A
Arne999: va ju till en början alldeles för mycket fart på vattnet. Började testa när det lugat sig men känndes som det sabba lintätningen så jag gav upp ganska snabbt efter att fått tipset ovan att bara värma upp till 90 grader för att få bort syret. Lät värmepatronen stå på max i ett dygn så nu hoppas jag på att det är "syrefritt"
24 svar · 2,1k läst
Jöns007
Jöns007: När pannrummet är kallt startar inte fläkten. Vad gör jag då?
0 svar · 1,9k läst
J
Johnsson 56: Jag vet inte hur man gör ett inlägg, så jag frågar här om jag får. Min dotter ska köpa en luft/luftvärmepump till sin villa och hittade en till bra pris på Elgiganten. Det var 30 dagars öppet köp, vilket de tyckte var bra, för de är osäkra på var den ska kunna placeras och inte helt säkra på att det alls går att montera en. De ska ha den på övervåningen där det är
9 svar · 3,4k läst
L
Lollelie: Tack för alla svar. Har fått till den nu med er hjälp
18 svar · 2,1k läst
·
E
Edlunn: Jag anser att infravärmare i taket är värdelöst. Hett om skallen och kallt om tårna. Det är mycket bättre med en golvstående som strålar i sidled och kan flyttas efter behov.
11 svar · 5,0k läst
O
oddjobb: Hej! Jag är på väg att bygga en kulvert till min ackumulatortank som står ca 10 meter från bostadshuset. Rören kommer vara 2", 60 mm järnrör. Dessa två rör behöver svetsas 3 ggr/st (under mark.) Vilken typ av rör bör man använda. Blåa, galvade ...? Kan jag skydda rören med någon bestående beläggning? Jag tänker mig att ha en dräneringsbedd under kulverten, och sen bygga
0 svar · 1,0k läst
S
Stefan1972: Hur stort är huset? Pannan har ju en elkassett som komplement så är man inte där månadsvis så lär väl det fungera? I övrigt har du en oljebrännare och den kan man ju köra med diesel om man är där i korta perioder. Så länge pannan är tät i övrigt så finns det ju ingen anledning till byte. Kanske blir annorlunda om det skulle vara åretrunt boende och man vill ha nåt modernt.
3 svar · 1,5k läst
·
Al88
Al88: Hej, Jag har en shunt som har hamnat i helt fel läge, motsatt till 10-läget. Dvs. den ligger ner åt fel håll. Fungerar att släppa på varmvatten om jag kör manuellt, vilket utesluter att det är fel på själva ventilen som den sitter på, eller? Kan det vara fel på motorn, även om jag vrider på ratten så börjar det att låta och den vill skicka på vatten, men nada händer? Jag har
0 svar · 462 läst
Z
Zed: Hej alla kunniga forumrävar! Idag har jag varit på en visning av ett Mycket trevligt hus som dock kräver omfattande kärlek (Pengar) med både ytskikt och installationer. Huset i fråga är ca 200 m2 i två plan, platta på mark och betongbjälklag, direktverkande el och självdrag. Kåken drar i dagsläget ca 31000 kWh(!), varav ca 21000 är uppvärmning, 5000 tappvarmvatten och 5000
0 svar · 956 läst
·
J
Joselifine: Ok, men va bra, då får jag byta... Tack!
23 svar · 50,9k läst
·
GoC
GoC: Du behöver trycka ganska hårt. Du klarar det inte med att trycka med en finger på den, det kommer i så fall göra jäkligt ont innan du lyckas med konststycket. Lägger du ett skruvmejselskaft emellan och trycker till ordentligt så skall du klara att trycka in den. Börja på element som du vet fungerar så får du en känsla för hur trögt det går.
1 svar · 4,9k läst
·
A
AndersNorman: Hur går det? Har det löst sig?
2 svar · 3,3k läst
KarolineM
KarolineM: Tack för ditt svar!
2 svar · 1,9k läst
·
S
SnickareHobb: Jag är på gång att byta ut termostater i huset. Har testat ventilerna i samtliga radiatorer och dom verkar fungera som dom ska. Har hittat följande som jag tänkte byta till: Danfoss termostat RA2990 Har hittat adaptrar till de flesta (Honeywell och TA RVT är vanligast). Men i garaget finns två element, varav den ena bara verkar ha ett vred: [bild] [bild] Vad är den vänstra för
0 svar · 2,2k läst
·
GoC
GoC: [citat] Nej det tror jag inte. Elementet skall luta lite upp mot luftventilen.
7 svar · 6,1k läst
·
J
Jorpe2: Efter att ha renoverat i en del källaren, suterräng 40-tal, är det dax för värme! När rummet renoverades i vinras, byttes befintligt element ut mot något större av rörmokare. Framledningen var 15mm, men har drog ner sista metern och anslutningen till 12mm. Tyckte inte elementet blev riktigt varmt under våren, trots att termostaten var fullt öppen! Nu skall jag koppla in ett lite mindre
0 svar · 2,0k läst
T
Towik: Enligt manualen har förbrukningssiffrorna en felvisning på 5-10%, så det kan isåfall inte vara en förklaring. Jag har en likadan värmepump och har fört statistik precis som du plus rullande medelvärde för den framräknade diffen(=hh-el). Jag ser ingen säsongsförändring, ligger på ca. 7000KWh hh-el på årsbasis. Något ökande nu pga att jag installerade en separat elektrisk
2 svar · 4,2k läst
Huggabuggaa
Huggabuggaa: [citat] Tack för rättningen ! var inne och googlade nu och såg att man kunde köpa en modul för lambda styrning
11 svar · 3,4k läst
K
Koen: Jag har fått samma problem nu. Fick du nån ordning på din golvvärme?
1 svar · 2,3k läst
useless
useless: Hur ser det ut innanför luckan? Manualer finns på Nibes hemsida.
1 svar · 1,3k läst
·
L
lostinsweden: Du har rundat skruven kanske? Testa med en slits skruvmejsel istället.
1 svar · 1,2k läst
·
T
Tommil: [citat]
6 svar · 5,8k läst
·
Ulltand
Ulltand: [citat] Ja det är ett problem men går att lösa teoretiskt med annan styr för golvvärmen. Jag hade nog satsat på en multisplit istället med en innedel i varje större rum och kört elvärme i det lilla rummet. https://www.daikin.com/products/ac/lineup/vrv/
13 svar · 4,1k läst
useless
useless: Det går bra att vrida ner några termostater så länge majoriteten är öppna.
1 svar · 3,5k läst
J
Josth: Med så kallad frikyla kan man kyla huset på sommaren genom att låta köldbärarvätskan från borrhålet cirkulera genom en eller två fläktkonvektorer i huset. Krävs en del rördragning i huset men driften är billig då det i princip bara är en cirkulationspump som behöver gå.
9 svar · 2,1k läst
M
Messier1994: Stort tack Mats och Lockepasta!!
3 svar · 1,1k läst
L
lostinsweden: [citat] Tack! Nu kommer jag sover gott.
6 svar · 1,5k läst
·
Nahuel
Nahuel: Ikväll ska jag prova den lösningen. Underbart att du har svarat på mig!!
3 svar · 1,8k läst
·
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Sätt kottlingar mellan reglarna så får du upp stadgan. Många skåp hamnar rimligen i våtrumsvägg med de riktlinjer som finns idag.
1 svar · 779 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.