Hej,

har ett element som är iskallt/sällan varmt. Förstår inte vad som är problemet. Har provat de standardgrejer jag kan komma på.

Har en avstängningsventil precis efter elementet. Om jag stänger den och öppnar avluftningen så sprutar det vatten. Alltså är det inte stopp in i elementet. Om jag stänger termostatventilen och öppnar avstängningsventilen så sprutar det ut vatten från avluftningen om jag öppnar den.

Någon som har något förslag på vad mer jag kan kolla eller justera?

På bilden syns termostatventilen till höger. Avstängningsventilen nere till vänster och avluftningen uppe till vänster.

• Radiator med termostatventil till höger, avstängningsventil vänster nere och avluftningsventil uppe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rören ser smala ut för att vara till den kraftiga radiatorn tycker jag. Undrar om det blir tillräckligt flöde?

J Josth skrev:
Rören ser smala ut för att vara till den kraftiga radiatorn tycker jag. Undrar om det blir tillräckligt flöde?
just nu är det 0 flöde (antar jag). Även om rören är smala så tycker jag det borde bli visst flöde.

Innan elementet ser det ut enligt bild. De rören som går up går till ett elementet på ovanvåningen.

• Kopparrör och ventilationsutrustning vid golvet bredvid ett element, inget flöde synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnar ventilen som den ska?

useless useless skrev:
Öppnar ventilen som den ska?
Om du menar termostatventilen så är den helt öppen ja.

Kollade cirkulationspumpen nu. Den stod i läge 1 slog om den till läge 3 (Max) och då blev elementet varmt.

Följdfråga: Finns det någon nackdel att köra cirk-pumpen med högre varvtal?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.