Hej,
Jag äger ett rätt stort hus med två våningar och källare i souterräng. Huset är byggt nästan helt i slaggsten (vi bor i Bergslagen ) En bergvärmepump i källaren sköter uppvärmningen vilket funkar hyfsat men märkte i vintras (köpte huset -19) att det var kallt på en del golv och köket låg på ca 16-18 grader max.

Funderar nu på att komplettera med en luftvärmepump på nedervåningen/köket. Är det en befängd idé när man har bergvärme?

Har sett att priset varierar en del på luftvärmepumparna. Är det alltid så att de dyra är mycket bättre än de billigare?

Frågan är varför det är kallt i vissa rum? Om kompressorn och borrhålet inte ger tillräckligt ska den normalt koppla in elpatronen för att komplettera värmebehovet upp till en tillräcklig temperatur. Golvvärme överallt? Vad var det för värmesystem innan? När är det byggt?

Luftluftvärmepumpar kostar lite mer desto högre värmeeffekt de ger och hur bra de klarar kalla vintrar och om de har finesser som t.ex. WiFi med app.

• Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Per Ola Persson
Ja jag håller med föregående svar att det bör utredas varför inte det blir varmt på alla ställen. Är det golvvärme överallt, eller är det radiatorer, eller fattas det radiatorer? Ge oss lite mer info så kanske vi kan ge mer råd.
Jag tycker det änns konstigt att sätta upp en luftvärmepump, fokusera istället på att ta reda på varöfr det inte blir varmt överallt.

• Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Ursäkta sent svar och tack för era svar!

Huset är alltså byggt i slaggsten från hyttorna som verkade här på 1800-talet. Huset är alltså väldigt gediget byggt (besiktningsmannen sa när jag köpte huset att det kommer äverleva mig flera gånger om, typ)
Slaggsten är förvisso stabilt och eldsäkert men är knepig att hålla varmt. Jag har bergvärme som flödar i radiatorerna på två våningar men köket har varit svårast att hålla varmt, här finns det två element under fönstren.
Under köket finns källaren som iofs är inredd men ingen värmekälla där. Det är utgång/souterräng just där.
En god vän/snickare tyckte att jag skulle lägga vatten/golvvärme i källaren där för att få mer värme som skulle hjälpa köksgolvet att bli varmare men det är inte så att källaren är utfrusen på vintern, jag har tvättstugan där och behöver aldrig använda ytterkläder för att gå ner dit.

Vad kostar mest, luftvärmepump på mellanplan eller lägga in golvvärme i källaren och inte veta om det hjälper att få bättre värme i köket?

Alternativ 3 är väl att köpa ordentligare tofflor till oss och även till alla vänner/besökare som kommer! :rofl:

Har du provat att höja förskjutningen uppåt på värmekurvan i bergvärmepumpen? Blir den för hög kanske den går helt över på elpatron när det blir kallt och det är inte så bra men man bör utforska gränserna vad bergvärmepumpen klarar om det inte redan är gjort. Att bila upp betongen i källaren, gräva ur, isolera och gjuta nytt med golvvärme kostar säkert en rejäl slant. Är väl i så fall vettigt om man måste byta avloppsrör och golvbrunnar samtidigt. Att källaren är helt utan värme förvånar mig när det finns vatten och rör indraget där. Det är trots allt Bergslagen och kan bli ganska kallt om vintrarna blir mer normala igen.

• Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Jag skulle nog rekommendera att du smyger över till värmepumpsforum för att få hjälp av de riktiga nördarna på ämnet. Låter som att du skulle behöva utreda om din värmepump klarar av hela behovet i första hand. Beroende på svaret där vet du om det är fler element/mer golvvärme eller en luftluft som är bästa lösningen. Om det är för dåligt krut i vpn är såklart en större VP och djupare hål en optimal lösning. Däremot är det kanske inte så kul för plånboken. Skulle säga hellre ett extra element eller en fläktkonvektor än en luft/luft i de fall VPn har krut så det räcker.

• Gilla
Rusta Hus
  • Laddar…
Tack för era bra svar!
Förra ägaren har borrat ett nytt och djupare hål till bergvärmen så det hoppas jag slippa.

Har även kontaktat firman i bygden som sköter om underhållet på den, jag ska skaffa ett serviceavtal så kan jag fråga vidare där.

Trevlig höst till alla!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.