Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkerhetsventilen (SV) bytte jag för några år sedan när systemet var tomt. Nu har den läckt ett år - mest smådroppar till en spann som jag tömt då o då. När vedpannan blivit överhet (kokat?) har det sprutat ut vatten. Hur fungerar ventilen som SV är monterad i? Avstängningskran + filter? Kan jag stänga av vattnet med denna kran medans jag byter SV?
Kan inte hitta den i RRs katalog.
Jag kan acceptera att SV läcker lite när jag eldar - det expanderande vattnet i tankarna måste ju ta vägen nånstans, men när jag inte eldar tycker jag inte den skall läcka.
Dra ett rör från säkerhetsventilen till ett avlopp. Det är normalt att de tryckleglerar systemet.
Alternativt som Håbbe skriver är det för högt tryck i systemet för ventilens specifikation. Vilket man löser genom en annan ventil. Eller sänka trycket
Alternativt som Håbbe skriver är det för högt tryck i systemet för ventilens specifikation. Vilket man löser genom en annan ventil. Eller sänka trycket
Sv 9bar? Det är ju på inkommande va. Har du 9bar på värmesystemet och får den att lösa då er det något som inte stämmer. Värmesystemet brukar normalt vara 1.5bar lr 15meter vattenpelare, dvs upp till 15 meter från lägsta punkt i systemet. Om du eldar med ved så skulle jag inte göra det utan att ha en syrventil. Om du skulle elda för hårt och pannan börjar koka så öppnar en syrventil och släpper in vatten i den kokande pannan. Det är så vitt jag vet krav på syrvenyil vid vedeldning.
D Danne-total skrev:Sv 9bar? Det är ju på inkommande va. Har du 9bar på värmesystemet och får den att lösa då er det något som inte stämmer. Värmesystemet brukar normalt vara 1.5bar lr 15meter vattenpelare, dvs upp till 15 meter från lägsta punkt i systemet. Om du eldar med ved så skulle jag inte göra det utan att ha en syrventil. Om du skulle elda för hårt och pannan börjar koka så öppnar en syrventil och släpper in vatten i den kokande pannan. Det är så vitt jag vet krav på syrvenyil vid vedeldning. Ok såg nu att du menade säk på ink,va bara stäng av vid avst på ventilröret och öppna säk,ventil tills trycket avtagit och byt ventil till samma 9bar. Glöm inte att slå av brytaren till pumpen då du verkar ha eget va. Tipps är att snurra till på ventilen så den får släppa 1till 2ggr per år. Den torkar inte fast då så om den skulle behöva släppa så läcker den inte sedan.
Tror det är till varmvattnet och när han eldar så blir det tryck i vvb:nD Danne-total skrev:Sv 9bar? Det är ju på inkommande va. Har du 9bar på värmesystemet och får den att lösa då er det något som inte stämmer. Värmesystemet brukar normalt vara 1.5bar lr 15meter vattenpelare, dvs upp till 15 meter från lägsta punkt i systemet. Om du eldar med ved så skulle jag inte göra det utan att ha en syrventil. Om du skulle elda för hårt och pannan börjar koka så öppnar en syrventil och släpper in vatten i den kokande pannan. Det är så vitt jag vet krav på syrvenyil vid vedeldning.
Vet ju inte om han har vvb lr panna med slinga/vvb. När han eldar så ökar trycket och sitter sv i närhet av pannan så lär det droppa lite om sv, men med en separat vvb monterad en bitfrån pannan så ska inte den lösa. Sv sitter som oftast i komb med vvb och då släpper dom lite när kv och vv möts pga expansionL lostinsweden skrev:
D Danne-total skrev:Sv 9bar? Det är ju på inkommande va. Har du 9bar på värmesystemet och får den att lösa då er det något som inte stämmer. Värmesystemet brukar normalt vara 1.5bar lr 15meter vattenpelare, dvs upp till 15 meter från lägsta punkt i systemet. Om du eldar med ved så skulle jag inte göra det utan att ha en syrventil. Om du skulle elda för hårt och pannan börjar koka så öppnar en syrventil och släpper in vatten i den kokande pannan. Det är så vitt jag vet krav på syrvenyil vid vedeldning.
Alla ser väl att det är ventilröret för varmvattnet!
Ser man inte det är kommentarer onödiga.
Klicka här för att svara