5 312 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Vilket typ av värme källa för förråd 6.5m² ?
Sida 1 av 2
Hej
Har precis isolerat mitt förråd och är fundersamt om vilket typ (och effekt nivå) av värme ska jag ha i det
Oljefyllt element?
Värmefläkt?
Byggfläkt?
Jag vill ha 10°-12° grader i förrådet och vill välja det som är mer prisvärt i förbrukningen.
Bor i Malmö.
Jag ska köra en extern sensor för att kolla temp samt fuktighet i rummet. Därmed ska jag ha en smart ellutag för att slå på och av elen till värme i fall det behövs .
Har precis isolerat mitt förråd och är fundersamt om vilket typ (och effekt nivå) av värme ska jag ha i det
Oljefyllt element?
Värmefläkt?
Byggfläkt?
Jag vill ha 10°-12° grader i förrådet och vill välja det som är mer prisvärt i förbrukningen.
Bor i Malmö.
Jag ska köra en extern sensor för att kolla temp samt fuktighet i rummet. Därmed ska jag ha en smart ellutag för att slå på och av elen till värme i fall det behövs .
Juuseless skrev:
Men inte alla tre typer förbrukar lika mycket el för att uppnå den önskat temperaturen .
I princip oljefyllta elementen tar mer tid att värma upp men håller värmen längre som kan leda till mindre kostnader.
En annan aspekt är att kanske nån av de tre typer passar bättre just för förråd. Kanske en av dom hjälper att hålla fuktighet låg?
Var ska du få värmen ifrån då??C CrazyAnt4 skrev:
Det som skiljer i elförbrukning är fläktens elförbrukning.
Oljeradiatorn blir mer värmetrög om det är omväxlande temperaturer.
Men du bör kunna hålla en jämnare temp med en elradiator utan olja.
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det just detta jag undrar självfgo skrev:
Vilket typ är/passar bättre med alla punkter i åtanke.
I fall det är fläkt ,är det bättre med byggfläkt eller värmefläkt?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
De med fläkt är bara större chans att gå sönder och så låter dom. Eftersom det är ett förråd spelar det ingen roll om det är oljefyllt eller ej.
Största fördelen med oljefyllt är att dom varit lite trögare och har traditionellt haft lägre högsta temperatur genom en cykel. Men med modernare reglerteknik i termostaterna minskar skillnaden och oljefyllda tappar mot tunnare paneler.
Köp ett billigt element med inbyggd termostat, ställ den i önskad temperatur och skippa ditt styrda uttag (som ändå kommer pajja)
Största fördelen med oljefyllt är att dom varit lite trögare och har traditionellt haft lägre högsta temperatur genom en cykel. Men med modernare reglerteknik i termostaterna minskar skillnaden och oljefyllda tappar mot tunnare paneler.
Köp ett billigt element med inbyggd termostat, ställ den i önskad temperatur och skippa ditt styrda uttag (som ändå kommer pajja)
Är det kanske skillnad på vilket är säkrare (risk för brand?) ?V vectrex skrev:
Med tanke att man ser inte vad det händer i förrådet är det kanske bättre/säkrare med en oljefylt element ?
Är det nåt som du kan rekommendera kanske ?Johannes Carlsson skrev:
De med fläkt är bara större chans att gå sönder och så låter dom. Eftersom det är ett förråd spelar det ingen roll om det är oljefyllt eller ej.
Största fördelen med oljefyllt är att dom varit lite trögare och har traditionellt haft lägre högsta temperatur genom en cykel. Men med modernare reglerteknik i termostaterna minskar skillnaden och oljefyllda tappar mot tunnare paneler.
Köp ett billigt element med inbyggd termostat, ställ den i önskad temperatur och skippa ditt styrda uttag (som ändå kommer pajja)
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Lösa eluttag och timers brukar gå sönder efter ett tag om dom sitter på höga förbrukare typ element och kaffebryggare. Elektroniken är inte riktigt dimensionerad för effektuttaget och går sönder efter ett tag. Elementens elektronik är dimensionerad för dess effekt.
Här är ett basic element, finns några som är lite billigare om man letar runt lite
https://www.bauhaus.se/oljeradiator-gnosjo-800w-elektronisk-230v-650x800
Här är ett basic element, finns några som är lite billigare om man letar runt lite
https://www.bauhaus.se/oljeradiator-gnosjo-800w-elektronisk-230v-650x800
Jo, dom drar precis lika mycket. Elementen ska kompensera för den energi som läcker ut ur byggnaden och den är samma oavsett värmekälla. Eftersom samtliga värmekällor du räknade upp är rent elektriska och har verkningsgraden 1,0 så kommer dom att förbruka lika mycket.C CrazyAnt4 skrev:
Teoretiskt bör de med fläkt förbruka mera el då fläkten är en förbrukar, däremot sprider det värmen bättre om förrådet innehåller mycket saker som begränsar vanlig värmespridning om elementet hamnar i någon form av "slutet" utrymme i förrådet.