32 056 läst ·
38 svar
32k läst
38 svar
varmvattnet tog slut!
Du gör precis som du vill med ditt varmvatten, men du kanske ska läsa på lite om legionella innan du uttalar dig så tvärsäkert? Det är relativt ovanligt att bli smittad av legionella (Det anmäls 100 - 150 fall i Sverige per år), men det är verkligen ingen sjukdom att bara vifta bort.
Folkhälsomyndigheten om legionella: "Legionärssjuka yttrar sig som en lunginflammation med oftast hög feber, huvudvärk och muskelvärk. Diarré förekommer ofta. Sjukdomsbilden är ibland mycket allvarlig, särskilt då sjukdomen nästan alltid drabbar personer som av någon anledning har nedsatt immunförsvar. Dödsfall inträffar trots modern intensivvård och dödligheten är 520 procent."
Boverket skriver såhär om legionella: "Legionellabakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark. Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.
I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder."
Folkhälsomyndigheten om legionella: "Legionärssjuka yttrar sig som en lunginflammation med oftast hög feber, huvudvärk och muskelvärk. Diarré förekommer ofta. Sjukdomsbilden är ibland mycket allvarlig, särskilt då sjukdomen nästan alltid drabbar personer som av någon anledning har nedsatt immunförsvar. Dödsfall inträffar trots modern intensivvård och dödligheten är 520 procent."
Boverket skriver såhär om legionella: "Legionellabakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark. Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.
I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder."
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Funkar bra som det är...
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vad finns att diskutera?
Behovet av periodisk temperaturhöjning beror på hur varmvattenberedaren är konstruerad. Är det en slingberedare är vattenvolymerna små och vattnet omsätts snabbare än legionellabakterierna förökar sig. Är det en klassisk förrådsberedare är legeionellakörning helt klart dumt att avstå från.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi har Nibe 750, använder mycket litet Vv.
Ja vem använder bilbälte? Tur man åker trimmad Amazon, skattad för evigt, och sista besiktningen görs snart, sen även besiktad för evigt!, och bilbältet slipper man också! Världens bästa bil...
Ja vem använder bilbälte? Tur man åker trimmad Amazon, skattad för evigt, och sista besiktningen görs snart, sen även besiktad för evigt!, och bilbältet slipper man också! Världens bästa bil...
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nu kan legionella bildas även ute i ledningarna. Det är inte bara i VVB.
Dessutom så är det i vattnet det finns, inte i själva ledningarna.
Och eftersom nya hus har trådlöst vatten så kan de ändå drabbas av legionella
JAg har kopplat ur mina airbags, jag ska inte sova så jag behöver inga kuddar.
Dessutom så är det i vattnet det finns, inte i själva ledningarna.
Och eftersom nya hus har trådlöst vatten så kan de ändå drabbas av legionella
JAg har kopplat ur mina airbags, jag ska inte sova så jag behöver inga kuddar.
Per Ola Persson
Allvetare
· Halmstad
· 107 inlägg
Per Ola Persson
Allvetare
- Halmstad
- 107 inlägg
En fråga om statistik som någon kanske kan svara på:
- Hur många fall finns där legionella smittats från varmvattenberedare i värmepumpar resp. elberedare?
Jag har hört (vet inte om det stämmer) att de flesta fallen är där det finns långa rör (stora hus) där vattnet står stilla i lagom temp. Tacksam för lite statistik på detta.
- Hur många fall finns där legionella smittats från varmvattenberedare i värmepumpar resp. elberedare?
Jag har hört (vet inte om det stämmer) att de flesta fallen är där det finns långa rör (stora hus) där vattnet står stilla i lagom temp. Tacksam för lite statistik på detta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden