Hej, idag tog vårat varmvatten slut i kranen efter att sambon använt en del till att rensa avloppet med
Vi har en ctc-panna och en ett varmvattenkärl Thermia MK 200 till vattnet i kranarna. jag gissar att det är 200 liter vatten i en sådan och vi har aldrig under våra 5 år lyckats göra slut på varmvattnet tidigare. Nu en timme efter upptäckten har vi fortfarande knappt ljummet vatten i kranen. Kan den ha gått sönder eller kan det faktiskt ha tagit slut?
Hur lång tid tar det innan man kan få varmare vatten i en sådan?
Hur lång tid tar det innan man kan få varmare vatten i en sådan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar mycket längre tid att värma upp på nytt om ni lyckas tömma nästan allt, se länk, avsnitt 4.6.
http://www.rorjour.se/thermia/mkmkr.pdf
http://www.rorjour.se/thermia/mkmkr.pdf
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Har hon spolat bort 200liter vatten i avloppet? På 1 timme blir inte mycket VV gjort, men beror givetvis på effekten..
Ser du ingen temp?
Ser du ingen temp?
Längst ned på vv-beredaren finns det ett vred där du ställer in vattentemperatur, men även en återställningsknapp om det blivit överhettat. Kontrollera om den inte löst ut.
Men som redan sagts, tar det tid att värma upp 200 l vatten.
Men som redan sagts, tar det tid att värma upp 200 l vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! då väntar jag lite till, men som du säger ovan så känns det otroligt att hon skulle ha gjort slut på 200 liter! Vi har inte ändrat något i beredaren sedan vi flyttade in, det finns bara värmereglering (60grader) och driftomkopplare från låg last till hög, 0 och 1 där vi har den på 1 vilket jag gissar är normal drift.
säkringarna är OK men jag kan inte se att den är igång, ska man behöva mäta sig till det? (kikar vidare i manualen)
säkringarna är OK men jag kan inte se att den är igång, ska man behöva mäta sig till det? (kikar vidare i manualen)
knapparna för återställning existerar inte på min beredare, men texten på panelen finns där så det är väl någon extrautrustning? Ser även att driftomkopplaren inte existerar utan det är också extrautrustning som dem nog skär ut i panelen om dem monterar knappar för det. jag har bara på/av och temperatur, plåten till höger monterade jag också bort men där syns bara inkommande 3fas med jordkabel. Tror fasen den är kass alltså.. Även om honan har skollat med varmvatten från kranen så värmer den ju fortfarande nyinkommande vatten under tiden tänker jag, sluttempen borde inte landa på "endast ljummet" tycker jag..
Kan man mäta 3-fas med vanlig biltema-multimeter?
Kan man mäta 3-fas med vanlig biltema-multimeter?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tro det eller ej men nu verkar det komma lite varmare vatten i kranen!! Tanten har verkar faktiskt ha lyckats ömma hela varmvattenberedaren, jag ropar inte riktigt hej ännu men ett diplom för väl utförd funktionstest av beredaren är troligtvis på sin plats. återkommer!
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Låter som lägenhetssyndromet, fritt VV åt folket! Hoppas det löser sig, men tar nog flera timmar.
Tyvärr hittade jag ingen bra bild på beredaren jag har. Men nu är en dusch avklarad och det är bara att konstatera att det inte är så svårt att göra av med 200 liter varmvatten...
Jag har också länge funderat på om ctc-pannan överhuvudtaget har något med kranvattnet att göra men det har den alltså inte? Lite dåligt tycker jag nog att det inte fanns en mätare med temperaturen i beredaren, det hade underlättat en dag som denna.
Tack för alla snabba svar!
Jag har också länge funderat på om ctc-pannan överhuvudtaget har något med kranvattnet att göra men det har den alltså inte? Lite dåligt tycker jag nog att det inte fanns en mätare med temperaturen i beredaren, det hade underlättat en dag som denna.
Tack för alla snabba svar!
