa in rör och tillhörande golvlist samt ett prefab skåp med färdig shunt kopplad till fördelaren. Då jag i nuläget inte riktigt vet om hur och när jag kommer vidare med mitt projekt med LK vill jag höra lite second opinions på min CAD och om jag tänkt rätt med mina vattenrör. Om jag är ute på hal is som går iväg och tar egna intiativ med att göra denna förläggningsplanering? Eld bör jag lägga ihop två zoner så jag har fyra?

Sekundärt vad jag sedan behöver ha hjälp med (förhoppningsvis via LK) är injusterings data. Alltså hur jag får ett jämt flöde över alla mina kretsar oavsett längd. Vet att deras CAD program de använder till sina återförsäljare och projektledare räknar ut flödet och där med injusteringen redan i cad utifrån hur rören i denna är dimensionerade och lagda. Men då bör ja ha tänkt som dem samt att jag då även kan visa att jag valt deras produkter och nu behöver justera in det. Lite bakvänt kan tyckas.

Läser vidare på LK's sida att man normalt hjälper kunder som går via en deras anslutna återförsäljare/ projektledare med hela projektet där all dokumentation samlas via deras konstruktörer. Vilket är både tryggt och bra för den som vill och önskar få hjälp med hela projektet utan att göra så mycket själv. Självklart borde det finnas en bra väg in för oss andra som vill och kan förlägga det själva. Men behöver deras support på konstruktionsuträkningar.

Kort fakta:
Kommer att koppla in min golvvärme med egen shunt till tur och returflödes rören som matar övervåningens övriga radiatorer.
Vämekällan är via en villa fjärrvärmecentral. Enligt Stockholm energi som jag frågade i samband med att jag flyttade fjärrvärmecentralen är det helt ok att lägga till golvvärme med egen shunt.
Min golvvärme kommer att gå i LK 16 universalrör. CC mellan 320 och 240. Se CAD.
Tur och retur på radiatorledningen som kommer ansluta shunt till golvvärme är ca 1 bar.
Min cad skiss är nerminskad till A4 så hoppas den ändå går att läsa ut här. CAD ritning av golvvärmeprojekt med beskrivande texter och mått för olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett badrum med bastu, handdukar, växter och moderna sanitetsartiklar.
Skapa konto
3D-visualisering av bastuinredning med genomskinlig person sittande på bänk och vedeldad bastuugn.
Skapa konto
En 3D-renderad bild av ett modernt badrum med vita kakelväggar och blåa dekorativa ränder.
Skapa konto
3D-skiss av ett renoverat källarutrymme med trätrappa och golvvärmeplanering.
Skapa konto
3D-rendering av ett modernt vardagsrum med soffa, matta, vit garderob och gitarr.
Skapa konto
3D-visualisering av ett sovrum med golvvärme, innehållande säng, skrivbord och TV. 3D-rendering av ett modernt badrum med dusch, toalett och handfat, potentiellt för golvvärmeprojekt.
Skapa konto
3D-rendering av en halvfärdig källare med träpanel och öppning till badrum, sett ur första person perspektiv.
Skapa konto
3D-visualisering av ett modernt badrum med bubbelbad och infällda ljus.
Skapa konto
3D-rendering av ett modernt badrum med belyst spegel och fönster som visar nattvy.
Skapa konto
3D-rendering av ett modernt badrum med dubbla handfat, spegel, duschhörna och bastu.
Skapa konto

Skickar med lite 3D bilder om någon är nyfiken på min vision.
Tack på förhand även om jag förstår att min frågeställning kan verka lite svår. Men dela gärna din erfarenhet från liknande projekt. Vem gjorde vad och hur?

Om jag förstår din fråga rätt så bad du om 5 zoner från LK, du fick tillbaka en ritning med 4 zoner, När jag har bett dem göra ritningar till min kåk har det inte varit något problem att maila tillbaka och säga si och så här skulle jag vilja ha det.

Har du testat att bolla med dem? Typ maila tillbaka med dina önskemål? Själv fick jag ritningar på golvvärmen, materiallista och injusteringsdata från dem. De jag dock lärde mig är att en ritning är en ritning, men i verkligheten kommer det att skilja lite på slinglängder etc.

Tack för svar Tobben,
Jag fick ingen ritning alls av dem. Gjorde själv en ritning i dag för att kunna beställa delar så snarast möjligt. Önskar läggar rören före armeringen och ha vatten i dem när det blir gjutning. Fick bara materialistan där de skrivit ut fyra zoner istället för mina önskade 5 zoner. Sedan en kort notis om att de bara sköter projekteringen av betalande kunder via projektledare. Ska höra av mig till dem på måndag.
Absolut en ritning är en ritning och sedan gör man en relationsritning som visar om hur det blev i verkligheten.

Nyfiken. Valde du att gör jobbet själv eller gick du via en entreprenör? Vände du dig till LK via deras blankett för projektförfrågan?

Jag köpte in allt material själv. Tanken var att lägga de själv, precis som du hade jag bilat ur källare. Dock isolerade jag med 300mm eps. Källaren är varm och go nu. :-)

Men pga tidsbrist så tog jag in en röris som gjorde det. Yepp, använde mig av deras blankett för projektförfrågan. Fyllde i allt och så tog de max några dagar så kom de på mail. Kompletterade typ ett år senare med övervåningen också. Samma sak där, inga problem från deras sida.

• Gilla
Mats Bjurmark
  • Laddar…
Hur gick det? Fick du hjälp av LKs support med projekteringen?

Till slut fick jag en förläggningsritning med injusteringsvärde ”antal varv” att vrida ner på vardera krets. Nu ligger golvärmerören utlagda i sina 5 kretsar och armerinsnätet ovanpå. Provtryckt och klart. Nu ska jag få tag på minst två duktiga betongare som kan få ut betongen jämt och snyggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.