Värme allmänt
Kim young un: Hej, Jag behöver upp dimensionera min befintliga element för att den klarar inte värma fönster partiet som sitter ovan. Det finns en liknande lite längre bort till höger. Den som ni ser på bild är 800mm lång och den andra 1700mm lång. Men i princip kopplad på samma sätt. Jag har lite erfarenhet av att byta befintliga rör och byta ut element. Men jag är lite osäker på hur jag byter
lostinsweden: Du ska kunna gänga ut där du säger och sätta på ett R15 huv.
tompa68: Nu skjuter jag från höften lite Jag har planer att bygga mig en pulverlackugn den kommer vara runt 2*2*2 m Jag kommer att ha det som hobbynivå. Istället att köra med el så funderar jag på att köra med gasol eller dieselkanon. Om man skaffar någon av dessa kan man komma upp med dom i temp 170-180 c Har tittat på 25- 30 kw. El är inget att tänka på för så grov blir det dyrt att dra
salkin85: Finns dörr, men den står mestadels öppen, direkt utanför den dörren är trappen upp till ovanvåning så en del värme går väll uppåt, resterande del utan källaren har lämpliga radiatorer så det bör inte vara ett problem.
oddjobb: Jag är ingen röris, men att konan har pressats ut som bilden visar tyder på att något i materialvalen var fel. Det kan inte bero på att du dragit för hårt.
Ulltand: Ja det är ett icke brännbart ytskikt och kan inte ersättas av tex en tapet. Undantaget om kaminen är isolerad i bakkant för nära väggmontage, då är kaklet bara estetisk.
MagHam: ... om vi fortsätter kurvan som useless visade så är vi uppe vid lodets smälttemperatur vid vattentryck runt sådär 25 bar. Högt tryck, men i specialinstallationer inget orimligt.
Milonga: Å tack för svaret. Ska kontakta en rörmokare. Ja en trevlig kväll.
Josth: Vid golvvärme tar en temperaturförändring ca 1 dygn vad jag vet. Vill man kolla slingorna i golvet är det nog bra med en värmekamera, t.ex.: https://www.clasohlson.com/se/Värmekamera-Cocraft/p/41-1732
Jonatan79: Du får nog i bästa fall någon som hämtar den...
Sture Castor: Vanligast är att använda en injusteringsventil till respektive förbrukare, t ex byggnad, varmluftsbatteri, mm i värmesystemet. Värmesystemet kan då balanseras hydrauliskt så att tryckfallen till de olika förbrukarna blir lika stort. Då fördelas vätskeflödet i förhållande till förbrukarnas behov. Utan injusteringsventiler kommer flödet att fördela sig mellan värmekretsarna, så
Granström2: Belastningsvakten stänger av elpatronerna på pannan om elförbrukningen på någon av faserna överskrider en viss gräns. Då slipper man att huvudsäkringen går sönder. Lämplig temperatur i pannan kanske 70-75 grader så blir det bra tillgång till varmvatten.
multix: Jag antar att vanliga golvspånskivor inte har tillräcklig tjocklek och hållfasthet för att fräsa spår, de är ju av optimal tjocklek för att inte ha spår, men det finns sådana frässtål för 500 kr ungefär. Kanske kan sämre hållfasthet i befintligt golv vägas upp av att lägga en tjockare spånskiva ovanför som det sägs att man ska? Uponor har många bra filmer som visar olika
Mick13: Vi har slinga i vårt badrum med klinker golv, är super nöjd. Jag var med när de la slingan så att den hamnade tätast på de ställen man vill ha varmt på golvet som i duschen och framför handfatet. Har en timerstyrning på den så att golvet är varmast när badrummet brukas mest under morgon och kväll.
Josth: Det ska vara meny 4.2 och "Driftläge - Manuellt" och sedan "Ingen värme".
connywesth: [citat] Jag förespråkar skriftliga och tydliga avtal alla dagar i veckan, för att ingen part ska bli lurad. Det är enkelt när man väl lärt sig hur man ska göra.
Magnus E K: [citat] Så gör jag med min elpanna när det är tillräckligt kallt på vintern och luft/luft-pumpen inte räcker för att värma toaletten och källaren. Elpannan körs med timer 02-06 med huvudcirkulationspumpen avstängd och får sen sakta avge värmen under resten av dagen. (Behövdes bara enstaka dagar senaste vintern men ca 50 dagar en normal vinter.)
Josth: Med en så kort kulvert förlorar man bara ytterst lite energi. Kanske man ändå vill ha en mindre varmvattenberedare i Attefallshuset, som fylls på med varmt vatten från garaget, för att minska tiden man måste spola för att få varmvatten. Bra att ha vatten och avlopp i garaget så man kan tvätta bilar etc. Det förbrukar dock mycket varmvatten. Eventuellt behöver man räkna på hur stor
Morn: Hej Min första fråga här. Vi har ett gammalt litet 2 vån timmerhus utan nätel, enbart solel, elverk. Uppvärming idag består av kaminer och nu vill vi gå ett steg längre. Vi tänker oss en vattenmantlad kökspanna och ca 5 element, 3 uppe och 2 nere och en 500l acktank. Systemet måste glykolfyllas då det står kallt delar av året. Finns det någon bra litteratur för detta? Rör- för