Värme allmänt
Geatki: Då är vi överens och lägger locket på denna tråden i kanske ytterligare 4 år :rofl: Tack igen!
Silly Bear: Hej Jag har problem med att mina shuntar inte verkar fungera då jag får hålla på och shunta manuellt. Dessa 2 sitter på plats nu. Har någon lite tips på märke/modell jag bör ersätta med. Har kombinerad jordvärme/vedpanna som uppvärmning [bild] [bild] [bild] [bild]
Zulaeima Karlsson: Önskar hitta en beg, gärna Roslagskamin. Rör rakt upp! Eller motsvarighet. 50cm hög +fötter 55bred 37 djup.
volvo51: Det är bara att skruva på den blanka sexkanten på termostaten.
Sir Duke: [citat] Precis, jag vet flera som haft 10 grader i rummen men så kommer en köldknäpp och vattenledningen fryser i dåligt isolerad vägg eller golvbjälklag eller krypgrund. Så stäng av vattnet och försök tappa ur!
Mikaeland: Ok Josth, tackar så hemskt mycket för hjälpen. Förhoppningsvis hittar jag något som funkar snart !
perstorp..: Nä har varit igång i 9 år o bra värme endå :) nu vid golvbyten/renovering så allt bortplockat. Så tänkt lägga ny skivor innan laminaten.så undra mest o 10 mm räcker
Huddingebo: Tycker det är väldigt dumt att de har valt just den anslutningen på en produkt anassad för att ansluta till ett befintligt system. Tack för svar!
lordi: [citat] Du behöver spola igenom slingorna en och en för att få ut all luft till att börja med. Det som kan hända är att det mesta flödet vill gå igenom det kortaste slingan. Du kan ju köra igång allt, och när det stabiliserat sig efter ett par dagar, så kan du med en bra termometer mäta returtemperaturen på slingorna. Den bör vara ganska lik på alla slingor. Ta bort eventuella
Åsa Lund: Man kan lufta på de vita längst till vänster. Stäng av cirkulationen och kolla så du har hyfsat truck innan du luftar
useless: Om du inte berättar vad det är för panna så blir det omöjligt att svara. Lite bilder kanske? Vilka säkringar är det som går och exakt när?
Claes Sörmland: Om du vill ta en befintlig eldstad i bruk som inte har använts på lång tid så behövs en brandsskyddskontroll. Det är något som kommunen ombesörjer, inte privata företag. Sen har vanligen kommunen inte anställda brandskyddskontrollanter utan de upphandlar ett eller flera entreprenörer som brandskyddskontrollanter. Den är en av dessa som du ska kontakta. I dagligt tal kallas dessa
Kurtivan: Vad menar du att du ska mura in, är det i en öppenspis ska det väl vara luftigt runt om insatsen?
lostinsweden: Du behöver inte koppla ihop de på änden. Man vill att värmen ska genom element och inte tillbaka på slingan. Det vanliga på större system är att sätta en avstängning på en tilloppet på en grupp och en strypning på returen jämte så man har kontroll på flödet genom den med möjligheten att stänga av i fall man behöver utföra reparationer men har man 3 element bara brukar man
Smurkee: Menar inte att ta liv i en död tråd, men vill säga att detta är i alla fall löst. Köpte en reservdelsats och bytte. Var knepigt att få ur det gamla, men en rörtång på axeln och några kraftiga slag löste det fort. Efter jag fått i ny delar så fungerar allt prima! Tack för tips!
Rabbithole: FTX och luft-luft värmepump funkar bra om man har lågt varmvattenbehov och öppen planlösning.
Oskpet: Ny vändning! Fått nys om en äldre täljstenskamin i lagom mått som vi kan köpa till överkomligt Pris. Jag undrar över hur den kommer må i vårt uterum som inte är isolerat och inte uppvärmt över tid. Kaminen kommer användas minst 1 gång/vecka och Max 3. Kommer kyla och fuktiga luft som blir i uterummet förstöra den alternativt kyla ner täljstenen så det inte blir bra när vi
Freddan-70: Ja det kan du. Du får dock kolla med uponor om de har kvar handrattar som reservdel till din fördelarmodell bara. Fördelare har några år på nacken.
Freddan-70: Det är en tryckstyrd bypassventil. Vredet ställer in vid vilket tryck den skall öppna.
tompaah7503: Se sidan 25 i den utmärkta skriften "Elinstallationer i lantbruk och hästverksamhet" https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/lbk-flik-5---2019-dec.pdf
Josth: Ja men varje slinga, även "2-rörsslingan", måste ha instrypningsventil så flödet i varje slinga blir det korrekta. Cirkulationspumpen måste räcka till för totala flödesbehovet. Man kan behöva anlita en ingenjörsbyrå för att räkna fram hur alla instrypningsventiler ska vara inställda för det är ganska komplext. Eller så får man prova sig fram och justera under en ganska lång
Byggdjuret: Det jag funderar på är om spegeln kan vara en nackdel för värmespridningen
dthompa: Hade en till termostat i ett annat badrum, ska testa byta plats på dom och se om det blir bättre. Isf märker jag kanske vart problemet är.
ricebridge: Piluttadej, det finns visst rörböjare för 22mm :):cool: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/plat-och-metallverktyg/rorbojare/rorbockare-439000/ Men att böja rör 25 mm i sidled innebär inte någon jättestor krök direkt. Jag tror att du helt enkelt kan böja till dem för hand över något lämpligt mothåll. OM rören vill vika sig (vilket jag inte tror på en så
dj_fluffy: Ett alternativ kan vara att ringa ut ett företag som kan komma och läcksöka med spårgas, för att ev kunna stöta på en läcka.