Det gäller om slutet system, vattenmängd ca 100 liter vid eldrift, ca 600 vid vedeldning. Expasionskärlets volym 150 liter. Trycket på varmvatten i alla blandare har blivit mycket dåligt efter en händelse, så det är inget som kommit med tiden. Själva händelsen var att när jag kopplade vattnet på efter (kommunalt) avbrott, ledde detta till mycket övertryck i expansionskärlet.

Nu anar jag, att allt är inte okej med det. Kärlet har blivit mycket stum, det reagerar fortfarande konsekvent, men väldigt snabbt på förändringen i vattenmängd. Senast testade jag med att tappa 3 liter varmvatten => trycket på kärlet gick ner 0.12 bar. Jag har kollat "bildäckventilen", det kommer luft ut när man testar.

Själva frågan: finns det enkelt sätt att kolla kärlet, om det t.ex. är för lite/mycket luft i den? Eller om membranen är skadat?

Hade lite mer tid att kolla forumet och frågan har tydligen diskuterats ganska mycket under åren.
Membran verkar helt, då det finns luft i kärlet => det är luftmängden i kärlet som är problemet.
Om jag har fattat rätt (?), ska jag göra följande:
- stänga av kärlet från resten av systemet (det finns kran för det)
- tappa av allt vatten från kärlet - kräver kanske flera avtappningar med luftpåfyllning (?)
- ställa förtrycket (i mitt fall för 1 våning, so 0.5 bar borde nog vara tillräckligt)
- koppla kärlet tillbaka till systemet
- fylla på vatten i systemet

Vart får du vattenmängden ifrån? Den skiljer sig inte beroende på el- eller veddrift.
Tror du ska be någon komma och visa dig hur du ska gå tillväga. Stor risk att något blir fel här.

Du pratar å ena sidan om expansionskärl för radiatorkretsen, å andra sidan om trycket i tappvattenkranen. Det är ju två olika saker?

Vad är det för expansionskärl du pratar om?
Normalt sett har man expansionskärl på värmesystemet och trycket där påverkas inta av att man spolar varmvatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.