9 736 läst ·
41 svar
10k läst
41 svar
Vedpanna vs jordvärme
Det klassiska svaret som gör att jag kan köpa billiga radiatorer då folk luras att slänga ut dem. Det är snarare så att man kanske ev behöver lägga till ett par radiatorer. Själv går mitt halvtaskigt isolerade hus i södra sverige runt vid 0 grader på ca 40c framledning med ett gäng gamla gjutjärnsraddar. Hysterin kring golvvärme är överdriven. Det handlar snarare om komfort och smak.Tomture61 skrev:
Var hittar du billiga gjutjärnsradiatorer? De brukar vara rejält dyra.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Det handlar mer om framledningstemperaturen, olja/ved kan skapa en mycket högre temp än en värmepump (Med bra ekonomi ) och isoleringsstandard på byggnaden .G guggen skrev:Det klassiska svaret som gör att jag kan köpa billiga radiatorer då folk luras att slänga ut dem. Det är snarare så att man kanske ev behöver lägga till ett par radiatorer. Själv går mitt halvtaskigt isolerade hus i södra sverige runt vid 0 grader på ca 40c framledning med ett gäng gamla gjutjärnsraddar. Hysterin kring golvvärme är överdriven. Det handlar snarare om komfort och smak.
Bäst verkningsgrad med en värmepump uppnås med en låg framledningstemp + en stor radiator (golvvärme) eller vattenradiator som kan leverera många watt.
Nej, självklart inte. Gamla räddar på fötter i gjutjärn. Går även att få tag på på diverse byggvårdshandlare men då får man betala runt 3k st. Går ibland att köpa hela partier billigt för några tusen när folk slänger ut o skall ha golvvärme.D Daniel 109 skrev:
Tror du behöver läsa igen. Jag påstår just att de flesta inte behöver 60+ i framledning utan klarar sig alldeles utmärkt med 40-50c framledning när det är kallt. Ev kan de behöva lägga till ngn rad. I stora perioder är dessutom framledning mkt lägre och att ekonomin blir faktiskt bra utan att man behöver riva ut hela huset som du menade var nödvändigt. Visst kan det vara så, men det är inte osannolikt att TS kan köra en bra modern pump med ett Scop på 3+ om hen bor i den nedre halvan av Sverige.Tomture61 skrev:
Det handlar mer om framledningstemperaturen, olja/ved kan skapa en mycket högre temp än en värmepump (Med bra ekonomi ) och isoleringsstandard på byggnaden .
Bäst verkningsgrad med en värmepump uppnås med en låg framledningstemp + en stor radiator (golvvärme) eller vattenradiator som kan leverera många watt.
Det är svårt, om inte omöjligt, att räkna hem en totalrenovering under en livstid på ett hus för att gå från Scop 3 till 4.
Men det löser du med högre cirkulation och lägre delat fram/retur. Mitt gamla hus från 1946, med värmesystem byggt för oljepanna 80-60 system, fungerar ypperligt med värmepump och kurva 39. skulle man behöva komplettera så byt en strategiskt placerad radiator mot en konvektor. Har haft VP i 25 år nu och är bara källaren som blir lite sval när det är riktigt kallt ute i längre perioder. Men jag förberedde för att montera en konvektorradiator när jag senast bytte VP, men det har ännu inte blivit av att montera en i källaren. Det är bara två radiatorer i hela läkaren som är 105m2.Tomture61 skrev:
Det handlar mer om framledningstemperaturen, olja/ved kan skapa en mycket högre temp än en värmepump (Med bra ekonomi ) och isoleringsstandard på byggnaden .
Bäst verkningsgrad med en värmepump uppnås med en låg framledningstemp + en stor radiator (golvvärme) eller vattenradiator som kan leverera många watt.
Gamla 80-40, 80-30 men även 80-60 är ju inte alltid per automatik att det är klena rör och små radiatorer som inte passar värmepump.
Med de förstnämnda systemen i många fall och hus så var systemets radiatorer överdimensionerad från den tidens beräkningar, det är ett faktum. Var ju bla så "Kirunametoden", lågflödesystem kom fram. Man gick från högflödes system till lågflödesystem (55/45 till 80/30.) så 55/45 är ju inget nytt påfund i och med värmepumpar.
Det hus som är "problemhus" skulle jag vilja säga är 70 tals el/vatten hus där man smällde upp frimärken till radiatorer och sugrör till stammar.
Om man tänker lite på medeltemperatur radiator och effekt/flöde så är en given radiator som är rätt i sitt rum när det gäller effekt samt är dimensionerad för t.ex 80-30 eller 80-40 (som förmodligen är lite överdimensionerad från början då vi ingenjörer gillar >1)
Så kommer förmodligen även en värmepump värma det rummet med 55/45 om man inte har för klena rör. Kanske kräver lite spets vid DUT på 80-40 systemet. Men inte tillräckligt att det skulle tjälpa en värmepumpinvestering eller att man skulle riva ner allt för nya radiatorer.
Med de förstnämnda systemen i många fall och hus så var systemets radiatorer överdimensionerad från den tidens beräkningar, det är ett faktum. Var ju bla så "Kirunametoden", lågflödesystem kom fram. Man gick från högflödes system till lågflödesystem (55/45 till 80/30.) så 55/45 är ju inget nytt påfund i och med värmepumpar.
Det hus som är "problemhus" skulle jag vilja säga är 70 tals el/vatten hus där man smällde upp frimärken till radiatorer och sugrör till stammar.
Om man tänker lite på medeltemperatur radiator och effekt/flöde så är en given radiator som är rätt i sitt rum när det gäller effekt samt är dimensionerad för t.ex 80-30 eller 80-40 (som förmodligen är lite överdimensionerad från början då vi ingenjörer gillar >1)
Så kommer förmodligen även en värmepump värma det rummet med 55/45 om man inte har för klena rör. Kanske kräver lite spets vid DUT på 80-40 systemet. Men inte tillräckligt att det skulle tjälpa en värmepumpinvestering eller att man skulle riva ner allt för nya radiatorer.
Klicka här för att svara

