Har gamla vattenburna sektionsradiatorer som jag inte förstår hur man sänker värmen på. Vill kunna justera så att något rum blir svalare än andra.
Jag har tagit bort termostaten och testat att trycka in piggen helt genom att sätta ett buntband runt så att den hålls inne hela tiden. Trots att jag gör det så är det fortfarande samma värme över radiatorn. Vad beror det på? Har märkt att piggen verkar vara gängad. Ska jag skruva in den och sedan trycka in den, eller skruva ut den och sedan trycka in den i så fall?
Vad kan annars vara fel?
Samma gäller samtliga radiatorer.
Jag har tagit bort termostaten och testat att trycka in piggen helt genom att sätta ett buntband runt så att den hålls inne hela tiden. Trots att jag gör det så är det fortfarande samma värme över radiatorn. Vad beror det på? Har märkt att piggen verkar vara gängad. Ska jag skruva in den och sedan trycka in den, eller skruva ut den och sedan trycka in den i så fall?
Vad kan annars vara fel?
Samma gäller samtliga radiatorer.
Vad menar du med att ”piggen är gängad” ?
Det är den rostfria lilla piggen som trycker på ventilkäglan inne i ventilen.
Det är inte så att någon tagit bort ventilkäglan så att bara ”piggen” är kvar?
Det ser ut som hela ventilen varit isärskruvad, den stora mässingsmuttern.
Annars borde ventilen stänga om den rostfria piggen trycks in.
Jag menar att jag kan skruva på piggen så att den åker längre in. Men då kan den ju samtidigt inte flexa fram och tillbaka så långt. Det är nog bara färgen som flagnar lite, men jag har ju inte koll på om ventilen är komplett som du skriver. Kan jag kolla det utan att tappa ur hela systemet?GoC skrev:
Vad menar du med att ”piggen är gängad” ?
När vi köpte huset satt det som sagt bara vanliga Honeywell termostatvred på. Men jag fick inte de att strypa värmen heller.
Bode en gammal dam här innan så det är ju inte helt otroligt om något meckat med ventilerna för att det alltid ska vara fullt flås på.
Knepigt hur den både kan vara gängad och flexa samtidigt.
Men du behöver inte tappa ur hela systemet för att skruva isär och kolla. Släpp bara ut trycket i systemet, ha en trasa och en bytta redo. Skruva isär och tryck in en trasa i hålet. Vattnet lär inte spruta ut då systemet är trycklöst. Kan på sin höjd rinna lite ned i byttan du har redo.
Men du behöver inte tappa ur hela systemet för att skruva isär och kolla. Släpp bara ut trycket i systemet, ha en trasa och en bytta redo. Skruva isär och tryck in en trasa i hålet. Vattnet lär inte spruta ut då systemet är trycklöst. Kan på sin höjd rinna lite ned i byttan du har redo.
Får kika på det imorgon. Och vad är det jag ska titta efter när jag öppnar?GoC skrev:
Knepigt hur den både kan vara gängad och flexa samtidigt.
Det där är utbytesinsatser som är monterade i gamla ventilhus. Dessa måste kalibreras.
Det finns en liten markering på stiftet. Denna markering ska linjera med kanten på packboxen när stiftet är intryckt.
Gör den inte det så får man justera genom att skruva in eller ut.
Det finns en liten markering på stiftet. Denna markering ska linjera med kanten på packboxen när stiftet är intryckt.
Gör den inte det så får man justera genom att skruva in eller ut.
Har testat det utan att få det att fungera. Ska nog skruva loss den och titta om det kan vara något fel inuti. Om det är gamla grejer kanske något behöver bytas.L lordi skrev:
Klicka här för att svara