Värme allmänt
Ingenjören: Av dessa två placeringar säger jag blå om man vill få ut värmen till så stor del av huset som möjligt. Vi har också en LVP i vardagsrummet ca 2,5m bakom soffan och så länge man inte kör de högsta fläkthastigheterna just när man sitter där är ljudet inget problem - man vänjer sig. Är man dock väldig känslig för ljud eller drag bör man välja annan placering för det blir ju
johnbarbereauxswaab: [citat] Om det är så håller jag med. Efter 15 år är det isf dags att byta.
useless: [citat] Nej. Under normal drift ska inte säkerhetsventilen öppna. 1,5 bar räcker gott och väl till ditt system om expansionskärlet gör sitt jobb.
Stefan1972: året stämmer säkert. Hade exakt likadana i hyreshuset jag bodde i när jag var liten. De var byggda runt 1970
Daniel 109: Det finns lite olika lösningar. Det kan finnas en förrådsberedare i ackumulatortanken. Det vill säga en färskvatten tank som ligger i tanken med varmt radiatorvatten. En annan variant är att det hår en lång ihoprullad vattenledning i tanken. På något vis ska värmen föras över utan att vattnet blandas.
Lechuza: Tjena. skulle bara meddela att den nya returventilen var ett riktigt måndagsexemplar och släppte inte igenom något alls, därav ingen värme. Nu funkar allt med en ny :)
kest: Värmeledningspasta och tape brukar lösa den typ av problem. Sedan isolera noga...
Karlia: Trots - 6 ute är det varmare i vardagsrummet idag. Så då var det termostaten som inte var bra! Tack för hjälpen!
Klausa80: Ingen möjlighet att kolla spänningen. Får be ngn göra det. Men hur kastar man om faserna? Han lossade alla gula/gröna. (Vet inte vad de kallas) sedan satte han fast dessa igen. Men de satt ju både två o två och tre o tre. Sedan tog han och gjorde samma med blåa kablarna. (Vad de nu heter) men de satt ju inte heller 1 och en.
AtlasM: Tack för svaren båda. Har fått tag på en som passar och shunten rör på sig som den ska här nu.
Peter1986: Som rubriken lyder; Ska jag ha termostat på golvvärmeshunten eller ej? Just nu kör jag bara golvvärmen med byggpanna under byggtiden, men vid inkoppling dök frågor upp kring framtida reglering. Då jag kommer kombinera golvvärme och radiatorer har jag en shunt för golvvärmen. Shunten har från fabrik en "vanlig" termostat på ventilen för shuntvattnet (från pannan). Den reglerar på
Krokben: [citat] Ja det är nog mer en komfortgrej. Jag som knappt har elementen på märkte enorm skillnad men räkningen blev densamma!
Kalle91: Har varmvattenberedaren någon koppling till värmen i elementen? eller är den endast till för varmvattnet i dusch och kranvatten?
slurppe99: [citat] Jag kan också hålla med att Airmove inte ger tillräcklig effekt. Möjligheten är att du bara får runt en grad i förändring. Jag har provat liknande koncept med en fläkt och skillnaden i ett vardagsrum på 20 kvm blev en grad. När jag skaffade en separat fläkt som styrde värmen från en kraftigare Llvp så blev det någon grad till. Det enda som jag har sett gett en stor
BeL2aKG: [citat] Hur får man av Giacomini vredet? Ser ut att sitta i kilar på vardera sida, ska man böja ut plast från kil och skriva hela donet?
useless: [citat] Det är ingen termostat, utan ett motstånd som ändrar resistans beroende på temperaturen. Det man kan göra är att låta ett gsm-/wifi-relä koppla in ett extra motstånd i serie eller parallellt med rumsgivaren (beroende på om dess resistans ökar eller minskar med temperaturen) och på så vis lura ERA'n att det är t ex 10 grader varmare inne än vad det egentligen är.
zniff: Jag har ett stort tungt gammalt element (nedärvt), där allt var förberett med till- och från vatten. Vid rördragning kom jag på att det saknas en avluftningsnippel. En sådan måste finnas förstår jag. Men, finns det såna nipplar för äldre gjutgärnselement att köpa? (ca 30mm hål). Bauhaus hade endast en väldigt liten nippel för ca 6mm hål). Såg nu på nätet at B-hus även hade
allexx: Man får knacka och ta hjälp av en liten mejsel och gunga och trycka ventilen
Jalletjalle: En liten uppdatering idag, golven är varma igen vilket är skönt men inne tempen är nu på 20 grader på undervåningen där golvvärmen finns och på övervåningen där det finns vattenburna radiatorer så är det cirka 23 grader varmt. Pannan verkar fortfarande arbeta hårt då den låter högt, kan det vara så att både pannan och golvvärmen måste luftas? Och reglagen till golvvärmen,
Peter2400: [citat] Håller med, givaren på elementet har ändå dålig koll på rumstemperaturen. Vi har ett Adax Neo i köket, det sitter där för att se till att tempen håller sig på minst 23 gr. Termometern som vi kikar på sitter centralt placerad i köket. Signalen fångas upp av en Tellstick Net som i sin tur styr en z-wave mottagare som sitter vid elementet. Elementet startar på 22,9 och stängs
GoC: [citat] Du får ju först ta loss termostatventilen. När den är borta så skall du se en ”pigg” som sticker ut ur ventilen. Den skall vara helt ute då termostaten är bort. Du skall kunna trycka in den, inte med ett finger men om du använder ett skaft på en skruvmejsel och trycker in den så skall den fjädra ut efteråt. Gör den inte det så knacka försiktigt på den med skaftet på
GoC: Du har ju en cirkulationspump till golvvärmen så det behöver du inte fler av. Ställ upp termostaten på maxkapacitet ju vara en åtgärd. Men grundproblemet är troligen att du behöver justera upp värmekurvan i värmepumpen för att få tillräckligt med värme till golvslingorna.