2 644 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Hjälp med radiatorinkoppling
Hej!
håller på att renovera ett rum i huset och tänkte byta ut befintlig vattenradiator. rören som kommer upp ur golvet är för nära väggen i nuläget. det finns inget radiator koppel utan termostaten är skruvad direkt på stigarledningen och på returen sitter en 90 graders vinkel med flödesjustering/avstängning. Tänkte installera en purmo compact C21 som har 60 mm cc mellan vägg och anslutning. om jag sätter en exenterkoppling nertill och vrider ut den max så kommer det att passa. Men! exenterkopplingen bygger ca 3 cm på längden samt att jag även måste sätta en exenter upptill och den bygger 3 cm på höjden och då blir det 58cm cc på röranslutningarna den nya radiatorn har 55cm cc.anslutning samt att det kommer att fattas 3 cm i sidled upptill. befintliga rör är anpassade för en 600 radiator med en rak anslutning på returen samt 90 graders radiator böj med mutter på stigaren. förslag på hur jag enklast ska få ihop detta mottages tacksamt. har möjlighet att handla på Ahlsell så tips på kopplingsdetaljer ur deras sortiment vore enklast. Har förresten inte köpt den nya radiatorn än utan tänkte köpa den samtidigt med nödvändiga kopplingar så förslag på alternativa radiatorer med kortare avstånd mellan anslutning och vägg går också bra. C21 an valde jag bara för att i nästa steg (C22) blir avståndet vägg-röranslutning ännu större.
håller på att renovera ett rum i huset och tänkte byta ut befintlig vattenradiator. rören som kommer upp ur golvet är för nära väggen i nuläget. det finns inget radiator koppel utan termostaten är skruvad direkt på stigarledningen och på returen sitter en 90 graders vinkel med flödesjustering/avstängning. Tänkte installera en purmo compact C21 som har 60 mm cc mellan vägg och anslutning. om jag sätter en exenterkoppling nertill och vrider ut den max så kommer det att passa. Men! exenterkopplingen bygger ca 3 cm på längden samt att jag även måste sätta en exenter upptill och den bygger 3 cm på höjden och då blir det 58cm cc på röranslutningarna den nya radiatorn har 55cm cc.anslutning samt att det kommer att fattas 3 cm i sidled upptill. befintliga rör är anpassade för en 600 radiator med en rak anslutning på returen samt 90 graders radiator böj med mutter på stigaren. förslag på hur jag enklast ska få ihop detta mottages tacksamt. har möjlighet att handla på Ahlsell så tips på kopplingsdetaljer ur deras sortiment vore enklast. Har förresten inte köpt den nya radiatorn än utan tänkte köpa den samtidigt med nödvändiga kopplingar så förslag på alternativa radiatorer med kortare avstånd mellan anslutning och vägg går också bra. C21 an valde jag bara för att i nästa steg (C22) blir avståndet vägg-röranslutning ännu större.
Det var tydligen ingen lätt nöt dettaA anjn skrev:Hej!
Finns lika många varianter som montörer.
Dock bor du i villa skulle jag kapa rören o dit med 2 super blue/röd o sen koppla från sidan eller underifrån beroende på hur det ser ut.
Annars finns de olika nipplar/övergångar/excentrar för att lösa ditt problem.
Enklast för dig är att ställa dig vid hyllan på Ahlsell och kolla varianterna.
Dock bor du i villa skulle jag kapa rören o dit med 2 super blue/röd o sen koppla från sidan eller underifrån beroende på hur det ser ut.
Annars finns de olika nipplar/övergångar/excentrar för att lösa ditt problem.
Enklast för dig är att ställa dig vid hyllan på Ahlsell och kolla varianterna.
Exenterkoppling hade fungerat kanon om termostatvredet varit vinklat 90 grader nu är termostatventilen rak och har anslutningen uppåt. Medan returventilen är vinklad 90 grader. Det betyder att om jag sätter dit två exentrar ändras cc måttet. Det blir inget snyggt bygge om jag ska lösa det med bara exentrar blir minst 4 st .Och jag vill helst inte tömma systemet, i dag är befintliga ventiler stängda och säkrade med radiatorproppar. Ahlsell har nog absolut det jag behöver men där behöver man veta vad man ska ha när man handlar. Finns det t.ex klämringskopplingar som passar direkt på returventilen/termostatventilen och sedan är det en djungel med olika klämringar.
Ok
Jag skulle försökt få till en övergång mellan järnrören och koppar långt innan den nya radiatorn.
Det kommer se fördjävliga ut.
Det är bättre du köper en sektionsradiator som finns som passar med de gamla anslutningarnas standard
https://www.vvsobygg.se/lenhovda-mr-500-sektionsradiator-71669.html
Jag skulle försökt få till en övergång mellan järnrören och koppar långt innan den nya radiatorn.
Det kommer se fördjävliga ut.
Det är bättre du köper en sektionsradiator som finns som passar med de gamla anslutningarnas standard
https://www.vvsobygg.se/lenhovda-mr-500-sektionsradiator-71669.html
Cc måtten stämmer rakt av men jag måste ut från väggen några cm då jag i nuläget bara har 3.5 cm mellan rör och vägg, kan tillägga att rören kommer upp genom golvet.GoC skrev:
Då är det en rörmokare du behöver. Kan väl inte vara några problem att bocka ut befintliga rör så dom kommer längre ut från väggen. Det borde gå att fixa i golvet.A anjn skrev:
Men du kanske har renoverat och satt på gips och gjort färdigt för att uppdaga att det inte stämmer riktigt
GoC skrev:
Då är det en rörmokare du behöver. Kan väl inte vara några problem att bocka ut befintliga rör så dom kommer längre ut från väggen. Det borde gå att fixa i golvet.
Men du kanske har renoverat och satt på gips och gjort färdigt för att uppdaga att det inte stämmer
Ja, renoveringen är färdig och en rörmokares lösning torde vara att kapa järnrören och pressa dit en övergång och dra nytt, men han kommer i sådanafall också att behöva göra samma böjar för att få ut rören en bit från väggen. Och i sådana fall tror jag inte det ser så mycket sämre ut om jag gör det med skruvade kopplingar. Enda skillnaden är att om jag gör det själv är det smidigast att göra det efter termostat och returventil för då slipper jag tappa ur systemet.GoC skrev:
Klicka här för att svara