Hej
Har precis isolerat mitt förråd och är fundersamt om vilket typ (och effekt nivå) av värme ska jag ha i det :thinking:

Oljefyllt element?
Värmefläkt?
Byggfläkt?

Jag vill ha 10°-12° grader i förrådet och vill välja det som är mer prisvärt i förbrukningen.
Bor i Malmö.

Jag ska köra en extern sensor för att kolla temp samt fuktighet i rummet. Därmed ska jag ha en smart ellutag för att slå på och av elen till värme i fall det behövs .
 
Vanligt element med elektronisk termostat.
Finns inga magiska saker att omvandla direktel med. Det blir isoleringens tjocklek som avgör.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vanligt element med elektronisk termostat.
Finns inga magiska saker att omvandla direktel med. Det blir isoleringens tjocklek som avgör.
Vilket typ är vanligt? :rofl::crysmile:
Är det oljefyllt du menar?

Isoleringen är 90mm på väggar och 120mm på taket
Dock ingen plast
 
C CrazyAnt4 skrev:
Oljefyllt element?
Värmefläkt?
Byggfläkt?

Jag vill ha 10°-12° grader i förrådet och vill välja det som är mer prisvärt i förbrukningen.
Alla dom tre har samma driftkostnad. Dvs varje instoppad kWh blir en kWh värme.
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla dom tre har samma driftkostnad. Dvs varje instoppad kWh blir en kWh värme.
Ju
Men inte alla tre typer förbrukar lika mycket el för att uppnå den önskat temperaturen .

I princip oljefyllta elementen tar mer tid att värma upp men håller värmen längre som kan leda till mindre kostnader.

En annan aspekt är att kanske nån av de tre typer passar bättre just för förråd. Kanske en av dom hjälper att hålla fuktighet låg? :thinking:
 
C CrazyAnt4 skrev:
Men inte alla tre typer förbrukar lika mycket el för att uppnå den önskat temperaturen
Var ska du få värmen ifrån då??
Det som skiljer i elförbrukning är fläktens elförbrukning.

Oljeradiatorn blir mer värmetrög om det är omväxlande temperaturer.
Men du bör kunna hålla en jämnare temp med en elradiator utan olja.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Var ska du få värmen ifrån då??
Det som skiljer i elförbrukning är fläktens elförbrukning.

Oljeradiatorn blir mer värmetrög om det är omväxlande temperaturer.
Men du bör kunna hålla en jämnare temp med en elradiator utan olja.
Det just detta jag undrar själv :)

Vilket typ är/passar bättre med alla punkter i åtanke.

I fall det är fläkt ,är det bättre med byggfläkt eller värmefläkt?
 
Det spelar ingen roll. En fläkt låter mer, det tycker jag är störande, men i ett förråd spelar det nog ingen roll.
Förbrukningsmässigt är det exakt 0 i skillnad.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
De med fläkt är bara större chans att gå sönder och så låter dom. Eftersom det är ett förråd spelar det ingen roll om det är oljefyllt eller ej.

Största fördelen med oljefyllt är att dom varit lite trögare och har traditionellt haft lägre högsta temperatur genom en cykel. Men med modernare reglerteknik i termostaterna minskar skillnaden och oljefyllda tappar mot tunnare paneler.

Köp ett billigt element med inbyggd termostat, ställ den i önskad temperatur och skippa ditt styrda uttag (som ändå kommer pajja)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det spelar ingen roll. En fläkt låter mer, det tycker jag är störande, men i ett förråd spelar det nog ingen roll.
Förbrukningsmässigt är det exakt 0 i skillnad.
Är det kanske skillnad på vilket är säkrare (risk för brand?) ?
Med tanke att man ser inte vad det händer i förrådet är det kanske bättre/säkrare med en oljefylt element ?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
De med fläkt är bara större chans att gå sönder och så låter dom. Eftersom det är ett förråd spelar det ingen roll om det är oljefyllt eller ej.

Största fördelen med oljefyllt är att dom varit lite trögare och har traditionellt haft lägre högsta temperatur genom en cykel. Men med modernare reglerteknik i termostaterna minskar skillnaden och oljefyllda tappar mot tunnare paneler.

Köp ett billigt element med inbyggd termostat, ställ den i önskad temperatur och skippa ditt styrda uttag (som ändå kommer pajja)
Är det nåt som du kan rekommendera kanske ?:D
 
En oljeradiator från en känd tillverkare, installerad enligt tillverkarens anvisningar.

Det bör vara ett vinnande koncept.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Lösa eluttag och timers brukar gå sönder efter ett tag om dom sitter på höga förbrukare typ element och kaffebryggare. Elektroniken är inte riktigt dimensionerad för effektuttaget och går sönder efter ett tag. Elementens elektronik är dimensionerad för dess effekt.

Här är ett basic element, finns några som är lite billigare om man letar runt lite
https://www.bauhaus.se/oljeradiator-gnosjo-800w-elektronisk-230v-650x800
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
C CrazyAnt4 skrev:
Men inte alla tre typer förbrukar lika mycket el för att uppnå den önskat temperaturen .
Jo, dom drar precis lika mycket. Elementen ska kompensera för den energi som läcker ut ur byggnaden och den är samma oavsett värmekälla. Eftersom samtliga värmekällor du räknade upp är rent elektriska och har verkningsgraden 1,0 så kommer dom att förbruka lika mycket.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Teoretiskt bör de med fläkt förbruka mera el då fläkten är en förbrukar, däremot sprider det värmen bättre om förrådet innehåller mycket saker som begränsar vanlig värmespridning om elementet hamnar i någon form av "slutet" utrymme i förrådet.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.