Hej!
Har ett problem med min värmepanna som är en TMV ved/ pellets. Försöker fylla på systemet med vatten då jag har vatten burna element, men mätaren rör sig inte över huvud taget. Den står på noll men ska stå på minst 0,5 bar . Hur mycket jag än eldar så blir det inte varmt i elementen.
 
Låter som värmevattnet har runnit ut till största del. Kanske säkerhetsventilen som läcker mycket? I lite äldre system ska den normalt vara på 1,5 bar.
 
J Josth skrev:
Låter som värmevattnet har runnit ut till största del. Kanske säkerhetsventilen som läcker mycket? I lite äldre system ska den normalt vara på 1,5 bar.
Har kollat att det inte läcker någonstans, ska prova att lufta elementen och se om det hjälper. Det är min man som har fixat med detta i alla år men nu är jag själv och måste lära mig att fixa själv.
 
Vad händer när du öppnar kranen? Hör du att det kommer in vatten? Hur länge har du fyllt?
 
P PatrikJo skrev:
Vad händer när du öppnar kranen? Hör du att det kommer in vatten? Hur länge har du fyllt?
Man hör att det kommer vatten, har haft den öppen flertal timmar men det händer inget öndå
 
Oj! Att fylla hela systemet hos mig tar nog på sin höjd en kvart-tjugo minuter.
Det låter som att du har ett rejält läckage någonstans, alternativt att du har en öppen avtappning.
Om du har fyllt i flera timmar borde det vara flera hundra liter som gått in. Har du ingen aning om var allt det vattnet tagit vägen? Har du dubbelkollat så att det inte bara gick ut genom säkerhetsventilen igen?
 
P PatrikJo skrev:
Oj! Att fylla hela systemet hos mig tar nog på sin höjd en kvart-tjugo minuter.
Det låter som att du har ett rejält läckage någonstans, alternativt att du har en öppen avtappning.
Om du har fyllt i flera timmar borde det vara flera hundra liter som gått in. Har du ingen aning om var allt det vattnet tagit vägen? Har du dubbelkollat så att det inte bara gick ut genom säkerhetsventilen igen?
Finns inget läckage någonstans har kollat överallt.
 
S Shumlan skrev:
Finns inget läckage någonstans har kollat överallt.
Någonstans tar ju vattnet vägen. Antingen läcker det rejält någonstans, eller så har du en öppen kran så att vattnet går rakt ut. Återigen, har du kollat säkerhetsventilen?
 
P PatrikJo skrev:
Någonstans tar ju vattnet vägen. Antingen läcker det rejält någonstans, eller så har du en öppen kran så att vattnet går rakt ut. Återigen, har du kollat säkerhetsventilen?
Jag har kollat säkerhetsventilen. Jag har dock fått värme i elementen nu, men har inget tryck i pannan. Har som sagt kollat överallt och hittar inget läckage.
 
Vilken säkerthetsventil har du kollat, det ska stå 1,5 bar på den som är till värmen , står det 9 bar så är den för vattnet i huset.
 
M
Trasig manometer? Får du värme har du ju vatten i systemet nu i alla fall, för att påpeka det uppenbara :D
 
J jonaserik skrev:
Vilken säkerthetsventil har du kollat, det ska stå 1,5 bar på den som är till värmen , står det 9 bar så är den för vattnet i huset.
Ingen aning faktiskt, det var min man som skötte det förut.
 
M Muuuuurtin skrev:
Trasig manometer? Får du värme har du ju vatten i systemet nu i alla fall, för att påpeka det uppenbara :D
Ja jag förstår det.
 
Brukar vara en röd eller svart hatt på 1,5 bar och normalt blå hatt på vatten 9 bar, dom ser lika ut som den här.
 
  • Säkerhetsventil med svart hatt, förmodligen för 1,5 bar, mot guldfärgad bakgrund.
J jonaserik skrev:
Brukar vara en röd eller svart hatt på 1,5 bar och normalt blå hatt på vatten 9 bar, dom ser lika ut som den här.
Okej har en massa olika kranar och hattar på pannan eller rören runt omkring. Hittade en blå sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.