Byggahus.se

Dansk kamin. Bekkasinen, konstig sak!

1. D
    Medlem Nivå 3
    Har fått en bekkasinen av en granne i stugan.
    Bekkasinen no3. En mycket konstig kamin som man fyller helt uppifrån. Tänder på och sen reglerar man bara tilluft.

Ska fyllas till max och brinna länge.

Någon som förstår hur denna fungerar.
    Grannen jag fick den av är död och kan således inte berätta.
    Det var frun som ringde över mig och ville bli av med den.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20191110-191021_Firefox.jpg

2. rocklind
    Medlem Nivå 1
    Ser ut som kaminerna man hade i tälten i lumpen.
    Det går att elda på ganska bra i dom men om jag minns rätt så tar det ett tag att lära sig hur man eldar med en jämn temperatur

Eldningsinstruktioner
    https://www.flashback.org/t1088562

• Laddar…
  3. D
    Medlem Nivå 3
    Finns helt klart likheter. Fattar dock inte hur man ska kunna lägga på mera ved eller ens tända utan att det vräker ut rök i huset/tältet/båten.

4. useless
    Lök. · Nivå 25
    När kaminen är varm ser draget till att röken går åt rätt håll.

5. T
    Medlem · Nivå 13
    Bekkasinen är en dansk klassiker som de är mycket stolta och nostalgiska över.
    Förstår inte varför, det är en rappligaste sortens tunnplåtskamin. Omöjligt att få verkningsgrad eller ren förbränning i den. Som du redan konstaterat har den bara ett hål upptill, för påfyllnad av ved.
    Hur man tar ut askan? Vem vet men jag gissar på att man helt sonika rycker loss den från rökröret och skakar den upp och ner.
    Kanske kan man ha den till något uterum, växthus eller något annat liknande hobbyanvändning. Som seriös värmekäla nej.. sälj den till Danmark eller skicka iväg den på Stena metall så blir det lite nya Datsuns av den.

6. X
    Medlem Nivå 1
    mmmm... men innan ryker det utta bara f-n.
    Kanske OK i ett grillstuga eller kåta men i vardagrummet... knappast.
    Host!

• Laddar…
  7. D
    Medlem Nivå 3
    Känner att flera skribenter här är på samma linje som vad jag själv är.

Dubbelplåtad kamin kan kanske vara ok. Men denna modellen känns svajig.

8. UffePlåtis
    Medlem Nivå 2
    Vanlig kamin på verkstäder mm förr, hör med någon äldre som kanske använt en sådan hur de gjorde.

9. Kjell1967
    Medlem Nivå 3
    Det borde finnas någon ting vid skorstenen där du tänder först för att få drag i kaminen.
    Annars ligger den kalla luften som ett lock i skorstenen och all rök kommer att hamna inne.
    Tänk bara på om du tänder upp draget så ska kaminen inte vara eldad i på ett tag. Är det för varmt i röret kan det smälla.

10. D
    Medlem Nivå 3
    Hur då menar du?

11. Kjell1967
    Medlem Nivå 3
    Jag hittade en film på youtube hur man tänder en järnspis. Poängen är att få drag i pipan.
    Och då brukar det finnas någonstans att tända som ger drag i skorstenen.

12. Anders_Fjordo
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Dansk kamin ja. Lite speciell men värmer fint. Man ställer tegelsten runt om på insidan och i botten samt ett lager sand. Askan skrapar man upp från ” vedmatarhålet”.
    Jag köper den av dig om du inte gör med den.
    Sms 0707772416.

Redigerat av moderator 8 jan 20:54
  13. A
    Medlem · Nivå 10
    Den ser ut att motsvara den svenska "Laxen" ganska väl. Totalt oanvändbar skit som alla icke isolerade eldstäder. Om du måste använda den kan man ställe en bullform i aluminium med lite T-röd och dasspapper som veke under rökröret och tända på för att förvärma rökgången. I lumpen proppade vi med dasspapper och hällde T-sprit eller fotogen tills det tog sig, totalt omöjligt att tända med kall rökgång.

14. T
    Medlem · Nivå 13
    Har haft en Laxen i ett sovrum och den var minst 962 % bättre än en Bekkasinen.

Bekkasinen är sällsynt usel i sin konstruktion, där det bara finns ett hål in i kaminen och det är upptill på kaminen.
    Det kan bara vara en lagom småfull Tuborg-dansk, glad på sitt wienerbrö som kommit på en idé att man tillverkar ett kärl med tömning uppåt. Ska man få in en form med T-röd och sätta fyr på den så lär man komma ut från kaminen med skjortärmen fullständigt nedsotad, men det gör inte så mycket då den antagligen också tagit fyr så den är ändå bortom räddning.

Dessutom är den tillverkad av så tunn plåt så att om du har en ostskalk över så kan du riva av en bit av din Bekkasinen, skrynkla den runt osten och slänga in den i kylen.

15. B
    Medlem Nivå 4
    Episkt referat av den kanske mest opraktiska kaminen i världen.