Vi håller på och renoverar vår gillestuga och planerar att bygga ett isolerat Nivellgolv och sedan golvvärme på det.

Vi kommer då även ta bort den befintliga vattenradiatorn och vill då kapa dess rör och skarva ihop dem under golvet då vi har ettrörsystem och behöver få ihop slingan igen.

Nu till frågan, rören är plastöverdragna 12mm stålrör som ser ut ungefär som vanliga prisolrör med skillnaden att röret i plasten är av stål i stället för koppar.
Vad använder man för att skarva dessa? Vanliga klämringskopplingar godkända för stålrör eller något annat?

Såg på: https://www.vatette.se/produkter/va.../FG0310400/rak-klamringskoppling-dy21-x-dy12/
att de är godkända för elförzinkade stålrör. Funkar de eller är det något annat som ska användas till dessa rör?

/Nicke

Ingen som har koll på vad man använder till dessa rör?

N Nicke-85 skrev:
Ingen som har koll på vad man använder till dessa rör?
Inga klämringskopplingar dolda, dom har en förmåga att kunna läcka efter ett tag ( kan gå några år ) då ska det vara inspektionslucka för det. Dom ska skarvas med presskopplingar för att vara nästan 100 % täta i framtiden,( koppling är koppling). annars är det godkänt med dolda skarvar på värmerör

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Krilleman
Jag skulle inte klassa en pressad koppling som mer OK att bygga in kontra en klämringskoppling.

Skulle jag vara tvungen att bygga in skarv på kopparrör skulle jag ha utfört tätningen med hårdlödning om det gick!

• Gilla
Griffeltavlan och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag skulle inte klassa en pressad koppling som mer OK att bygga in kontra en klämringskoppling.

Skulle jag vara tvungen att bygga in skarv på kopparrör skulle jag ha utfört tätningen med hårdlödning om det gick!
Men nu är det ju tyvärr stålrör och ingjutet i plattan åt ena hållet så löda går ju inte och byta hela längden från pannrummet till nästa element blir alldeles för mycket jobb och pengar.
Annars hade jag ju självklart bytt hela den biten i stället.

Nu är det ju visserligen bara värmerör och ett tryck på ca 1 bar så hur stor kan risken tänkas vara att en klämringskoppling börjar läcka?

Funkar det dessutom med vanliga klämringskoppling till sådana rör alls?

Krilleman
Finns det gänga att skarva på?

Det kan göras bra men som regel vill man aldrig bygga in en skarv. Förklaringen är enkel. Dels kan man aldrig ge garanti på ett sådant jobb och om det skulle börja läcka så är skadan redan skedd när man upptäcker det.

Skarva ovanför på samma ställe där radiatorn sitter om du vill slippa dra nytt hela vägen.

Finns det gänga att skarva på?
Ingen gänga. Är som sagt ett "prisolrör" fast av stål.

Silver78 Silver78 skrev:
Det kan göras bra men som regel vill man aldrig bygga in en skarv. Förklaringen är enkel. Dels kan man aldrig ge garanti på ett sådant jobb och om det skulle börja läcka så är skadan redan skedd när man upptäcker det.
Silver78 Silver78 skrev:
Garanti behöver jag ingen då jag tänkte göra det själv om jag bara kan komma fram till bästa sättet.
Hade även tänkt måtta ut exakt var skarven hamnar så det går ta upp ett hål i golvet med en hålsåg om jag skulle misstänks att det läcker i framtiden.

Golvet blir som sagt ett ventilerat så inget organiskt mot betongen och inget som kan ta skada om det mot all förmodan Skulle börja läcka.

J jonaserik skrev:
Inga klämringskopplingar dolda, dom har en förmåga att kunna läcka efter ett tag ( kan gå några år ) då ska det vara inspektionslucka för det. Dom ska skarvas med presskopplingar för att vara nästan 100 % täta i framtiden,( koppling är koppling). annars är det godkänt med dolda skarvar på värmerör
Presskopplingar, hur skall en gummipackning hålla bättre än en av koppar? Det är väl lödning som gäller.
Har dock själv aldrig gjort det med stål men kan inte en gammaldags röris hårdlöda eller svetsa ett sådant år er?

Krilleman
N Nicke-85 skrev:
Ingen gänga. Är som sagt ett "prisolrör" fast av stål.
Det finns lite olika varianter av dessa rör, är du säker att det är stål?

Kontrollera med en magnet!

Det finns lite olika varianter av dessa rör, är du säker att det är stål?

Kontrollera med en magnet!
Jodå, de är gjorda av stål. Med andra ord, de är magnetiska..

Du kan i of sig alltid löda.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Du kan i of sig alltid löda.
Jag skulle inte försöka med det, det är tunna rör TS har och skulle tro att dom brinner upp, samt brandrisken i ett golv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.