Värme allmänt
aka_the_barf: [citat] tack, då är det så dom "tänker". antar att mitt garage är ganska standard, 10 cm i väggar 20 cm i tak 40kvm
Johan41: Jag satte in mer vatten i bergvärme trycket. Då slutade det att låta!
alebas: Hej, fick du ihop det här systemet? Hur fungerar det?
buildman: Rörmokaren tog bort locken pga att de satt emot tilloppsslangarna. Men där har vi nog den enklaste lösningen! Jag skruvar dit dem och ser till att få lite space mellan locket och slangarna. Tack alla för hjälpen!
King Average: 23 grader på klinker är för mig smärtgränsen innan golven börjar kännas kalla, så jag har golvvärmen i toaletterna med givare i golvet ställd på 24 grader. Lämnar jag på 22 grader blir det inte skönt att sätta sig och bajja. Får jag främmande ställer jag på 27 grader för extra myspys. Kolla i manualen för hur du stämmer av var du har givaren. Inte alla har kalibrerat sin
linnnordstrom: [citat] tack och tack för din hjälp och engagemang. Nä jag tror han menar att fördelaren har ärjat. Tror systemet var från 2009 så det har gått några år.
Joel Rostöga: Ok tack för svar! Uppskattar fler synpunkter och åsikter.
mickelingon: Update Det är inte fel på givaren utan verkar vara centralenheten. Har flyttat om mottagarna och får samma fel. För nu har jag lött bort pipenheten då den drev familjen till vansinne. Men om någon vet något eller om det helt enkelt är så att typ processorn har brakat så hojta till. Micke
Josth: Nej det blir inte alltid så. När t.ex. utetemperaturen stiger så faller den beräknande framledningstemperaturen på kanal 10 medans den faktiska framledningstemperaturen ligger kvar på ungefär vad rumstemperaturen är även om shunten är helt stängd. Denna modell av värmepump kan inte kyla huset.
jonaserik: Här finns en manual för nedladdning https://www.piteenergi.se/wp-content/uploads/2018/04/ECL-Comfort-100m.pdf
Josth: Ganska säkert 230 V i termostaten så det är ett elektrikerarbete att flytta den. Apparatlådan ser ut som den kan vara från 60-talet eller liknande och kanske innehåller en kontaktor som smäller ganska högt men håller i en evighet.
yonna: Skall installera separat element med frysvakt i förrådet (16 kvm stort, betongblock, oisolerat) för att "rädda" frysen därinne. Behöver tips på fabrikat och styrka!
NoOne2k: [citat] Det är inga problem att låta beredaren stå ingång om vattnet är avstängt så långe man inte tappar ur vattnet ur den, då måste även beredaren stängas av.
jakob himmelman: Gissar iofs detsamma men kan inte känna ngt då systemet är trycksatt men inget flöde. Hoppas på ngn med kunskap på detta område.....
Josth: Ok, alldeles nya grejer. Den nedre påfyllnings- och avtappningsventilen ska sitta ca 10 cm under cirkulationspumpens högra sida men det går ju inte att exakt hur den ser ut i manualen tyvärr.
Demmpa: Eftersom ett element blir varmt så är det troligast att ventilerna i dom andra två har fastnat i stängt läge. Ta bort termometern och knacka lätt men distinkt med en hammare på ”baksidan” av ventilhuset. Eventuellt så kan returventilen vara stängd eller igensatt. Sedan behöver kabeln till cirkulationspumpen fixas till vid kontakten. [bild] trådarna får inte synas, kontaktens
GoC: [citat] Jag tror det kommer bli skitfult. Är väl ändå betydligt enklare att tappa ur systemet för att få ett långsiktigt snyggt resultat. Du behöver ju bara tappa ur så att det är tomt till under den nivå du skall kapa rören.
lostinsweden: Ja om plast skruven är inne så är kopplat avstängd. Du behöver en insexnyckel för att öppna den.
CBJ: Nä, inte göra nyinstallationer. Tanken är att det skall ändras till en egen separat slinga.
useless: Jag tycker det låter som en bra idé att ta dit någon som kan dimensionering och installation. Förutom det rent tekniska kring nödvändig effektavgivning så blir det en del praktiska och estetiska aspekter när inte radiatorerna ryms under fönstren längre. Även rördragning och rördimensionering behöver ses över så man inte hamnar i en framtida knipa.
Allmänobildad: Nästan alla nya elradiatorer har elektronisk termostat. Alternativet är bimetalltermostat. Ur underhållssynpunkt och driftsäkerhet vill man ha så få rörliga delar som möjligt, då går fläkten bort. Ur brandsäkerhetssynpunkt vill man skilja värmekällan från luften som innehåller partiklar som kan ansamlas på värmealstrande ytor. Där är alltså en oljefylld radiator att föredra.
Rusta Hus: Tack för era bra svar! Förra ägaren har borrat ett nytt och djupare hål till bergvärmen så det hoppas jag slippa. Har även kontaktat firman i bygden som sköter om underhållet på den, jag ska skaffa ett serviceavtal så kan jag fråga vidare där. Trevlig höst till alla!
Knuthila: Stort tack till alla för hjälpen. Har nu varit iväg till lundagrossisten och de kunde med hjälp av bilderna leta upp rätt ventil. Nu ska jag bara få ändan ur och byta
useless: En tank som ger extra volym i värmesystemet så att värmepumpen har något att jobba med när inte värmesystemet avger så mycket energi. Syftet är att ge längre drifttid per kompressorstart och jämnare gång.
CarinaBerg: [citat] Inte kartell utan Contura själva som sätter ett rekommenderat pris och även kör kampanjer under perioder så alla deras återförsäljare rear produkterna samtidigt. Det gör det nog därför svårt att hitta någon som sänker priserna ytterligare. Mitt tips är att gå in på Conturas hemsida och hitta deras återförsäljare i ditt område, och ring sen runt och se om de har nåt
Per Ola Persson: En fråga om statistik som någon kanske kan svara på: - Hur många fall finns där legionella smittats från varmvattenberedare i värmepumpar resp. elberedare? Jag har hört (vet inte om det stämmer) att de flesta fallen är där det finns långa rör (stora hus) där vattnet står stilla i lagom temp. Tacksam för lite statistik på detta.
corre: Vanliga klämringskopplingar för hårda kopparrör går bra att använda till elförzinkade stålrör. edit: Förutsatt att tillverkaren av kopplingen medger det. Såklart gör vatette det! https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/klamringskoppling/
useless: Det är inte krav på ett fördelningsskåp. Om man vill kan man ha alla rör synliga innanför tätskiktet eller bygga in dom i ett eget skåp placerat innanför tätskiktet. Ska det vara ett inbyggt skåp så ställs det en del krav.
Cykelnisse: Hej! Brottas med att få in en H300mm radiator + 61mm quattrofördelare med låg bröstningshöjd (max 500mm men det går det diktan i fönsteröppningen). Från quattron behöver jag gå ned med en 90 graders 12mm böj för att ta mig vidare till sista radiatorn på slingan. Ska ha hit en VVSare som kopplar in allt men jag ska skruva upp radiatorerna nu ikväll och har ingen att fråga.