Hej, jag har läst i stort sett alla inlägg om golvvärme på oisolerad platta men har ändå några frågor. Vårt hus är en plans med källare/suterräng från 74 och jag tänkte ge mig på en gäst wc på källarplanet. Plattan har 15cm grus under sig och sedan 10cm betong. I övrigt ligger huset i en sluttning samt på berg. Nästan samtliga rum i källaren har upprepade golv och när jag rev golvet i WC så upptäckte jag ingjutna reglar och mineralull direkt mot betongen. Det är dock ingen konstig lukt och virket samt isoleringen var torr och allt skräp som låg på befintlig platta var också i gott skick.
Innerväggarna står fortfarande mot plattan utan någon tjärpapp eller plast emellan.
Nu till min fråga, hur ska jag bygga upp golvet igen? Bila ur är inget alternativ, dels pga arbetsbördan och dels pga att det är berg under.
Jag funderar på följande:
Alt 1: 30-40mm PIR isolering följt av golvvärme slingor ingjutna i 40mm flytspackel + tätskikt + klinker. Lägga åldersbeständig plast mot nedre delen av innervägg + foam för att skapa rörelse mån för flytande golvet.
Alt2 och 3: samma som 1 men med cellplast eller EPS betong istället för PIR.
Jag har 95mm att jobba med inkl ytskikt om jag inte ska påverka befintlig takhöjd.
Är detta en rimlig konstruktion? Jag vet att det inte är optimalt men det är väl bättre än det var innan?
Har även bergvärme och planerar att ha golvvärmen igång året om.
Innerväggarna står fortfarande mot plattan utan någon tjärpapp eller plast emellan.
Nu till min fråga, hur ska jag bygga upp golvet igen? Bila ur är inget alternativ, dels pga arbetsbördan och dels pga att det är berg under.
Jag funderar på följande:
Alt 1: 30-40mm PIR isolering följt av golvvärme slingor ingjutna i 40mm flytspackel + tätskikt + klinker. Lägga åldersbeständig plast mot nedre delen av innervägg + foam för att skapa rörelse mån för flytande golvet.
Alt2 och 3: samma som 1 men med cellplast eller EPS betong istället för PIR.
Jag har 95mm att jobba med inkl ytskikt om jag inte ska påverka befintlig takhöjd.
Är detta en rimlig konstruktion? Jag vet att det inte är optimalt men det är väl bättre än det var innan?
Har även bergvärme och planerar att ha golvvärmen igång året om.
Hej,T tmarkr skrev:
Jag tog bort de ingjuta reglarna och avlämnade den grova plattan med flytspackel så den blev slät. Sedan lade jag 30mm cellplast, fäste golvvärmen i cellplasten och sedan ytterligare 30-40mm flytspackel. Det blev bra.
Skönt att det blir bra - känns som ovasett vilken lösning man välja är det alltid någon risk med det... fukt, värmeförlust mm.S Sauka skrev:
Ingen bygplast under cellplasten?
Är klinkers varmt nog på vintern?
Tack på förhand
//Mark
T tmarkr skrev:
Jag använde ingen byggplast. Cellplasten är ändå kapillärbrytande och sedan hade jag tätskikt innan jag lade klinkers. Här är lite bilder.T tmarkr skrev:
Klicka här för att svara







