Du har bra koll totalcontrol (y)
Mvh

• Gilla
Rigor och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du vaktat konvektorn en längre tids körning?
Vissa konvektorer kan komma med en lågtemperatur termostat/sond som stoppar fläkten när vattnet fram blir runt 30 grader och sen så startar den inte förens framledningen kommer upp till 38 grader.
Italienskt påhitt där man har gas uppvärmd vatten som kör med 75 - 80 grader på framledningen. Sonden passar inte riktigt svenska värmesystem.
Intressant är det bästa alternativet då att ta bort ventilen helt o hållet och se om det blir bättre?

R Rigor skrev:
Nu ser jag inte exakt vad det är för ventil men...Du ser muttern med ett stift, innanför denna bör det finnas splints för en injusteringsnyckel... vrider man medsol stänger man(sänker flödet) motsol öppnar man. Det finns ett antal olika injusteringsnycklar och tillhörande ”snurror” för att ställa rätt kv värde
Där har du en poäng. Kan det vara så att grundinställningen är att man trycker ner pinnen så borde den tjockare delen på pinnen sluta jämsmed sätet?

T Thomas876 skrev:
Intressant är det bästa alternativet då att ta bort ventilen helt o hållet och se om det blir bättre?
Det är fläkten som stannar om lågtemperatur proben finns. Du får öppna skalet och kika. Eller hålla koll om fläkten stannar när framledningstemperaturern är låg.

Här är en video som beskriver förinställning...Nu kanske du har en annan ventil men ville visa principen

• Gilla
Thomas876
  • Laddar…
Eftersom tryck och retur rören är märkbart kallare till flk än övriga element i huset så är det som ni tidigare nämnt flödesproblem. Kan denna t koppling påverka flödet negativt? Pump sidan är rören som kommer från höger Rören som fortsätter rakt fram är till ett element på nedervåningen som har fungerat utan problem. Rören som böjer sig neråt och iväg till vänster är till flk’n.

• Värmerör med T-koppling i källare, isolerade rör från värmesystem med etiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karloskarhildor
  • Laddar…
Kan det vara så att där finns en luftficka som försämrar flödet? Vad händer när man stryper radkretsen( det blir lite mer mottryck till radkrets och fördelningen mot flk blir bättre)
Framledningstemperaturen borde vara samma för flk och rad...?

R Rigor skrev:
Kan det vara så att där finns en luftficka som försämrar flödet? Vad händer när man stryper radkretsen( det blir lite mer mottryck till radkrets och fördelningen mot flk blir bättre)
Framledningstemperaturen borde vara samma för flk och rad...?

Det sitter en avluftning på flk samt att jag har monterat en avluftning på en av rören tror det var tilluft. Iaf den högsta punkten av till eller retur. Kommer bara vatten när jag luftar.
När jag stryper de andra kretsarna tycker jag det blir bättre flöde till flk. Igår tror jag om rören och tog bort en krets som möjligtvis kan störa flödet.

• Avluftningsventiler monterade på vattenrör under träbjälkar i ett källarrum.
    Skapa konto
  • Rörinstallation i källare med avluftningsventil och isolerade rörledningar mot en träregel och betongvägg.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.