Jag har nu bestämt mig att vår gamla värmepump (IVT 495 Twin) ska transporteras till tippen då jag inte längre har plats för den. Men den är så oerhört tung och jag tror att det till stor del beror på att vatten finns kvar i varmvattenberedaren. Hur kan jag på ett enkelt sätt tömma ur vattnet för smidigare transport?

Tycker mig inte finna någon tydlig beskrivning i manualen och jag fann här på nätet...

Per Ola Persson
Om du inte ska använda den mer så är det att borra hål undertill med borrmaskinen

Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Om du inte ska använda den mer så är det att borra hål undertill med borrmaskinen
Aha, det finns alltså ingen ventil eller liknande för att tömma ut vattnet? Tänker att det kan bli svårt att leda vattnet till ett avlopp från ett borrat hål...

Tomture61
Det sitter en avtappning undertill .

Istället för tippen , sälj / ge bort som reservdelsobjekt (mot avhämtning)

Redigerat:
Kontaktade IVTs support och de svarade såhär:

"Man får köra i en slang och tömma med hävert. Ingen avtappning tyvärr".

Så enligt tillverkarens egna support finns det ingen ventil för avtappning.

Tomture61
Har en IVT 490 , är inte allt för olik 495 . Har bytt cirk.pump på den , vart då tvungen att tömma värmesystemet på vatten .
När jag tittar på Installatörshandledningen för IVT 495 så finns det en likadan avtappning som det är på min .
Sitter något till höger om spill koppen , på mitten av tanken . Om detta tömmer allt vatten vet jag ej dock .

Här kan vara ett bra ställe för en annons https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=29.0

Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en IVT 490 , är inte allt för olik 495 . Har bytt cirk.pump på den , vart då tvungen att tömma värmesystemet på vatten .
När jag tittar på Installatörshandledningen för IVT 495 så finns det en likadan avtappning som det är på min .
Sitter något till höger om spill koppen , på mitten av tanken . Om detta tömmer allt vatten vet jag ej dock .
Tack för återkopplingen. Märkligt svar från IVTs support isåfall. Jag få undersöka det närmare.

Nu när jag tittade i installatörshandledningen (inte bara bruksanvisningen) blev det lite klarare :)

Där står att läsa följande:
Svartvit diagrambild som visar instruktioner för tömning av en varmvattenberedare med märkta komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte hur det är med din pump men det hjälpar ibland att dela en frånluftpump, alltså plocka ner kompressorn eftersom de är så topheavy.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.