Hej
När jag stänger handdukstorken då kallnar alla element. vad ska jag ha för bypass monterad på handdukstorken?
Elementen ser ut som på bilden. Ha de bypass? Om jag stänger ena kan vattnet ändå cirkulera i de andra?

Handdukstork med anslutande rör och termostatventil på vägg, ingen synlig bypass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiator med termostatventil och anslutningsrör till golvet, bredvid en eluttag.
Skapa konto

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Ska handdukstorken pluggas på ena sidan? Det går ju ett rör från ventilen till handdukstorken.

Jag har ett problem. Inloppsröret till handdukstorken ligger under utloppsröret. Om jag ska ha ventilen monterad till höger vilket är vettigast hur drar man rören då?. Inlopp för ventilen kommer att ligga precis ovanför rören.

L Lars48 skrev:
Jag har ett problem. Inloppsröret till handdukstorken ligger under utloppsröret. Om jag ska ha ventilen monterad till höger vilket är vettigast hur drar man rören då?. Inlopp för ventilen kommer att ligga precis ovanför rören.
Det som nog bli lite knivigt att få ihop det, t.o.m för en rörmokare.
Det enklaste, dock inte det snyggaste, alternativet vore att sätta ventilen i det vänstra benet på handdukstorken. Det blir en liten bit synlig dragning men för enkelhetens skull så hade jag nog gjort så.

Koningsbakkae Koningsbakkae skrev:
Det som nog bli lite knivigt att få ihop det, t.o.m för en rörmokare.
Det enklaste, dock inte det snyggaste, alternativet vore att sätta ventilen i det vänstra benet på handdukstorken. Det blir en liten bit synlig dragning men för enkelhetens skull så hade jag nog gjort så.
Håller med. Tänker på ett annat alternativt. Det finns en T koppling på utloppssidan. Om jag sätter en T koppling på inloppsröret också då kan jag koppla ihop de som en bypass. Frågan är om det finns nåt sort blandare lik TP 1 blandare fast för ett rör som jag kan sätta emellan. Vad sägs om TP 1 blandare på väggen ?
Handdukstork med T-koppling markerad på inloppsröret, förslag på installation av TP 1 blandare.
Skapa konto

L Lars48 skrev:
Håller med. Tänker på ett annat alternativt. Det finns en T koppling på utloppssidan. Om jag sätter en T koppling på inloppsröret också då kan jag koppla ihop de som en bypass. Frågan är om det finns nåt sort blandare lik TP 1 blandare fast för ett rör som jag kan sätta emellan. Vad sägs om TP 1 blandare på väggen ?
[bild]
L Lars48 skrev:
[bild]
Det är inget T-rör utan en returventil med föravstängning. Under locket så sitter det en insexskruv alt en skruv för plattmejsel som man öppnar och stänger den ventilen med.
TP 1 blandare, vad är det för något?

Termisk fördelare för värmesystem, 'Thermopanel Fördelare, TP 1-', i rostfritt stål med flera anslutningar.
Skapa konto
Koningsbakkae Koningsbakkae skrev:
Det är inget T-rör utan en returventil med föravstängning. Under locket så sitter det en insexskruv alt en skruv för plattmejsel som man öppnar och stänger den ventilen med.
TP 1 blandare, vad är det för något?
En sån

Värmeelement i badrum med kopplingar på vänster sida och oanvända rörände på höger.
Skapa konto
Så här blev det. Det gick inte att koppla till högra sidan hur än jag försökte.

• Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
[bild] Så här blev det. Det gick inte att koppla till högra sidan hur än jag försökte.
Jag tycker det blev bra!
Du löste det på bästa sätt (y)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.