Hej!
Jag är nyligen inflyttad i ett hus med frånluftsvärmepump (mekanisk frånluft) med en Nibe F370-pump. Vi har golvvärme draget i hela huset som är byggt 1997. Nu behöver hjälp med hur jag ska få värme i sovrummet. Tidigare har jag haft problem med vardagsrummet och då gjorde jag följande:
När vi flyttade in i huset för drygt en vecka sedan saknade vi helt värme i vardagsrummet. Jag provade först att höja värmen en aning på frånluftsvärmepumpen och pumpen indikerade efter några timmar en höjning med en grad (22 grader). Det blev ingen skillnad i vardagsrummet. Provade även att höja termostaten men utan resultat.
Nästa steg var att titta i skåpet med golvvärmefördelarna. Jag kunde på en karta räkna ut att nummer 6 var vardagsrummet. Jag skruvade bort ställdonet och motionerade ventilen som var helt stum. Nu är golvet i vardagsrummet ljummet och efter en dag visade pumpen mellan 22-24 grader. Det verkar ha funkat!
Dock har jag nu fått problem i sovrummet som är jättekallt och inte går att sova i.
När jag tittade på golvvärmefördelaren för att få varmt i vardagsrummet såg jag att de grå ställdonen längst ut på kanterna (nummer 1 och 5) inte var monterade utan låg löst på golvet. Dessa satte jag tillbaka. Kan jag ha brytit värmetillförseln till sovrummet när jag satte på dessa? Kan det vara så att de ger värme i det läge de inte är ditsatta?
Nummer 1 = sovrum enligt kartan och 5 = tvättstuga.
Termostaten lyser gröna i nästan alla rum vilket jag tolkar som att de kallar på värme.
Hur får jag varmt även i sovrummet?
Bifogar lite bilder.
Tack på förhand!
Armin
Jag är nyligen inflyttad i ett hus med frånluftsvärmepump (mekanisk frånluft) med en Nibe F370-pump. Vi har golvvärme draget i hela huset som är byggt 1997. Nu behöver hjälp med hur jag ska få värme i sovrummet. Tidigare har jag haft problem med vardagsrummet och då gjorde jag följande:
När vi flyttade in i huset för drygt en vecka sedan saknade vi helt värme i vardagsrummet. Jag provade först att höja värmen en aning på frånluftsvärmepumpen och pumpen indikerade efter några timmar en höjning med en grad (22 grader). Det blev ingen skillnad i vardagsrummet. Provade även att höja termostaten men utan resultat.
Nästa steg var att titta i skåpet med golvvärmefördelarna. Jag kunde på en karta räkna ut att nummer 6 var vardagsrummet. Jag skruvade bort ställdonet och motionerade ventilen som var helt stum. Nu är golvet i vardagsrummet ljummet och efter en dag visade pumpen mellan 22-24 grader. Det verkar ha funkat!
Dock har jag nu fått problem i sovrummet som är jättekallt och inte går att sova i.
När jag tittade på golvvärmefördelaren för att få varmt i vardagsrummet såg jag att de grå ställdonen längst ut på kanterna (nummer 1 och 5) inte var monterade utan låg löst på golvet. Dessa satte jag tillbaka. Kan jag ha brytit värmetillförseln till sovrummet när jag satte på dessa? Kan det vara så att de ger värme i det läge de inte är ditsatta?
Nummer 1 = sovrum enligt kartan och 5 = tvättstuga.
Termostaten lyser gröna i nästan alla rum vilket jag tolkar som att de kallar på värme.
Hur får jag varmt även i sovrummet?
Bifogar lite bilder.
Tack på förhand!
Armin
useless skrev:
K karagic skrev:
Det kan vara så att de var bortplockade av förra ägaren för att de var trasiga, och när du satte tillbaka dem så stängde du alltså av flödet till de rummen.
Plocka av dem och testa dem genom att sätta termostaterna i min/max och känn dom de reagerar. Det tar några minuter för dem att gå från helt öppet till helt stängt och omvänt.
Plocka av dem och testa dem genom att sätta termostaterna i min/max och känn dom de reagerar. Det tar några minuter för dem att gå från helt öppet till helt stängt och omvänt.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Nu gissar jag grovt. Men det finns ställdon som är öppna resp stängda i normalläge. Dina ventiler är öppna om inget är anslutet. Även där tror jag det existerar "tvärtom", men är osäker.
Detta att du har två ställdon av annan typ, indikerar för mig att de blivit utbytta, de kan ha varit trasiga. Och att de låg lösa kan bero på att de inte fungerar. Och det kan vara fel typ av ställdon som köpts som reservdelar.
Om du tittar noga på typbeteckningarna på de olika donen, så bör det gå att hitta produktblad/manualer på nätet.
I princip skall du inte behöva donen. I det ieala fallet så skall flödena i fördelaren vara inställda så att du får rätt temperatur i alla slingor, med helt öppna ventiler. Behovet av don är mer om man har ett rum med tillfällig värmetillförsel, ex. en braskammin. Å andra sidan kommer inte golvet att hinna reglera ned innan brasan brunnit ut.
Detta att du har två ställdon av annan typ, indikerar för mig att de blivit utbytta, de kan ha varit trasiga. Och att de låg lösa kan bero på att de inte fungerar. Och det kan vara fel typ av ställdon som köpts som reservdelar.
Om du tittar noga på typbeteckningarna på de olika donen, så bör det gå att hitta produktblad/manualer på nätet.
I princip skall du inte behöva donen. I det ieala fallet så skall flödena i fördelaren vara inställda så att du får rätt temperatur i alla slingor, med helt öppna ventiler. Behovet av don är mer om man har ett rum med tillfällig värmetillförsel, ex. en braskammin. Å andra sidan kommer inte golvet att hinna reglera ned innan brasan brunnit ut.
J Jaif skrev:Det kan vara så att de var bortplockade av förra ägaren för att de var trasiga, och när du satte tillbaka dem så stängde du alltså av flödet till de rummen.
Plocka av dem och testa dem genom att sätta termostaterna i min/max och känn dom de reagerar. Det tar några minuter för dem att gå från helt öppet till helt stängt och omvänt.
Termostaterna är på max. Ska jag sänka ned först och sen öka till max?
Ta bort ställdonet som är till sovrummet.K karagic skrev:
Så testade jag själv hemma, händer ingenting som kan påverka något utan den slingan är då fullt öppen helt enkelt och styr inte på termostat längre.
Det kan ta några timmar innan du märker ifall värmen kommer igång på golvet men du kan känna på slangarna ganska omgående om det går ut varmvatten till sovrummets slinga.
Får du då värme då så är det inget fel på slingan eller fördelaren utan då är det ställdonet som är trasigt.
L Leafy skrev:Ta bort ställdonet som är till sovrummet.
Så testade jag själv hemma, händer ingenting som kan påverka något utan den slingan är då fullt öppen helt enkelt och styr inte på termostat längre.
Det kan ta några timmar innan du märker ifall värmen kommer igång på golvet men du kan känna på slangarna ganska omgående om det går ut varmvatten till sovrummets slinga.
Får du då värme då så är det inget fel på slingan eller fördelaren utan då är det ställdonet som är trasigt.
Plockade bort ställdonet och fick varmt i rummet. Troligtvis är det fel fabrikat eller trasigt. Ska ha en tekniker som ska titta på pumpen - ställer frågan till denne.
Tack för alla tips!
Då är ställdonet förmodligen trasigt, skaffa ett nytt och byt ut så är det fixatK karagic skrev:
Skönt att du fick värme, då är det inget fel på ventilen iaf
Klicka här för att svara


