Hej!

Jag behöver demontera element för att kunna måla bakom, det är ett vattenburet element med termostat från Danfoss. Hur gör jag?

Jag klurar även på om det någon mening med att byta termostat eller lönar det sig inte?
Vattenburet element med termostat från Danfoss kopplat till två rör, behov av målning bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenburet radiator med termostat från Danfoss monterat under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du verkligen behöver måla bakom så måste du dränera hela värmesystemet och lossa melkan termostat/element.
Men jag/vi har lämnat det som inte går att komma åt då det ändå inte syns om man inte stoppar in huvudet just intill.

Vad menar du med frågan om det lönar det sig att byta termostat? om du har på ett ungefär lagom temperatur för det mesta sparar du ju ingenting på att byta den, det handlar ju om komforten, att en bättre termostat kan vara enklare att reglera när det är fel temperatur.

Om man klär in elementet i gladpack är det enkelt att med en lämplig pensel (lång, vinklad?) måla rätt långt in bakom elementet utan att kladda ner det.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Intresant typ av koppel! Hur fungerar detta, ett rör till elementet?

Det jag vill byta är vredet till termostaten mot en nyare, då den gamla gulnat. Blir lite tråkigt när hela rummet görs iordning.

vit sprayfärg? jag har lackat gula plastiga elcentraler med det, funkar bra!

Otroligt ambitiöst att måla bakom elementet. Bespar dig själv myycket jobb och måla bara det som syns :)
Och precis som gusva sa, måla termostaten

Om du vill lacka termostaten så finns stor risk att färgen går in mellan stavarna och kanske förstör funktionen. Måla går bäst som nämns ovan med maskering. Att ta ned elementet gör skaen onödigt krångligt, med tömningav systemet. Undrar om en VVS-man kan göra det med frysning så att inte hela systemet behöver tömmas.
Jag skulle lägga krutet på att hitta bra vit iklädnad för rören ned till det nya golvet.

Det där är ett element byggt för ett enrörssystem som är konverterat till ert tvårörssystem.

Jag instämmer i uppfattningen att måla utan att demontera. Det finns smala, tunna rollrar som fixar det enkelt.

Termostaten bör du kunna byta utan att demontera.

Men även om det är ett enrörssystem så måste ju vattnet cirkulera - även dessa element har en in och en utgång.
Jag är inte så säker på att man måste tömma systemet, ser det inte ut som en skruv för att stänga radiatorkopplet längst ner till vänster?

In- och utgång går i samma rör, som är uppdelat som två halvmånar.

snacka om att komplicera saker...

GoForIt GoForIt skrev:
In- och utgång går i samma rör, som är uppdelat som två halvmånar.
Wait what? Är du seriös?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.