Värme allmänt
Josth: Man kan oftast spara en del genom att köra en bra LLVP som värmer på vinterhalvåret istället för fjärrvärme överallt i huset. Fjärrvärmepriset har gått upp en hel del på många orter och verkningsgraden på en bra LLVP är ganska hög.
Freddan-70: Sorry, längst till höger skall det vara.
Limpan4all: Snik-varianten är att stänga till allt dagtid, dvs INTE vädra, dra ned alla persienner, dra för gardiner mm. Nattetid (efter att det svalnat till kallare ute än inne, dvs vid ca 20:00), öppna alla fönster, dörrar osv. Då kommer huset vara nedkylt till omgivningstemperatur på morgonen dvs 13 till 17 grader. Då (före klockan 07:00) stänger man allt igen. Funkar bättre med
Tomture61: När rören från din värmeväxlare blir kallare än omgivningen så fäller varmare fuktig luft ut på rören , så isolera rören ordentligt. Om det kommer att bildas kondens på insidan av rören :thinking: Tror inte det , luften borde redan vara avfuktad + du har en luftström i rören .
Trrttsch: Wohoo, nu sitter det! Det ser lite småkrokigt ut efter mina krafttag men det är ett garage så det kvittar. Tack för hjälpen lostinsweden. :-)
Mats: Jag är långt ifrån kunnig nog för att säga att något är rätt eller fel men det finns en extra faktor att tänka på när det gäller värmepumpar. Ju lägre temp. de behöver mata ut till elementen ju effektivare blir de, dvs de tar mer ur beget och mindre el. Därmed kan det bli billigare att förbruka mer energi om det sker vid lägre temp på värmekretsen
lucke_lucas: Fick bort elementet och målat bakom. Tack för era instruktioner.
lostinsweden: Ja om det är 2 rörs system och inget som fördelar värmen till andra radiator.
Psolver: Hej på er, och hoppas ni haft en bra midsommar! Jag skulle behöva hjälp med en fundering jag har, se nedan. Jag tänkte avlasta vår jordvärmepump i huset m.h.a. solfångare samt en vattenmantlad kamin. Vi har vattenburet system i huset, och självklart vill jag inte göra på det enklaste sättet, utan tänkte göra så att jag shuntar vatten genom en slinga i acktanken vid de tillfällen
fredand44: Hej, Nu tror jag det har torkat av sig själv, utan brasa. Mvh Fredrik
Fredrik Christensen: Håller på o renovera ett rum och skulle vilja gjuta in golvvärme istället för dem stora gamla radiatorerna som finns, hur gör man? Och vad ska man ha för att koppla golvvärmen på dem rören? Tänker nog ta hjälp med inkopplingen, men vill veta lite allmänt hur det går till och hur mycket jag själv måste bygga om? Och hur mycket lär man flytta rören? Dem kommer upp från golvet i
lostinsweden: [bild] Nöjd med jobbet. 2 excenterkopplingar gjorde att jag kunde sänka radiatorn 10mm för att få plats med den nya fönster utan att bygga om rören. Rsk 4806118 Rsk 4806106 Har sett samma fråga här ibland när folk sätter gips på befintlig trätex och de måste bygga ut lite. [bild]
GoC: Men det kan även vara filtret på radiatorkretsen som är tätt. Så gör rent det innan du fyller på vatten. Det sitter i mässings ” klumpen” på röret ut från VP på din första bild. Där det är målat en svart pil. Ta en skiftnyckelnoch skruva bort locket på undersidan. Men stäng helst ventilerna på båda sidor om du har några. Annars sätt en burk under och stoppa in en trasa i
Zixten: Allt beror väl på vilka förutsättningar du har. Stor tomt där det är lätt att lägga ner jordvärme? kanske tillgång till grävmaskin så du gör grävjobbet själv?? Nära till Berg? Eller långt till berg? Finns ställen som inte kan ha bergvärme för att det är långt ner till berg, och då blir det dyrt. Milt klimat, då kanske Luft vatten kan funka bra. Nära till sjö, bäck då
useless: Ta in ett par offerter så har du svart på vitt hur mycket du ska dra av på kostnaden.
