Värme allmänt
oskar.valta: [citat] Sätt kottlingar mellan reglarna så får du upp stadgan. Många skåp hamnar rimligen i våtrumsvägg med de riktlinjer som finns idag.
Luddis_1: Så här blev det till slut, lite mera färg på koppar röret så kan jag arkivera det här jobbet. Listar vad jag använt Från stålrör och upp: - Stålis 18mm; 3/8; dn10 RSK 1945345 - Koppling 18xG15 RSK 1940280 - Radiatoranslutning M22x15 RSK 6609044 - Purmo Thermopanel T4 TP21 RSK 6607117
Sittställning: [citat] Jo visst har den det, det jag upptäckte när jag ställde var att retur tempen blev för hög vid en behaglig temp i källaren
Åsa Lund: Kolla trycket i expansionskärl oxå när du håller på. Då ska det i princip vara utan tryck i rören och så kollar du trycket i blåsan i röda kärlet, som en bilventil. Det trycket ska nog vara på 0,5 bar tycker jag. Ta samma tryck i rörsystemet sedan. Därefter dags att lufta element och sedan fylla på vatten till rätt tryck igen. Sist av allt startar du pumpen igen. Lycka till!
Ulrikaknifstrom: Hej! Tänkte bara uppdatera. Det var fel på en givare så det hade jag inte kunnat fixa själv. Nu är det iaf varmt och skönt igen. Tack för alla tips!
Lindholm82: Tack för svaret. Vi flyttade i i sommar och tror inte golvvärmen har behövt jobba så mkt än. Ska kolla om slingan utan missfärgning fungerar. Då är det säkert någon typ av rost :( Trodde att det lilla lilla skavet på slingorna inte kunde påverka. Det måste ju vara så på alla slingor någonstans, måste ju vara omöjligt att lägga hela slingor utan att rören får litet skav mot
Nilecity10566: [citat] Ah efter lite funderande fatta jag gjort iordning 2 st nu så hoppas att det blev tätt
Petter Forsen: Det blir en kulvert och en bufferttank för både varmvatten och golvvärme. Någon som kan rekommendera en liten behållare.
Josth: Hittar bara inställning av värmekurva i manualer till äldre IVT-produkter, men inte i nyare. Har man ett modernt hus byggt från mitten på 80-talet eller senare och har vattenburna radiatorer räknar man med max 55°C framledningstemperatur vid den dimensionerande vinterutetemperaturen. DVUT för Stockholmsrådet ligger runt -16°C så välj kurva efter det till att börja med. Sedan krävs
Anonymiserad 255302: Tack för svaret Josth. Ja du har nog rätt i det. Själva golvjobbet och att lägga slingorna är inga problem, min enda tröskel är att det blir mer komplicerat och jag själv inte känner att jag behärskar det. Dels att få det inkopplat, fler kockar och svårt få tag i någon som vill göra själva inkopplingen till befintligt fördelarskåp där matarrören kommer, även avlufta.
Stefan1972: är dom synliga i källaren så är nog det enklaste att dra därifrån och borra nya hål i golvet bara. Man ska ju dock komma ihåg att många ggr går de inte rakt ner utan det vara krokar på dem inne i golvet så man bör ju kolla och mäta noga så man verkligen kan gå rakt ner eller inte.
Åsa Lund: Rent tekniskt kanske det är ok. Men det är inte dina rör, utan föreningens. Du bör ha fått godkänt av dem att göra så innan du påbörjar arbetet. Det låter som ganska många centimeter golvet ska höjas. Kommer det att funka med dörrar och trösklar att göra så?
En apelsin: *löst* Kollade deras engelska site, och där finns det kodnyckel för tillverkningsår. Jag lägger upp bild och länk här om någon mot förmodan behöver hjälp med samma sak i framtiden. [bild] https://www.metrotherm.dk/en/support/complaints-and-returns/heater-production-date Den jag funderar på är alltså tillverkad B=1 C=2. Alltså 2012! Tack för hjälpen alla.
lordi: [citat] Ok, det var slarvigt av tomten. Då kan det hända att det behövs en riktig luftning. Men det märker du om det inte blir varmt som det ska på båda slingorna. Det brukar ta någon/några dagar för värmen att stabilisera sig, speciellt om slingorna ligger i betong.
Lilametallic: [citat] Ah! Där sa du det. Att jag inte tänkt på det innan. Tack så hjärtligt!
Solimelo: [citat] jaha ok, då är frågan att anlita en elektriker och kostnaden på det jämfört med nytt element för runt 1000 lappen.. tack för svar förresten, om jag köper nytt element känns det som att det är svårt att koppla in också? Med tanke på dosan.
GK100: Normalt är det nog bäst om man kan hålla sig till en tank för alla funktioner där man sätter in elvärmen och de övriga kopplar man in när det värms med annat och just ackverkan är vad man vill åt. Sen givetvis inte fel med flera patroner tex för lite reserv vid fel och olämplig tidpunkt och så klart kan det bli flera beroende på vilken effekt man behöver totalt. Är man bortrest
lostinsweden: [citat] Ja man skruva de tills vattnet kommer. Kolla trycket i ditt system. Det är kanske lågt.
lordi: Rumsgivaren ska ligga på plintarna ovanför utgivaren, så den är inte inkopplad heller.
fgo: Härligt att höra. Håller tummarna för att det hjälpte.
Gnarp48: Tack! Tänk vad bra det är med folk som vet. Gummipackningen var en total nyhet för mig. Då kan ju en trött rörmokare glömma att dra muttrarna och något läckage blir det ändå inte.
anders07: Ser ut att vara rätt rejält virke så knappast optimalt men klart att det går... Jag skulle hellre sen byta till spårad spån när du fixar övre våningen alternativt lägga typ LK EPS 16 ovanpå befintliga golvet.
Magnus E K: Varmvattenförbrukningen är troligen viktigare än punkt 1.2 och 1.3 om du inte har riktigt gamla eller många prylar.
Tobbe32: Hej forumet:) En av slingorna är helt kall. Jag misstänker luft i den slingan. Hur gör jag för att lufta det? Någon som vet? En bra förklaring utan fackuttryck:) Skickar med en bild som referens. Tobias
ted_: Tack för svar, det löste sig. Elementet var fabriksinställt på 40gr i framledningstemp. Gick att ställa ner. Mvh Ted
vilaivillan: Topp - då är jag med. Att tömma systemet vågar jag inte ge mig på själv. Har juckat loss här men den viker inte en mm. Innan jag kontaktar en firma kan man testa att lossa på någon av skruvarna här? Tänker på den som sitter med en bricka på axeln som går ut från shunten. [bild]
fatsug: Väcker din gamla tråd till liv -- hur funkar det med avluftning av slingan om man sätter shunten i källaren? Står i begrepp att dra igång renovering av vår bottenvåning och har snarlika problem. //Gustaf
TSA39: Tror det kan stämma att den ena är hårt strypt. De står iallafall inställda på vad jag kan se, två helt olika värden. De sitter illa till, långt in under ett skåp ca 10 cm från golvet. Har beställt en röd ”reglernyckel” som jag hittade på nätet. Tror det är rätt för vad jag kommer ihåg var nyckeln jag hade innan röd. Ska leta i papperna och se om jag hittar vad ventilerna