Hej. Jag funderar lite kring våra uppvärmning. Vi har installerat två luftvärmepumpar, en i källaren och en på entréplan (och så har vi en övervåning).
I vårat kök har vi golvvärme som idag är iskalla när vi kommer upp på morgonen så det känns som läge att sätta på dom (elslingor). Men jag funderar på vad jag ska ställa in dom på för temperatur? Ska man ställa in dom på den temperatur man vill ha i luften eller som man vill ha på golvet?
Vi vill ju använda luftvärmen som huvudsaklig uppvärmning.
I vårat kök har vi golvvärme som idag är iskalla när vi kommer upp på morgonen så det känns som läge att sätta på dom (elslingor). Men jag funderar på vad jag ska ställa in dom på för temperatur? Ska man ställa in dom på den temperatur man vill ha i luften eller som man vill ha på golvet?
Vi vill ju använda luftvärmen som huvudsaklig uppvärmning.
Har också två pumpar och ett antal värmegolv, dock stänger jag aldrig av dom utan dom står på 24 grader som jag har i rummen året runt. På sommaren är dom ju i princip inte på men det blir ju kallt på klinkers annars.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
23 grader på klinker är för mig smärtgränsen innan golven börjar kännas kalla, så jag har golvvärmen i toaletterna med givare i golvet ställd på 24 grader. Lämnar jag på 22 grader blir det inte skönt att sätta sig och bajja. Får jag främmande ställer jag på 27 grader för extra myspys.
Kolla i manualen för hur du stämmer av var du har givaren. Inte alla har kalibrerat sin termostat heller, så märker du att värmen diffar i golvet jämtemot inställda värdet kan du titta i manualen hur du kalibrerar.
Min rekommendation är att du ställer den på 22 eller 23 grader beroende på hur känsliga fötter du/ni har. Av min erfarenhet sparar man inte mycket pengar av att schemalägga golvvärmen att vara avstängd nattetid eller när man är på jobbet, utan låt den pulsera kring 22 - 23 grader dygnet runt så slipper den bränna av den extra energi som krävs för att rampa upp från ett kallt golv.
Kolla i manualen för hur du stämmer av var du har givaren. Inte alla har kalibrerat sin termostat heller, så märker du att värmen diffar i golvet jämtemot inställda värdet kan du titta i manualen hur du kalibrerar.
Min rekommendation är att du ställer den på 22 eller 23 grader beroende på hur känsliga fötter du/ni har. Av min erfarenhet sparar man inte mycket pengar av att schemalägga golvvärmen att vara avstängd nattetid eller när man är på jobbet, utan låt den pulsera kring 22 - 23 grader dygnet runt så slipper den bränna av den extra energi som krävs för att rampa upp från ett kallt golv.
Klicka här för att svara