Hej,
Jag jag har stopp i en av mina golvvärmeslingor i hallen sedan golvet byggdes för 20 år sedan. Golvet provtrycktes inte innan det stängdes och installatören försvann ur bilden innan felet kunde rättas. Värmerören (Wirsbo) hänger i plåtar på reglarna. Ovanpå finns golvspån och klinker. Jag skulle nu vilja ta tag i detta problem och lokalisera felet ovanifrån för att kunna knacka upp några klinkerplattor på rätt plats och därefter bara behöva återställa med några plattor när felet är fixat.

Det är totalstopp. När man blåser i ena röröppningen händer inget i den andra. Jag misstänker ett veck. Jag har mätt med eldragningswire att stoppet sitter 989 cm in i röret. Problemet är att jag inte vet hur slingorna går och var den punkten finns. Jag har provat att föra in en avloppsrenswire i metall och sedan försökt med metalldetektor med den fångade mest golvskruven som var ytligare. Jag har försökt föra in en elfas och provat med eldetektor men inte fått utslag. Jag har lite slut på idéer. Någon som löst något liknande?

Med vänlig hälsning,
Anders

När jag skulle ha några genomföringar i ett golv här hemma med elektrisk golvvärme, så använde jag en värmekamera för att lokalisera var slingorna gick. Det var väldigt tydligt hur slingan gick, det borde funka med en bit golvvärmekabel och värmekamera om inte dina rör ligger för djupt?

har du ingen bilmek omkring dig? Finns roliga apparater för att leta kabelbrott med och kan du föra in en elkabel hela vägen så kanske det går att lokalisera med en sån.

Rör fram och tillbaka och låt någon lyssna med stetoskop? (Finns att köpa på Biltema osv för att lyssna på bilmotorer)

Då borde du kunna höra hur tråden skrapar sig framåt mot slangkanten när du för in den i slangen.

Z zeveta skrev:
När jag skulle ha några genomföringar i ett golv här hemma med elektrisk golvvärme, så använde jag en värmekamera för att lokalisera var slingorna gick. Det var väldigt tydligt hur slingan gick, det borde funka med en bit golvvärmekabel och värmekamera om inte dina rör ligger för djupt?
Z zeveta skrev:
Z zeveta skrev:
S Stefan1972 skrev:
har du ingen bilmek omkring dig? Finns roliga apparater för att leta kabelbrott med och kan du föra in en elkabel hela vägen så kanske det går att lokalisera med en sån.
S Stefan1972 skrev:
Z zeveta skrev:
Tackar. Riktigt bra tips. Ska kolla om jag hittar en värmekabel som går in.

S Stefan1972 skrev:
Bra tajming. Ska till bilmekaniker på fredag. Ska lyssna vad de säger. Tack för tipset!

S skogstomten skrev:
Rör fram och tillbaka och låt någon lyssna med stetoskop? (Finns att köpa på Biltema osv för att lyssna på bilmotorer)

Då borde du kunna höra hur tråden skrapar sig framåt mot slangkanten när du för in den i slangen.
Den här idén var klart intressant. Tänk om man kunde föra in något som piper som kunde höras ovanifrån, eller som du är inne på, något som rasslar. Nu har jag fått tre bra tips från forumet. Något av dem borde funka!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.