Hej.
Är ny på forumet.
Idag värmer vi upp huset med ved. Och pannan börjar bli till åren. Vi gör av med ca 18-20 k. På sommaren eldar vi knappt för då använder vi Solpanelerna för att värma tappvattnet. Så har vi tankar på att byta till jordvärme. Ved är bäst att värma sej med bortsett från arbetet med det..

Vad skulle ni rekommendera att göra byta ved panna elle byta till jordvärme??
 
Vad värderar du själv i arbete kontra enkelhet? Kan du få gratis ved men med eget arbete?
Hur bor du för att hantera vedeldning?
Vi började med ved för att snabbt byta till olja/el och nu bergvärme sedan ca 20 år.
Säger som en bekant som eldade med ved i över 25 år och nu bergvärme sedan dryga 5 år, det här skulle jag gjort tidigare.
Men du kommer också få svar att ved är det du fortsätta med.
Sedan är det också en ekonomisk fråga gratis ved och eget arbete, kan vara ett motiv. Vågar inte räkna på de kubik jag själv tar ut från skogen för våra kaminer vad den kostar, men kallar det gratis.;) Ser den mindre mängden också som en hobby.
 
Veden får vi köpa kostar oss ca 7500-10000 kr då får vi det hemkört i 3 meters längder. Sen så måste vi hyra en prossesor för att klyva veden. Vi bor på landet har åkermark på 6 hektar inte mycket. Skog har vi men den är lika stor som en fotbollsplan.
 
Det blir väl mera en fråga "vad vill du själv?".
Du verkar ju ha mark för att kunna ploga ned jordvärme utan några problem, går ju att nyttja kringliggande mark.
Så är du osäker skulle jag ta in priser på ved kontra jordvärme, då vet du kostnaderna och ungefär även vad driftkostnad blir.
Sedan så får du värdera och bedöma arbete med att elda/hantera ved jämfört med i princip underhållsfri jordvärme.
 
Personligen uppskattar jag komfort så ved panna skulle gå bort direkt.
I och med att ni har en del mark att lägga ner slangen i så finns det ju möjlighet till rejäl brinekrets.
Om bara kostnaden är det viktiga så är det ju rätt lätt att räkna kostnader och jämföra.
 
Min rekommendation är definitivt värmepump, jordvärme.
Jag har växt upp med vedpanna, har haft hus med kombipanna o oljepanna.
När vi i vårt förra hus skulle byta panna funderade jag mellan att behålla den gamla pannan o sätta in pelletsbrännare för att spara lite pengar eller att köpa allt nytt o installera värmepump med jordvärmeslingor.
Jag funderade iofs inte så länge, men den enskilt bästa investering jag gjort i ett hus var att installera värmepump!
Dels var det en ekonomisk besparing eftersom vi då eldade med olja.
Men en icke försumbar detalj var att slippa allt kringjobb som eldning, oavsett typ, för med sig såsom sotning, aska ur panna, vedhantering mm.
Själva vedhanteringen kan iofs vara ganska skön, avkopplande tycker jag.
Men den skall göras, och det tar tid.
Men framförallt är det så skönt att det sköter sig själv.

Så mitt absoluta råd är att satsa på värmepump.
Du kommer inte att ångra dig.
 
Frågan är väl också hur länge man tillåts värma sitt hus med ved utan striktare restriktioner på utsläpp. Visst, man eldar med ved som är en förnybar hälla men utsläppen från en villa är allt annat bara koldioxid och vatten. Rätt som det är kommer någon politiker på idén att stoppa vedeldning och plötsligt blir en investering i vedeldning en belastning istället.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Frågan är väl också hur länge man tillåts värma sitt hus med ved utan striktare restriktioner på utsläpp. Visst, man eldar med ved som är en förnybar hälla men utsläppen från en villa är allt annat bara koldioxid och vatten. Rätt som det är kommer någon politiker på idén att stoppa vedeldning och plötsligt blir en investering i vedeldning en belastning istället.
Nya regler tillkommer ständigt.
https://www.boverket.se/sv/byggande...valtning/andrade-krav-for-kaminer-och-pannor/

Jag har för mig att det skärptes även för några år sedan med, men minns inte riktigt.
 
