Värme allmänt
Ulltand: [citat] Japp antigen genom en egeribalansberäkning med u-värden på fönster och väggar etc eller genom att utgå från befintligt systems prestanda. Min beräkning förutsätter att det är ett 80/60 system i huset n. Vilket betyder att när det är som absolut kallast så skickar man fram 80 C vatten till radiatorerna.
Rotehjon: [citat] Det är cirka 5m i takhöjd men inte så tätt som silver78 påpekar, så det kanske är en senare åtgärd i så fall. [citat] Det som jag ponerat vore gynnsamt är en överlag lägre luftfuktighet och högre temperatur på främst våren då stenväggarna är nedkylda. Men som inläggen här alla mer eller mindre påvisat är det nog svårt utan mycket möda och en stor summa pengar,
b8q: Har du kollat det enkla; att den trådlösa givaren har ström (slut batteri)?
Freddan-70: Spelar ingen roll. Adressera termostaten till 2 kanaler på mottagarenheten och koppla in 2 slingor på ena kanalen och 1 slinga på den andra kanalen. Vilka slingor som sitter vart spelar ingen roll. Termotaten kommer att ge exakt samma uppgifter till bägge kanalerna och ställdonen kommer att röra sig likadant oavsett var du sätter dem?
Henkan Sundberg: [citat] Ja det borde de klara, men som en annan påpekat i tråden. Du behöver nog kolla med föreningen först så du inte gör ngt du riskerar att få skit för i efterhand.
Zenon: Inget svar? Funderar på Danfoss Eco Funkar dom bra? print på mobil appen?
fredrik_pe: [citat] Gammal tråd, men löste det sig med ny givare? Har samma problem.
lostinsweden: Det är bra om du kan hitta ett lämpligt ställe till fördelaren. Nånstans nära till befintliga rör och någorlunda centralt där du kan sätta ett skåp med.
Granström2: Fyll pannan helt med vatten och plugga varmvattenledningarna, Montera en varmvattenberedare för 1800-2000 från jula. Att kosta på direktel med dyra grejor är dumt. För pengarna som blev över köp en effektiv modern luftvärmepump för 18000 -20000 monterat och klart (inte Jula den här gången).
Jigsater: [citat] Problemet är att berget är löst. Det rasar igen på 70meter. Nu jobbar jag själv med att testa borrverktyg och borrkronor så jag vet lite om borrning. Jag har även läst lite geologi. Jag talade om för borrarna att berget kan vara poröst. Men de körde på i hög hastighet och med alldeles för högt lufttryck. Detta trotts att de fastnade på väg med och höll på över 14
Avemo: Om du skall slippa dra fram nolla så krävs att termostaten klarar sig utan nolla. Mekaniska termostater är inte så vanliga längre. Går det inte att få fram nolla?
skogstomten: I Hus 2 är 53 kWh/m2 och år som jag skrev ovan med en frånluftsvärmepump Nibe 360 P (ca 1,8kW värmepumpseffekt) EXKLUSIVE varmvatten. Så självklart skulle bergvärme kunna få ned elförbrukningen en del i hus 2. I den gjorda energideklarationen på hus 2 räknar de enligt norm??? med varmvatten på 2118 kWh (2+2 personer) som ingår i "husprestanda" och sen anges hushållsel 6813kWh som
Åke-53: Ok ,tack för svar! Får visa någon mera seniorartad röris om de går...
Josth: Vill man köra kyla på sommaren behöver bland annat tilluftsrören vara kondensisolerade. Kan vara svårt att fixa i ett befintligt hus. Danska Nilan kan ha något i sortimentet som passar och ger en del svalka men är inte närmare insatt i deras produktsortiment.
Cpt B738: Det gick inte. Den sitter så jäkla dåligt till då det är en regel precis bredvid. Jag vågade inte plocka bort hela "pumphuset" för att komma åt. Får nog bli en rörkrökare ändå som kommer förbi. Det mesta vågar jag göra i huset, men vatten är skitläskigt!
Josth: Ok. Om det räcker med max 21°C där TA-adaptern ska sitta så finns Danfoss termostat 2000 T modell 2954 som passar på TA M28×1½. De andra adaptrarna behövs nog men jag är inte expert på Danfoss alla modeller.
thelaeri: Tack för era svar! Min tanke var annars att i första hand försöka få loss denna muffen, som jag inte tror går att använda mer då det ju läcker igenom den. Då gängorna ändå ser ut att vara OK fortfarande, sätta dit en ny Nippel med lin och pasta och sedan nytt 15 mm vattenrör bort till govvärmen ca 1 meter bort, som har nya rör. [bild] Kan inte det vara värt att prova först?
Krux: [citat] Grejen är ju de att har du haft ventilation system i ett hus bör du ändå behålla fläktar som går annars riskerar du olika problem på grund av att ventilationen försvinner så tyst blir det ändå inte
lostinsweden: https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/teflonsnore-25mm-x-15m.html [MEDIA=youtube]NRERgkUQMoo[/MEDIA]
Mats: Solceller ger också mindre de kallaste månaderna efter som tiden med ljus år kort då. Jord och bergvärme är de värmepumpstekniker som är mest oberoende av omgivningstemperaturen men precis som du konstaterar så kostar det en hel del. Moderna luft-luft värmepumpar har god verkan ned till ca -15 (lite modellberoende) men de låter ju en del istället. Generellt sätt så blir mitt råd
Jörgen Ö: [citat] Nope, men skulle i ditt fall lägga ett nät innan slingorna, men mer för armering..
docboy: Där sätter du de elektroniska termostaterna om du vill ha styrning på golvvärmen. Skruva upp dom fullt och ställ flödet på de undre vreden om du ej har elektriska styrdon!
SaraS85: [citat] Jag vet dock att en tidigare ägare har varit ute och grejat i elskåpet och bytt säkringar så jag kan ju inte vara helt säker på vad han gjort och inte bakåt i tiden.. Men det är säkert som alla säger här, att det är som det ska :)
Bjurran: Huset är byggt 80 så en del av de gamla AGA-termostaterna är ganska trötta vilket får temperaturen att variera en del. Jag fick härom året byta i ena badrummet och monterade då en MMA EvoSense 28 (RSK4806737) och adapter RSK 4805282. Denna har funkat perfekt och temperaturen där hålls helt konstant trots ett ganska bra pris så denna lösning kan det bli i de flesta rum. Jag har dock
lnilsson: Beror på isoleringstjockleken på skorstenen , samt (om jag har förstått era planer rätt), yttemperatur på kaminen. Ibland kan man bygga in sådant, men då kan det finnas regler om ventiler, material och avstånd till skorsten för olika material. Till exempel brukar det krävas en viss tjocklek av stenull mot skorstenen där den går igenom konstruktioner. Kolla upp vad kamintillverkaren
Ulltand: [citat] Det kan vara för varmt vid +10 men knappast vid +5...
thced: [citat] Mycket bra kommentar! Det är precis som du säger i detta fallet. Det är spänning i dessa kablar
MrJay: Förstår jag inlägget rätt är det G15/M22 du är ute efter? https://www.vvsobygg.se/overgangsnippel-fmm-inv-x-utv-g15-m22-fmm-vaggkopplings-system.html Annars om du bara vill plugga M22 kan du köpa ändplugg på närmaste Biltema: https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/andplugg-2000017912
Per Ola Persson: Är det nytt så tycker jag inte magnetitfilter behövs