Vi har installerat en fläktkonvektor i våran oinredda källare i ett hus som är byggt 1929.
Fläktkonvektorn ger inte mer än runt 16 grader.
Inkommande vattenrör är varmt och returröret känns 5-10 grader kallare som sig bör antar jag när det gäller fläktkonvektor.
Frågan är om framlednings temperaturen är för låg och shunten till övriga värmen släpper ut varmvatten för sällan?
bör man satsa på en egen krets från pannan med pump och hela kittet till fläktkonvektorn?
Har någon haft liknande bekymmer?
Vi har luftat luftat o luftat. Ingen luft kommer längre ut.
I övrigt drivs huset av en ctc värmepump och värmen funkar bra efter injustering av bottenventilerna för termostaterna i elementen.
Fläktkonvektorn ger inte mer än runt 16 grader.
Inkommande vattenrör är varmt och returröret känns 5-10 grader kallare som sig bör antar jag när det gäller fläktkonvektor.
Frågan är om framlednings temperaturen är för låg och shunten till övriga värmen släpper ut varmvatten för sällan?
bör man satsa på en egen krets från pannan med pump och hela kittet till fläktkonvektorn?
Har någon haft liknande bekymmer?
Vi har luftat luftat o luftat. Ingen luft kommer längre ut.
I övrigt drivs huset av en ctc värmepump och värmen funkar bra efter injustering av bottenventilerna för termostaterna i elementen.
Vad har du för grundtemp i källaren konvektorn bara ger 16 grader ut vid 10 graders sänkning av radvatten?T Thomas876 skrev:
Är det riktigt utkylt lär det ta ett tag att få upp värmen i tung stomme.
Skulle gissa att vi har runt 12 grader. Framlednings temperaturen är ca 35 grader.
Nu har jag kört utan den där shuntventilen eller vad det är som följer med konvektorn som sitter på returröret ett tag.
I skrivande stund har jag faktiskt fått upp tempen till omkring 18 grader så nu närmar man sig där man vill vara.
Hade det varit bättre att montera en extra pump innan konvektorn på samma slinga som redan befintligt radvatten går?
Känns som att det blir en pump på pumpen liksom?
Nu har jag kört utan den där shuntventilen eller vad det är som följer med konvektorn som sitter på returröret ett tag.
I skrivande stund har jag faktiskt fått upp tempen till omkring 18 grader så nu närmar man sig där man vill vara.
Hade det varit bättre att montera en extra pump innan konvektorn på samma slinga som redan befintligt radvatten går?
Känns som att det blir en pump på pumpen liksom?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Låter som att konvektorn vill ha högre vattenflöde?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Går det inte att justera flödet på den befintliga cirkulationspumpen?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Jag skulle börja där iallafall och se vad det får för effekt
Värmen kommer så småningom stabiliseras när stommen blivit uppvärmd.
Tänk på att golv o väggar har varit nere på 12 grader och har varit utkyld. Det är många kilo att värma upp. Sedan kolla som sagt att pumpen står på max.
Glöm inte att sätta tillbaka termostaten om ett par dagar.
Tänk på att golv o väggar har varit nere på 12 grader och har varit utkyld. Det är många kilo att värma upp. Sedan kolla som sagt att pumpen står på max.
Glöm inte att sätta tillbaka termostaten om ett par dagar.
I mina ögon är det raka rör in till flk sen om det sker något där inte kan jag tyvärr inte se. Det sitter en thermostat/shunt liknande med kabel på returen sidan. Just nu är den avhängd dock.R Rigor skrev:
Då har du en flödesreglerande ventil där (på returen), den kan ha ett förinställningsvärde. Lägg upp ett foto på den så ser jag vad det är för en..T Thomas876 skrev:
jag kan inte hitta något att justera på denna ventil dockR Rigor skrev:
Nu ser jag inte exakt vad det är för ventil men...Du ser muttern med ett stift, innanför denna bör det finnas splints för en injusteringsnyckel... vrider man medsol stänger man(sänker flödet) motsol öppnar man. Det finns ett antal olika injusteringsnycklar och tillhörande ”snurror” för att ställa rätt kv värde
Har du vaktat konvektorn en längre tids körning?
Vissa konvektorer kan komma med en lågtemperatur termostat/sond som stoppar fläkten när vattnet fram blir runt 30 grader och sen så startar den inte förens framledningen kommer upp till 38 grader.
Italienskt påhitt där man har gas uppvärmd vatten som kör med 75 - 80 grader på framledningen. Sonden passar inte riktigt svenska värmesystem.
Vissa konvektorer kan komma med en lågtemperatur termostat/sond som stoppar fläkten när vattnet fram blir runt 30 grader och sen så startar den inte förens framledningen kommer upp till 38 grader.
Italienskt påhitt där man har gas uppvärmd vatten som kör med 75 - 80 grader på framledningen. Sonden passar inte riktigt svenska värmesystem.