K knipo skrev:
Nya regler tillkommer ständigt.
[länk]

Jag har för mig att det skärptes även för några år sedan med, men minns inte riktigt.
Ja, ofta så berör nya regler inte "dig som redan har en kamin eller panna" men rätt som det är så ska politiker sätta ner foten och det ska drabba även äldre system. Vilket väl egentligen är fullt rimligt, det är egentligen kanske inte rimligt att man får stånka runt i en veteranbil, skattefritt och släppa ut enorma mängder skadliga avgaser medans nya bilar knappt får tankas med bensin. Likadant kan man ju tänka med uppvärmning av villor.

Så oavsett bör man väl ha med det i bakhuvudet att går man åtminstone framåt i tiden med uppvärmningssystemet så bör man slippa den sortens problem under utrustningens livslängd.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Frågan är väl också hur länge man tillåts värma sitt hus med ved utan striktare restriktioner på utsläpp. Visst, man eldar med ved som är en förnybar hälla men utsläppen från en villa är allt annat bara koldioxid och vatten. Rätt som det är kommer någon politiker på idén att stoppa vedeldning och plötsligt blir en investering i vedeldning en belastning istället.
Ingen politiker kan ändå vara så insnöad och verklighetsfrånvänd så att den försöker förbjuda vedeldning. Den femte kolonnen lär avsätta den politikern väldigt snabbt. Det finns en hel uppsjö med färdigt samhällskritiska personer på landsbygden. En annan sak dom har gemensamt är att dom sitter inne på en ofantlig mängd med eldvapen och dom eldar alla med ved.
 
  • Haha
  • Gilla
Stegatorparn och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Ingen politiker kan ändå vara så insnöad och verklighetsfrånvänd så att den försöker förbjuda vedeldning. Den femte kolonnen lär avsätta den politikern väldigt snabbt. Det finns en hel uppsjö med färdigt samhällskritiska personer på landsbygden. En annan sak dom har gemensamt är att dom sitter inne på en ofantlig mängd med eldvapen och dom eldar alla med ved.
Det kan man tycka. Jag tror dock att det idag är en väldigt liten andel av landets befolkning som värmer sitt boende med ved och mindre blir den. När "rätt" åsikter får spridning i de stora partierna är det dessutom väldigt svårt att stå emot. Rätt som det är får något extremparti vårmästarroll och tokiga regler och lagar är ett faktum.

Tror dessutom att de flesta med bössa på landsbygden sällan skulle ta den med sig till Stockholm och börja jaga politiker. Åtminstone i Sverige, hur det står till i Finland vete tusan :-)
 
Tomture61
Att byta från vedpanna till värmepump blir mycket annorlunda för dina radiatorer i huset , dom får då inte mer än ca 35-45 gr värmevatten från en värmepump.
Du blir tvungen att byta alla radiatorer plus kanske några fler också.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Att byta från vedpanna till värmepump blir mycket annorlunda för dina radiatorer i huset , dom får då inte mer än ca 35-45 gr värmevatten från en värmepump.
Du blir tvungen att byta alla radiatorer plus kanske några fler också.
Det är ju direkt felaktigt uttalande. 65 grader med hjälp av elpatron fixar de flesta pumpar. 55 på kompressorn är ju inga problem. Finns ju andra köldmedier som klarar högre temp med kompressorn.
Självklart så får man ju tänka till lite och inte bara lyssna på plug and play försäljarna.
 
  • Gilla
vvs facit och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är ju direkt felaktigt uttalande. 65 grader med hjälp av elpatron fixar de flesta pumpar. 55 på kompressorn är ju inga problem. Finns ju andra köldmedier som klarar högre temp.
Självklart så får man ju tänka till lite och inte bara lyssna på plug and play försäljarna.
beror ju dessutom på hur systemet är dimensionerat idag, även med eldning kan man ju ha siktat på lagom varma radiatorer med vettigt isolerat hus... jag hade vedeldad panna som barn och vi hade aldrig särskilt varma element, var knappt lönt att hänga sina snöblöta vantar på!
 
Tomture61
Nu har jag en FLVP men att få ut 65 gr värmevatten med hjälp av elpatroner blir mycket el = många pengar .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.