Om du stänger av värmen och pumparna några timmar så kallnar alla rör , sen startar du en pump i taget så känner du på röret och vet vilken som är matningen, gör sen lika med den andra pumpen. Sen det med raddarnas koppling , ta ett foto nere under en av dom, du säger 1-tims rör som kan vara kopplade i golvet. Har du otur så är det bara 1-rörs till dom och då sitter det en strypning mellan rören upp till raddarna, så kolla även dom rören med avstängs värme, det ska då bli varmt på ett och svalt på det andra och nästa radd får då lite lägre temp på det som går upp osv , så det sista har kanske svalt rör. Det var dåtidens 1-rörssystem.

S Svanee skrev:
Precis, jag har ännu inte orkat bryta upp teakpanelen på baksidan av väggen men det känns som det är dags snart för att lista ut vad som är vad. Min gissning idag på varför pumparna sitter som det gör är att flödet går enligt bifogad bild. Men den vänstra pumpen känns likförbannat som överkurs. Problemet med radiatorerna i denna del av huset är att det inte finns några koppel till dem, eller så är de nedsänkta i betongbjälklaget mellan våningsplanen samt plattan.

Golvvärmen fungerar absolut men från första dagen jag flyttade in har alla radiatorer närmast detta hemmabygge haft en framledningstemp på cirka 25--30 grader när pumpen skickat ut 40-45 och då är det cirka 5-7 meter mellan pump och raddarna med 1" gammaldags stammar. Nu när jag bytte raddar i andra delen av huset (3 slingor 1-rörssystem) till dubbelpanel så tappade jag helt värmen i handdukstorken. Utifrån vad jag läst mig till så misstänker jag att tryckfallet blev för högt så pumpen orkar inte cirkulera till högsta punkten längre, därav påbörjade jag felsökningen med golvvärmesystemet..

Stort tack för alla tips so far!
Om din skiss stämmer vilket verkar rimligt kan du bryta vänster pump och stänga ventilen på den så har du ett vettigt utgångsläge att testa. Med shunten stängd bör det svalna av i golvet och du har inga störningar från denna delen mot de radiatorer som krånglar. Och så kan du öppna shunten lagom sen för att testa funktionen med uttag i denna änden också.

Värmesystem med märkta pumpar och ventiler, skissade flödesvägar och en 3-vägsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men tanke på att du har en UPS 25-80 pump borde inte tryckfallet och flödet vara problemet, såvida du inte har något annat stort som är påkopplat på systemet. Den pumpen klarar av att förse en mindre industrilokal på 700m² med värme. Jag tror i så fall snarare att problemet ligger i att du har en ofrivillig bypassfunktion någonstans. Troligen är det ena av dessa pumpar som orsakar detta. Stänger du tillfälligt av dem lär raddisarna där värmen är låg nu få varmare.

Stämmer tanken för skissen är vänster pump tom en "aktiv" bypass.

GK100 GK100 skrev:
Om din skiss stämmer vilket verkar rimligt kan du bryta vänster pump och stänga ventilen på den så har du ett vettigt utgångsläge att testa. Med shunten stängd bör det svalna av i golvet och du har inga störningar från denna delen mot de radiatorer som krånglar. Och så kan du öppna shunten lagom sen för att testa funktionen med uttag i denna änden också.

[bild]
Tack!

Ska testa det nu i helgen. Med tanke på att pumparnas riktning (pilar på sidan) båda är riktade nedåt så känns det som att detta är enda kopplingen som kan finnas. Har mätt upp med IR-termometer och högst upp är varmast, sen är det något svalare längst ned (båda rören ungefär samma temp) sen blir det något varmare igen precis innanför T-röret där returen och bypassen går ihop, vilket är förståeligt om det är kopplat så här.

F Freddan-70 skrev:
Men tanke på att du har en UPS 25-80 pump borde inte tryckfallet och flödet vara problemet, såvida du inte har något annat stort som är påkopplat på systemet. Den pumpen klarar av att förse en mindre industrilokal på 700m² med värme. Jag tror i så fall snarare att problemet ligger i att du har en ofrivillig bypassfunktion någonstans. Troligen är det ena av dessa pumpar som orsakar detta. Stänger du tillfälligt av dem lär raddisarna där värmen är låg nu få varmare.
Tack för infon, det lustiga är att pumpen står på högsta (3/3) dessutom och DeltaT över pumpen är knappt 5 grader (4,8-5,1) men varenda radiator eller 1-rörsslinga ligger på +10 nu, golvvärmen +-0 så som du säger är det troligtvis den som pumpar alldeles för varmt vatten tillbaka.

J jonaserik skrev:
Om du stänger av värmen och pumparna några timmar så kallnar alla rör , sen startar du en pump i taget så känner du på röret och vet vilken som är matningen, gör sen lika med den andra pumpen. Sen det med raddarnas koppling , ta ett foto nere under en av dom, du säger 1-tims rör som kan vara kopplade i golvet. Har du otur så är det bara 1-rörs till dom och då sitter det en strypning mellan rören upp till raddarna, så kolla även dom rören med avstängs värme, det ska då bli varmt på ett och svalt på det andra och nästa radd får då lite lägre temp på det som går upp osv , så det sista har kanske svalt rör. Det var dåtidens 1-rörssystem.
Tack för tipset. Stammarna till dessa raddar är 1" sen är rören in till räddarna sista biten (det som kommer upp ur golvet (15mm typ prisol fast stål inte koppar). Båda rören blir kalla när jag stänger av dessa men oklart om det sitter någon bypass på dessa ingjutet i golvet så att varmvattnet viker av redan före radiatorn. Börjar testa med pumparna för GV då det troligast är nåt knas där...

Utan att veta hur radiatorer är kopplade i förhållande till varandra och avstick till gv, så har jag en teori. Du bor troligen i ett 20-40 tals hus. Större matningsrör för tidigare självcirkulationssystem. De kopplar på ett avstick till GV. Det blir inget flöde fram till GV, då de inte satt strypning till raddisarna efter avsticket. Flödet går genom 1 tums rören då det är lågt motstånd där. De sätter då en slavpump på avsticket för att dra in vattnet mot "shunten". Därför 2 pumpar på bilden istället för 1 st som ska räcka. Pumpen t.v. pumpar således mer eller mindre runt vattnet i avsticket, och tar allt vatten från stammen. Nu går det lättast här istället då den agerar slavpump. Inget vatten går till raddisar längre. Så avsticket mot GV blir en bypass med turbomotor påkopplad.

F Freddan-70 skrev:
Utan att veta hur radiatorer är kopplade i förhållande till varandra och avstick till gv, så har jag en teori. Du bor troligen i ett 20-40 tals hus. Större matningsrör för tidigare självcirkulationssystem. De kopplar på ett avstick till GV. Det blir inget flöde fram till GV, då de inte satt strypning till raddisarna efter avsticket. Flödet går genom 1 tums rören då det är lågt motstånd där. De sätter då en slavpump på avsticket för att dra in vattnet mot "shunten". Därför 2 pumpar på bilden istället för 1 st som ska räcka. Pumpen t.v. pumpar således mer eller mindre runt vattnet i avsticket, och tar allt vatten från stammen. Nu går det lättast här istället då den agerar slavpump. Inget vatten går till raddisar längre. Så avsticket mot GV blir en bypass med turbomotor påkopplad.
Inte alls en dum teori. Huset är byggt 1949 men utbyggt 1972. Den gamla delen av huset består av 2 st 1-rörsslingor på 15mm och en på 12mm. Dessa skulle jag gärna vilja bygga om med nya stammar och 2-rörssystem. Golvvärmen sitter i nya delen av huset men verkar ha byggts in senare än 1972, gissar på 90-tal eller något sånt (borde gå att se utifrån cirk.pumparnas modellbeteckning). Tidigare drevs huset av olja (iaf från 70-tal). Precis som du säger så är det riktigt grova rör åt denna del av huset som nu har en del kalla radiatorer, medan 1-rörsslingorna som ligger långt från golvvärmen funkar rätt bra, så din teori är helt klart sannolik!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.