T
tommy: Ok, tack! Ska prova med Ebeco
5 svar · 2,1k läst
J
jonaserik: [citat] Har du otur så kanske din skorsten fryser sönder på vintern, det är mycket fukt i en avluftning och den kommer att kondensera i pipans tegel , , sugas in och frysa, ett helt rör hela vägen upp till topp på skorsten eliminerar vattenförekomst samt frysrisken. Används skorstens andra pipor för självdragsventilation och köksfläkten sätts ( ca 400 m3 ) på max, kan matos och
56 svar · 11,5k läst
P
Palros: [citat] Hej är du fortfarande intresserad av pannkaks? Med vänlig hälsning, Palros
18 svar · 16,4k läst
useless
useless: Det viktiga brukar vara att motoraxeln ska vara horisontell. Om man vrider den så att anslutningarna hamnar snett gör inget
2 svar · 2,2k läst
Magnus E K
Magnus E K: Jag tror den håller bättre om den grävs ner. Nedgrävda betongringar har använts för att tillverka träkol. (Men kanske finns/fanns ringar i olika kvalitet?)
9 svar · 14,0k läst
T
Thomas876: [citat] Det sitter en avluftning på flk samt att jag har monterat en avluftning på en av rören tror det var tilluft. Iaf den högsta punkten av till eller retur. Kommer bara vatten när jag luftar. När jag stryper de andra kretsarna tycker jag det blir bättre flöde till flk. Igår tror jag om rören och tog bort en krets som möjligtvis kan störa flödet.
22 svar · 7,6k läst
·
T
Tättö: [citat] Tack för hjälpen. Du är toppen //Lisbet
5 svar · 5,2k läst
·
M
Mats: Borde vara en öppning för att kunna byta offeranoden. Kan ju också vara så att man har använt samma "skal" till modeller utan anod
1 svar · 2,4k läst
·
P
Pin: Och om element inte står på max (400W) utan regleras med termostat beror det på vad den är inställd på samt utomhustemperaturen och hur väl isolerad stugan är. Även storleken på stugan spelar roll. "Lillstuga" låter som ett enklare gästhus så det är nog dåligt isolerat.
2 svar · 5,6k läst
useless
useless: Vad är det för reglersystem? En del moderna varianter ställer in sig själv genom att släppa på lite värme och mäta vad som händer.
1 svar · 1,9k läst
·
S
Sauka: [citat] [citat] Jag använde ingen byggplast. Cellplasten är ändå kapillärbrytande och sedan hade jag tätskikt innan jag lade klinkers. Här är lite bilder.
4 svar · 2,9k läst
·
J
Jacob H: Tack för hjälpen!! Nu installerat och klart. Blev så bra som det någonsin kunde bli!
3 svar · 2,3k läst
·
J
joakimbrodd: Hej! Tackar för svar! Kommer från sekelskifteslägenheter inne i stan där jag är van vid dåliga fönster och element som matar för fullt hela tiden. Då kanske jag ska testa lite för att se att de verkligen är fult öppna.. Det kalla vädret har ju kommit ganska nyligen och antar att systemet har ett visst lagg i sig, men det borde ju jag prova med viss försiktighet!
2 svar · 3,7k läst
·
S
santa_cruze: Kan man koppla på en luft luft innedel om man har en ute del CTC med luft vatten värme panna .fråga 2 luft luft inne delen ska vara på ovan våningen för de ska kyla på sommarn och värma på vintern .problemet är ovanvåningen är vallmatt tak över hela så en fundering är oxxå var rören in och ut ska gå vill ju inte ha dom genom yttertaket .
0 svar · 1,0k läst
T
Team Hard: Jo men hur dåliga är dom.. Grabbens rum behöver bara kylas någon månad om året, På vintern vill jag ju bara se till att ca 6kvm hålls +8och uppåt..
2 svar · 4,8k läst
nimhed
nimhed: Hej Har en köksspis som jag vill ansluta till en skorsten. Problemet är att anslutningen på spisen är fyrkantig och jag hittar ingen stos som passar. Hålet är ca 185x70 mm. [bild]
0 svar · 1,4k läst
·
V
vvs facit: [citat] Du har bra koll ! Jag instämmer med Totalcontrols rekommendationer Jag projar mitt eget hus nu och en on-off Har bättre årsverkningsgrad av det märke Jag är ÅF för Så valet för mig va lätt Enkelt är alltid bra
32 svar · 9,4k läst
·
C
carlsson403: Hej Behöver tips på liten värmepump till golvvärme i stuga på ca 50kvm. Någon som har erfarenhet och kan ge lite tips?
