Hej, jag har två stycken alpha2 enfas cirkulationspumpar i mitt värmesystem. En för radiatorkrets och en för golvvärme. Problemet är att då de varit avstängda (över sommaren tex) startar de inte sedan! Jag har haft problemet förr och då gick radiatorpumpen igång på kanske tjugonde försöket, nu vill golvpumpen inte alls! På enklare pumpar kan man ju hjälpa till med skruvmejsel men det verkar inte gå med dessa pumpar. Man skaffar ju dessa pumpar för att spara energi, men då måste man väl för tusan kunna ha dem avstängda längre perioder också! Har nån ett tips?
MVH
Stenper

Följer tråden. Har samma problem på en nästan ny pump. Tror det är ett elfel i den eftersom ingen indikatordiod lyser.

Min pump försöker att starta men går sedan över till att indikera fel (två streck i displayen).

Krilleman
Bra ide krilleman, har gjort så!

Svar från Grundfos
"Det kan vara så att pumphjulet har fastnat eftersom den har ståt stila så länge. De två sträck i displayen betyder att pumpen larmar och att någonting är fel. Jag rekommenderar att skruvar av pumpen från pumphuset och kollar pumphjulet, eventuellt rengör och testar innan du monterar tillbaka. Får du inte igång pumpen så är det något elektrisk fel, då är det bara att byta pump."

Jaha, bara att tömma systemet och skruva av pumpen från pumphuset alltså......

• Gilla
Lars Olsson79
  • Laddar…
Stenper skrev:
Svar från Grundfos
"Det kan vara så att pumphjulet har fastnat eftersom den har ståt stila så länge. De två sträck i displayen betyder att pumpen larmar och att någonting är fel. Jag rekommenderar att skruvar av pumpen från pumphuset och kollar pumphjulet, eventuellt rengör och testar innan du monterar tillbaka. Får du inte igång pumpen så är det något elektrisk fel, då är det bara att byta pump."

Jaha, bara att tömma systemet och skruva av pumpen från pumphuset alltså......
Brukar det inte sitta avstängningar på bägge sidor pumpen...ett spår med insex inbyggt i kopplingarna. Kanske bara är på större pumpar?
Värt att kolla innan du tappar allt iaf;)

Kolla om det inte finns någon möjlighet till motionskörning i framtiden med. 5min/1 gång i veckan T.ex

Krilleman
thellberg skrev:
Brukar det inte sitta avstängningar på bägge sidor pumpen...ett spår med insex inbyggt i kopplingarna. Kanske bara är på större pumpar?
Värt att kolla innan du tappar allt iaf;)

Kolla om det inte finns någon möjlighet till motionskörning i framtiden med. 5min/1 gång i veckan T.ex
Det beror ju på om man monterade dessa vid installation. Det finns både med och utan kulventil.

Jag själv stänger aldrig av min cirkulationspump i värmesystemet.

De ska motioneras en gång per dag, alternativ låta de gå året om.

I manualen till "Danfoss ECL Comfort 110" står följande under inställningspunkt 7022:
"Pumpmotion (motionering av pump):
Motionering av pumpen för att undvika att den fastnar vid perioder utan värmebehov.
ON: Pumpen körs under 1 minut var tredje dygn runt middagstid.
OFF: Pumpmotioneringen är inte aktiverad."

vissa har som sagt pumpmotionering, lusläs manualen, kanske måste nån dipswitch flippas på kretskort eller dylikt, annars kan man säkert få en händig elektriker att fixa en extern pumpmotionering för en hyfsad billig peng.

Alpha2 kommer man inte åt styr-innandömet utan att riva bort frontplasten och därunder gömda skruvar om jag tror rätt.
Jag ska testa för mitt el-fel.

Vad gäller TS problem håller jag med övriga. Lossa pumphuset med de 4 insexskruvarna och vrid impellern manuellt.
På min pumps flänsanslutningar sitter en liten kulventil som kan manövreras med stor mejsel. Kolla det innan du tappar ner.

Det är kul att lära sig nya grejor, pumpmotionering hade jag aldrig tydigare hört talas om men så här i efterhand kan jag förstå att det är nödvändigt! Har tyvärr inga kulventiler på flänsarna men kan sektionera med ventiler så att jag bara delvis behöver tömma systemet.

• Gilla
Larsken60
  • Laddar…
Centrumskruven var nog inte så dum iallafall.

Nej verkligen inte! Saknar startvev på bilen också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.