Hej alla!
Slänger ut en fråga gällande mina gamla element och dess innehåll/tillbehör.
Är det någon som vet nått om det går att byta ventilsats och termostat till dessa element utan att tömma systemet på vatten, eller finns det moderna ventiler etc som passar dessa element? Jag har sökt igenom internet men har inte träffat på ett enda element som är likt detta.
Någon som har ett bra svar? Positivt som negativt.
Har ett element som är halvvarmt men som ej innehåller luft tex.
Gamla saker tar knäcken på mig...
Visa bilaga 256693 Visa bilaga 256694 Visa bilaga 256695

Vit radiator ansluten till rörsystem nära golv och vägg med synliga tecken på användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig rördel där radiatoransluten till vägg, tecken på vattenläckage eller åldring.
Skapa konto
Närbild på en vitmålad gammal radiatorventil med slitage och korrosion mot en tapetserad vägg.
Skapa konto

Krilleman
MMA:s ROT-bok nämner dina radiatorer/ventiler.
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/ROT_2015.pdf

Och dom hade visst en korrekt installationsanvisning också!
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/4821801_rev-3.pdf

Valfri vanlig MMA-termostat ska passa direkt på efter bytet.

RSK: 4805240

(y)

Kan köpas tex här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-insats-21m/
https://www.vvsobadrum.se/varme/radiatorer-ventiler/reservdelar/mma-ventilinsats-21-m-tk-sparr

Och om du har någon med konto hos Ahlsell så har dom 20st på centrallagret i Hallsberg. Således kan vilken rörmokare som helst ta hem dessa åt dig.

Vit radiator med termostat och TK-spärr märkt.
Skapa konto

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Detta är ju helt underbart!
Och jag som ”tror mig” har sökt igenom hela internet efter detta, så hittar du det på engång.
Skulle fasen ha starta ett konto här i tidigare skede.
Stort tack för hjälpen med allt!

Någon som vet vilket av rören upp till denna typ av radiator som ska vara tillopp resp retur?

Har installerat ny värmepump och misstänker att de installerat så flödet går åt fel håll då röret (vänstra på bifogad bild) där ventilen sitter är kallare än det högra röret. Har mätt upp temperaturen och det är allt från 1-2 grader till 5 grader varmare i det jag tror är returröret.

• Två vita rör anslutna till en radiator, vänstra röret med en reglerventil, misstänkt felkopplat.
    Skapa konto
Redigerat:
Krilleman
Jag är inte säker på tillopp/retur, men gissningsvis så är tilloppet till vänster, närmast termostaten enligt bilden.

MEN:
Ska du verkligen använda dessa "enkelpanel"-radiatorer för bergvärme?
Dessa är oftast tilltänkta för högt-temp system för att klara effekten ut i rummen (alltså oljebrännare a´la 70-tal).

Har firman som installerat verkligen räknat på detta? :thinking:

Tack för svar! Vi har luft-vatten värmepump. Tanken är ju att byta ut de gamla radiatorerna till större radiatorer som passar värmepumpen bättre. Det fanns inte tid/pengar vid bytet då den gamla elpannan som satt i huset när vi flyttade in i somras och som vi hoppades skulle hålla något år till plötsligt dog och inte gick att reparera. Jag vill gärna att flödet går åt rätt håll innan vi börjar byta radiatorer.

Har kollat med grannar i radhusområdet och alla verkar ha som du säger, dvs vänstra röret är tillopp medan vi har tillopp i högra just nu. Tittar man även på storleken på radiatorerna på slingorna så är det tydligt att flödet verkar gå åt fel håll då värmen går till de stora radiatorerna först och de mindre sist.

Det som är lite konstigt är att de flesta radiatorerna blir varma upptill i alla fall (vilket är installatörens argument för att det är rätt installerat). Samtidigt är tempen högst upp i radiatorerna 3-5 grader lägre än tempen i det rör som är tillopp just nu. Om flödet gått rätt genom radiatorn tycker jag att tempen högst upp borde vara nästan samma som tempen i tilloppet?

Nu gäller det bara att få installatören att inse att de gjort fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.