Eldar idag med olja men jag tycker brännaren är så störande den går ju på var 10 minut det låter förjävligt får ofta stänga av den när jag ska sova finns det nån annan värme lösning för mig?

Du har nu sannolikt det dyraste och sämsta systemet miljömässigt. Om pannan är ny så kan man överväga pelletsbrännare men fortsätt inte med olja. Om pannan har några år på nacken så byt till någon form av värmeväxling

Svårt att rådge när man inte vet alla förutsättningar.
De flesta hör nog inte sin oljebrännare eftersom den är i en avlägsen del i källaren.
Värmepumpar anses generellt tysta men visst låter de också på sina olika vis, är du väldigt känslig för ljud så kan dessa störa också.

D Dr Jumping Jack skrev:
Du har nu sannolikt det dyraste och sämsta systemet miljömässigt. Om pannan är ny så kan man överväga pelletsbrännare men fortsätt inte med olja. Om pannan har några år på nacken så byt till någon form av värmeväxling
Så farligt dyrt är det inte 800 euro för en tank den räcker 1 år

T tompaah7503 skrev:
Svårt att rådge när man inte vet alla förutsättningar.
De flesta hör nog inte sin oljebrännare eftersom den är i en avlägsen del i källaren.
Värmepumpar anses generellt tysta men visst låter de också på sina olika vis, är du väldigt känslig för ljud så kan dessa störa också.
Börja med huset är på 250 kvadrat vatten element i 2 våningar plus en vardagsrummet är suterräng kan man kalla det pannan står i ett eget rum på bottenvåningen med skorsten som går rakt igenom huset, huset är från 1500 talet men insidan är ombyggt på 1970 med ihåligt tegel vet inte vad det heter på svenska faktiskt pannan är 5 år gammal nåt fransk märke men tillverkat av en svenskt företag finns inga tankar kopplade till den som det brukar vara i Sverige

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.