5 564 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Hur långt räcker 6 kW?
Dum fråga, jag vet. Jag borde ju bara kolla hur mycket min nuvarande panna drar, men jag har ingen energimätare kopplad till den.
Jag undrar mer om någon kan ge en bedömning mellan tummen och pekfingret.
Huset är 69 kvm, ett plan med oupvärmd källare, värms med oljepanna som går på elpatron (typ 13 kW maxeffekt eller något sådant). I princip oisolerat, från 1945.
Årsförbrukning ca 26 MWh. Två vuxna i hushållet.
Finns det en möjlighet att det går att värma sagda hus med en 6 kW elpatron? Med dräglig innetemperatur alltså. Eller är det helt omöjligt och lika bra att köpa en 9 kW direkt?
Jag undrar mer om någon kan ge en bedömning mellan tummen och pekfingret.
Huset är 69 kvm, ett plan med oupvärmd källare, värms med oljepanna som går på elpatron (typ 13 kW maxeffekt eller något sådant). I princip oisolerat, från 1945.
Årsförbrukning ca 26 MWh. Två vuxna i hushållet.
Finns det en möjlighet att det går att värma sagda hus med en 6 kW elpatron? Med dräglig innetemperatur alltså. Eller är det helt omöjligt och lika bra att köpa en 9 kW direkt?
Med årsförbrukning 26 MWh och antagandet att 4 MWh därav är hushålls-el så blir uppvärmning 22 MWh. 6 kW räcker då inte riktigt, det behövs 7 kW för att hålla 21 grader inne vid DVUT enligt NIBE's dimensioneringsprogram VPDIM. Runt Stockholm är dimensionerande vinterutetemperatur ca -17 grader.
Sådär mellan tummen och pekfingret skulle jag nog säga 9 kW.
Nej, det gör det inte.
Det är kallt ibland, och värmepumpen kan gå sönder. Då är det väldigt bra att ha lite effekt att sko i med.
Det är kallt ibland, och värmepumpen kan gå sönder. Då är det väldigt bra att ha lite effekt att sko i med.
Klicka här för att svara