Byggahus.se

Problem med varmvatten från kombipanna

1. T
    Medlem · 4 inlägg

Trollis84

Medlem
    Hej!

vi köpte hus för ca 2 mån sen, huset värms av en CTC värmeberedare med hjälp av elpatron och det har fungerat felfritt (nu har vi dock stängt av värmen pga sommar). Varmvattnet började krångla för ca en månad sedan, då upptäckte jag att det bara kom kallvatten ur kranen. Tömde då ur vatten vid expansionskärlet som det står på en lapp att vi ska göra . Kollade alla proppar till elpatron och skruvade lite på dem, sen funkade varmvattnet igen.

veckan efter efter (vi bor bara här på helgerna) när vi kom var det kallvatten igen. Veckan efter det fungerade det. Men nu har vi varit här i fem dagar och inget varmvatten. Jag vågar inte skruva på mer saker då jag är rädd jag kanske gör nåt fel.

Undertrycket i det expansionskärlet ska vara 0,5 om jag förstår rätt, det är nu på noll. Hur får jag upp trycket igen? Kan det vara orsaken till att vi ej har varmvatten?

tar gärna alla teorier och tips ni kan komma på!

2. J
    Medlem · 5 394 inlägg
    Först och främst så ska manometern på första fotot visa minst 0,7 när det är sommar, det med att tappa ur gör man för att kolla lufttrycket i kärlet, som vara ca 0,6 bar när det inte finns vatten i det. Att öka trycket i kärlet, följ röret som sitter på kärlet så ska det finnas en ventil/kran som är sammankopplad med ett annat rör som kan vara kall eller varm-vatten, öppna försiktigt och håll koll på manometern. Då kanske det blir VV ochså .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.