Värme allmänt
jonaserik: Jepp , men under förutsättning att det inte blir för varmt ute och VP stänger ned., då ska alla slingor på GV vara fullt öppna så det finns en chans för VP att bli av med värmen. Kan inte säga vad kurvan ska stå på, utan det får du prova själv. Lämpligt att höja kurvan i små steg och se vad som resultatet blir, utan att VP får hicka eller bryter ner på högtryck
Danin: Är främst orolig för fuktvandring, har luft luft och kommer installera en ny kamin på 6kw då förra kaminen är från 80 talet så ryker den när vi lägger nytt golv.
xl15: Bor i ett hus byggt runt 1850. Någon gång har det installerats vattenburen värme. Vet att det var oljepanna innan det blev värmepump för 5 år sedan. Har på övervåningen några rör jag skulle vilja flytta. Det är grova rör, gissar på 35 mm, som går i taket. Dels i korridoren och dels i tre sovrum. Ska renovera ett sovrum och i samband med det lägga golvvärme. Övriga sovrum kommer
Josth: Har sett packningar för rör som är delade på mitten inuti. En typ av 1-rörsystem. Tror det är fabrikat HP enligt MMA rot-boken.
Hyvel-Bengt: [citat] Bokat möte nu med fjärrvärmeleverantören. Kommer på måndag för genomgång av anläggningen. Däremot verkar det som de skiter högaktningsfullt i vilken växlare man sätter in, "det som ligger efter servisventilen är inte vårt ansvar" (typ), verkar lägga mer vikt på vilken installatör man väljer och då helst "någon av de lokala" vad de nu betyder i praktiken. Så... Tips
acateon: Hallo! Nyligen villaägare för första gången och har en frånluftvärmepump från Nibe (310p) samt termostater/ställdon etc från Neotherm. Har 4 st slingor med tillhörande termostater på nedervåningen och hade velat byta ut dem. Dels för att de estetiskt inte tilltalar men även att det hade varit trevligt att få in dem i resterande hemautomationen. Går det att byta rakt av mot
matz77: Hej! Tack för svaren! Ja, det är just den nedre gängan jag är mest orolig för :sweat: Det känns som att jag vrider ventilen åt bildens höger då lättar jag ju på gängan... Kanske fungerar med gängtejp eller lintråd?
hensvik88: [citat] Ja det är de. Hade service på systemet för mindre än ett år sen
Benny_Steen: jo jag läser ibland. tillopps slangarna går en båge uppåt och sedan ner igen. Dom igger bakom kattvinden. Så det gör inget att det blev lite fult.
pacharan: Google ger ju inte exakt samma svar men pröva vvs, golvvärme och kanske billigt så borde det komma upp några passande, jag mailade bygglovet till några och har fått pris, upponor var en del dyrare när jag fått pris från 2 andra ställen (som normalt säljer frigoliten till plattgjutningen), fick höra att det är viktigt att slangen är 5 lagrad och så vill man väl kolla så att det
JohannaSandra: Noterade på elpannan att temperaturen sjunkit och tänkte då att värmepumpen stängt av sig och behövdes startas igen. Noterade då att en diod lyser orange. I ett försök att starta värmepumpen sker ingenting. Finns säkert någon VVS-are eller kunnig som kan besvara min fråga om vad jag ska göra. se bifogat
fusion: Beror på fabrikat, jag har Wirsbo , det som nu heter Uponor och de ställdonen till termostaterna gav jag upp för länge sen, de pajar och fastnar i stängt läge.Vet inte om de är bättre idag, men de ser i princip likadana ut förutom färg och märke då. Har du bra tålamod kan du ställa in flödena själv till respektive slinga.i golvvärmecentralen. Enda fördelen med ställdon och
Anonymiserad 138940: Ok! Så den ovan och denna borde göra susens? https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-minifordelare-2x20/
Dublin: Är inte i torpet nu så jag har inte möjlighet att fixa bild tyvärr. Kopplingen som läcker är mellan en 90graders böj och ett rakt rör. I andra ändan går röret går in i en muff. Eftersom allt är gammalt skulle jag vilja röra så lite som möjligt i de gamla kopplingarna. Har gjort försök med att linda vulktejp runt kopplingen men det var resultatlöst - så nu behöver jag lösa
lordi: I meny 2178 i Danfoss regulatorn kan du ställa max framledningstemperatur
GoC: En undran bara. Varför skall du byta radiatorventilerna?
Trrttsch: Idag fick jag räkningen. Jag gjorde visst en glädjekalkyl. :-/ 4300 spänn! Material 900 kr Arbetskostnad 3,5h 2500 kr Servicebil 900 kr Jag skulle nog försökt lite till själv.
Hajjen: [citat] Ok, ja då är det kanske inte lika intressant med solfångare eftersom det kommer kräva plats och blir större investering (men jag tycker det är bra att fundera på solfångare, speciellt om man har bioenergi). Ett alternativ om VVB är gammal är att byta till en värmepumpsberedare. Alltså en VVB med inbyggd värmepump. Jag har ingen erfarenhet av det eller vilka
Krilleman: Ja det ser jag ju nu när du påtalar det. Nålen är ju uppe på 1,5bar. :oops: Således fungerar ju allt som det är tänkt! (y)(y)
MagHam: Det där är som några redan sagt en värmepump. En Nibe 1215 eller 1230. Att den gamla pannan står kvar kan vara för att det var jobbigt att ta ut den, eller som jag själv gjorde att jag lät den stå kvar som reserv. Synd att dom inte gjutit upp en liten sockel på 7-8 cm att ställa pumpen på :(
useless: Det kan säkert någon berätta om du talar om vad det är för värmepump...
Josth: Ok, bra med bilder. Den första ensamma bilden går dock inte att förstora. Försöker se om det är en motordriven shuntventil där vid el-dosan som sitter lite snett är. Nu är automatiken som sagt inställd på manuell shuntning så det spelar ingen roll hur inomhustermostaten står inställd. Man får också vara försiktig med fingrarna inne i pannan för jag ser att det går
useless: Jo, men du har större möjlighet till låg driftkostnad med ett vattenburet system. Du ska väl bo i huset också?
Tomtom79: Ja, annars är det nog lika lätt att gissa sig till förbrukningen som det är att gissa hur mycket vatten det går åt och bara veta att det finns 3 kranar. Tyvärr. Men om man höftar grovt och säger 100W per kvadratmeter, 2000W, går 50% av tiden under 4 månader så blir det knappt 3000 kanske (ca2900kWh). Men allt mellan 0-6000 kWh för de 4 månaderna om det är installerat totalt 2000W
andersmc: [citat] Det finns alltså inget sätt att se på varmvattenberedaren om den är igång? Det enda man märker det på är om det kommer varmt vatten eller inte? Men vattnen blir inte kallt på en gång om du stänger av varmvattenberedaren. Du får kanske vänta ett dygn. Har du provat att koppla in nånting annat i kontakten, något som man märker tydligare om det är av eller på? Som en lampa.
Krypstocken: Tack Det där blir perfekt, då kan jag även ansluta en slinga till om jag fortsätter renovera. k
MagHam: Korrosionstillsatserna kan väl inte behövas när vattnet "dött". Då, i ett slutet system så blir det ju efter ett tag syrefritt. En sak man ska tänka på med glykol är att det sänker ytspänningen. Små, små läckage som aldrig yttrat sig innan (med det låga tryck som råder) kan bli märkbara.