Hej!
Vet att det finns i alla fall en tråd om detta tidigare, men jag blir lite osäker ändå.
Jag har en Luft/vatten-värmepump som värme stora huset, och via kulvet gäststugan. I gäststugan finns det ett eget expansionskärl som nu läcker. Det verkar läcka i "sömmen" alltså mitt på, inte från gängan eller nertill.

Det finns ytterligare ett expansionskärl inne i huset vid värmepumpen som håller trycker förutsatt att jag stänger av systemet i gäststugan med ventiler.

För någon vecka sedan pluggade vi och tog bort ett element i gäststugan och därefter tappade hela systemet tryck. Nu har jag lyckas isolera det till det trasiga expansionskärlet.

1. är det bara att skruva bort och ersätta med ett nytt?

se bilder...

Rött expansionskärl med etikett och tydligt läckage i sömmen på en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött expansionskärl anslutet till VVS-rör med manometer och säkerhetsventil i en källarmiljö.
Skapa konto
Ett rött expansionskärl anslutet till kopparledningar med en tryckmätare och en ventil i en fuktig källarmiljö.
Skapa konto
Expansionskärl i källare med rörledningar och upphängd värmepanna, tecken på vattenläckage syns.
Skapa konto

2. fungerar det här? https://www.rinkabyror.se/artikel/tryckexpansionskarl-12l/

3. riskerar jag något i övrigt när jag byter det? Kan det blir tryckförändringar som förstör ledningar inne i huset, eller det värsta som kan hända att det läcker ännu mer i den fuktiga källaren till gäststugan?

4. måste man ha expansionskärl både i gäststugan och inne i huset, eller kan jag bara plugga eländet?

Tack för all hjälp som finns på forumet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.