11 526 läst ·
56 svar
12k läst
56 svar
avluftning via skorsten?
Byggveteran
· Åland
· 2 075 inlägg
Ska INTE dras in i murstocken! Läs hela diskussionen. Avluftning dras separat.
Backventil funkar inte alls 8 m från toan men om jag flyttar den några meter så funkar den perfekt? Jag har lite svårt att tro på det ärligt talat. Vidare kan väl inte ett 110-rör bli helt fullt? Möjligtvis precis efter kröken men inte efter det.seniorkonsult skrev:
Byggveteran
· Åland
· 2 075 inlägg
Kulle; Kanske så men du riskerar att få avloppslukt in via andra rör och som någon tidigare skrev. Gasen kan nog vara aggresiv ot teglet.
Jaha, så frågan är trots allt aktuell?Nils82 skrev:Avluftningsrör ska dras i murstocken, vad jag förstår? I vilket material är rören gjorda av? Hur ser sotaren på risken att gnistor "vänder hem"? Vad har sotaren för förslag på höjder kontra höjden på rökröret du har idag?
Traditionellt sitter avluftnigen separat för att inte "störa" murstocken och därmed riskera baksug, brandrisk osv.
Jag tänkte dra in avluften i en pipa i skorstenen på vinden för att slippa göra en huv på taket o krångla. Nån som nyligen gjort detta och kan komma med tips och idéer vad man ska tänka på.
Hade samma tanke men drog det genom taket. Nojja mig lite innan men när det väl gjordes så gick det på några timmar. Av med några pannor, borra igenom taket och montera på en takgenonomföring som passar taket och tebaks med en dubbelpanna med anslutning till röret.
Frånluften till toan Drog jag däremot in i muretocken men det va ju betydligt meckigare och mer tidskrävande
Frånluften till toan Drog jag däremot in i muretocken men det va ju betydligt meckigare och mer tidskrävande
Får det bli 2 huvar dåA Arne999 skrev:Hade samma tanke men drog det genom taket. Nojja mig lite innan men när det väl gjordes så gick det på några timmar. Av med några pannor, borra igenom taket och montera på en takgenonomföring som passar taket och tebaks med en dubbelpanna med anslutning till röret.
Har du otur så kanske din skorsten fryser sönder på vintern, det är mycket fukt i en avluftning och den kommer att kondensera i pipans tegel , , sugas in och frysa, ett helt rör hela vägen upp till topp på skorsten eliminerar vattenförekomst samt frysrisken.R Revoman skrev:
Används skorstens andra pipor för självdragsventilation och köksfläkten sätts ( ca 400 m3 ) på max, kan matos och lukt sugas baklänges in i huset genom skorstenen..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden