Dum fråga, jag vet. Jag borde ju bara kolla hur mycket min nuvarande panna drar, men jag har ingen energimätare kopplad till den.

Jag undrar mer om någon kan ge en bedömning mellan tummen och pekfingret.

Huset är 69 kvm, ett plan med oupvärmd källare, värms med oljepanna som går på elpatron (typ 13 kW maxeffekt eller något sådant). I princip oisolerat, från 1945.

Årsförbrukning ca 26 MWh. Två vuxna i hushållet.

Finns det en möjlighet att det går att värma sagda hus med en 6 kW elpatron? Med dräglig innetemperatur alltså. Eller är det helt omöjligt och lika bra att köpa en 9 kW direkt?

Har fått dräglig innetemp ca 19-20 grader med 6kw, shuntat ut ca 30-35 grader och pannan värmdes till max 50 grader.
Dock inte minus ute utan som lägst 5 plus.
Huset är 110 kvm i två plan.

Med årsförbrukning 26 MWh och antagandet att 4 MWh därav är hushålls-el så blir uppvärmning 22 MWh. 6 kW räcker då inte riktigt, det behövs 7 kW för att hålla 21 grader inne vid DVUT enligt NIBE's dimensioneringsprogram VPDIM. Runt Stockholm är dimensionerande vinterutetemperatur ca -17 grader.

Sådär mellan tummen och pekfingret skulle jag nog säga 9 kW.

Magnus E K
Komplettera med en bra LLVP så räcker det med 3 kW.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nej, det gör det inte.
Det är kallt ibland, och värmepumpen kan gå sönder. Då är det väldigt bra att ha lite effekt att sko i med.

Fotografen Fotografen skrev:
Sådär mellan tummen och pekfingret skulle jag nog säga 9 kW.
Kan bekräfta det, vårt hur var på ca 94+48 och det drog ca 9kW när det var som kallast, också oisolerat från 1935. Om du har ackumulatortank så kan du ev klara dig på något mindre.

Det var det jag var anade. Då blir det till att köpa ett 9 kW patronelement ändå

P
9 kw är väl i princip standard i ett normalt stort hushåll.
Hemma har jag ivt 9 kw

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.