0 svar · 995 läst
A
Anders Qvarfordt: Jag skall dra 22 mm PEX RiR till fördelare från undervåning till övervåning för radiatorvärme. Jag kommer att dra c.a 10 meter varav 6 meter i isolerat mellanbjälklag och 3-4 meter i isolerad kattvind.Kattvinden är inte uppvärmd men väl isolerad utåt. Kattvinden blir uppvärmd av värme från undervåningen och genom vägen från intilliggande rum. Kan jag behöva använd isolerad RiR
0 svar · 1,4k läst
N
Nattnäterskan: Lite billigare fönsterkit. Jag får köpa & prova, men håller tummarna att någon här gjort något liknande. https://www.hornbach.se/shop/Fonstertatning-Hot-Air-Stop-for-mobil-klimatanlaggning/6667200/artikel-detaljer.html
1 svar · 7,4k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Hur gick det?
15 svar · 4,7k läst
·
C
CarpenterDave3317: Fullt medveten om det tillhör föreningen, har naturligtvis tillstånd att byta element. Och kommer anlita firma för detta, vill mest veta vilka alternativ som finns.
2 svar · 5,1k läst
·
P
Pontus Björck: [citat] Wait what? Är du seriös?
12 svar · 11,8k läst
·
N
Nikorasu: [citat] Ja, under höst och vår när det är 0-10 grader ute, så kör NIBE på även när den är på Max semestersänkning och innetemperatur blir ibland 15 grader eller mer pga framledningen på 20. Det här är för varmt och driver kostnad till ingen nytta. När det är mycket kallare funkar det bättre. Huset är mellanisolerat, nytt, men endast 170mm isolering. Det saknas en enkel
14 svar · 7,6k läst
K
KBJ: Vi ska bygga hus och planeringen är i full gång. Vi bor i Finland i höjd med Umeå nära kusten. Det blir 150m2 i ett plan på en öppen åker med sol hela dagen, bergvärme. I söderläge ett öppet rum på ca 50m2 med ryggåstak 4,5m, medelstora fönster, så där kan det bli varmt. Det är kul med sol men inte de hetaste dagarna som det varit nu, så kommer installera frikyla genast, dumt
0 svar · 2,2k läst
·
J
jonaserik: Först och främst så ska manometern på första fotot visa minst 0,7 när det är sommar, det med att tappa ur gör man för att kolla lufttrycket i kärlet, som vara ca 0,6 bar när det inte finns vatten i det. Att öka trycket i kärlet, följ röret som sitter på kärlet så ska det finnas en ventil/kran som är sammankopplad med ett annat rör som kan vara kall eller varm-vatten, öppna
1 svar · 2,3k läst
·
MultiMan
MultiMan: Inte ens min mer än 50 år gamla el-beredare har mer än väldigt lite värmeläckage till utsidan, kanske 2-3C. Man kan skönja att den är lite över rumstemperatur men inte mer.
9 svar · 3,3k läst
T
Torpgubben: Det är ett pulserande nästan knackande ljud från utedelen på vår Mitsubishi Kirigamine MUZ-FH35VEHZ. Det hörs bara på maxvarvtalet. Ljudet upphör om man under drift trycker axiellt på fläktaxeln. Värmepumpen är ca 6-7 år gammal. Frågor Går det byta själva lagret? Är det ett standardlager? Om inte, var kan man köpa en utbytesfläktmotor till rimligt pris?
0 svar · 1,9k läst
J
Josth: Man kan oftast spara en del genom att köra en bra LLVP som värmer på vinterhalvåret istället för fjärrvärme överallt i huset. Fjärrvärmepriset har gått upp en hel del på många orter och verkningsgraden på en bra LLVP är ganska hög.
3 svar · 1,1k läst
F
Freddan-70: Sorry, längst till höger skall det vara.
9 svar · 5,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.