Matrix87: Tusen tack för alla svar! Det var nu mycket enklare att räkna fram ungefärlig driftkostnad
Nicke-85: Någon som vet några lämpliga ersättningsventiler eller har något annat bra förslag?
Buildgates: Som @Demmpa påpekar så bygger takvärme på strålningsprincipen. Tänk infravärmare eller solarium - de strålar ju ofta uppifrån och ner. Solen sitter också ganska högt upp och det är väl tur det. En konvektorelement däremot bygger på strömningsprincipen, dvs värmen förflyttas med hjälp av luft. Här har man uppenbarligen missat att det är två helt olika uppvärmningsprinciper
Avemo: [citat] Det är ett missförstånd när man förutsätter att det är trefas därför att det är 400V. Det är vanligt att trefasapparater är 400V och enfasapparater 230V i Sverige. Men det förekommer även hyfsat ofta enfasapparater som går på 400V. De ansluts då mellan två faser. Element, spisar och varmvattenberedare är ofta anslutna så till exempel. Och om vi pratar element för bruk
Trrttsch: Om man pratar med sig själv får man bäst svar. :-) Det står att man bör motionera ballofix-ventilen då och då så den inte fastnar. Det är ju sällan man öppnar avtappningsventilen till värmesystemet så det är nog ingen bra idé. Dessutom är det ett plastvred och om den sitter fast vill man kanske ha en sån där metallfyrkant som man kan ta i med tång i.
Krux: [citat] Absolut det förstår jag. Det är helt rätt det är så man bör göra skaffa sig så mycket kunskap man kan själv från olika håll innan man kollar med firmor. Finns ju som du säger tyvärr även dåliga säljare och firmor. dina planer låter klokt så det här blir säkert bra i slutändan :) tänkte bara bidra med det jag vet :) . Bygga hus är en kanonsida att diskutera och få
pioneer: Hej håller på att bygga vinterbonat uterum huset idag har en nibe 750 med 1 el termostat som sköter framledninga tempen. huset har ett rörs system och radiatorer. nedre våning har 2st 1 rörs slingor till en fördelare sedan från fördelaren går även en 3 utgång till en fördelare på övervåningen som har 2st enrörs slingor via en fördelare så tottalt 4 1 rörs slingor (detta
goatcat: Hej, ska bygga ut 10 kvm som ska innehålla entrehall och badrum/tvättstuga. Gjuter ny platta till detta och har tänkt lägga slangar till vattenburen golvvärme. Skulle gärna ha input från er mästerfixare på följande: - Det finns olika dimensioner på slangarna till golvvärme. Hur väljer jag? Vad sägs om 20 mm? - Kan jag ha en enda slinga iom att ytan är så liten som 10 kvm? Är
Pärran: I ventilationen sitter det ett kylbatteri all är förberett med RIR från batteriet till teknikutrymmet. Alla tilluftsrör är kondensisolerade. Tänkte ta vatten från den borrade brunnen genom kylbatteriet och sen tillbaka ner i brunnen. Brunnen ska endast användas till bevattning och biltvätt. Vad behöver jag för grejer att reglera flödet med? Flödet kommer väl att variera beroende på
prototypen: Risken är att den beckar ihop under sommaren och då får du skaffa en ny till hösten. Det där är en hederlig gammal 3-faspump som bara går och går och går..... Men nu i dessa energispartider så ska man stänga av allt som inte behöver va på. Protte
Mats: tex vanliga avloppsrör är ju rätt hårda så helt klart så finns det alternativ
Josth: Beställ Armaflex svart rörisolering i rätt dimensioner. Sedan kan man skydda den med 5 cm bred vit eltejp som tejpas löst.