T tobbetk skrev:
Stäng av värmepumpen, nu ska du kunna trycka ner plastbiten som är placerad i mitten och den ska sen fjädrartillbaka när du släpper
Hittar ingen plastbit
 
V Vector skrev:
Kolla värmebärarfiltret som kan vara tätt. Sen kan man ju undra varför vv är så varmt då det gör att värmepumpen går mer minuter på varmvatten och inte gör värme, går den att sänka. Är eltillsatsen inkopplad... det kan ju vara att vp intd orkar hålla värmen i huset då det börjar bli lite minusgrader. Kolla luftningen du har på toppen vänster framkant om det är någon luft där
Öppnade luftningen som du sa och då kom det vatten och luft. Är det bra eller dåligt?
 
Bra. Lufta alla element tills det bara kommer vatten och den slutar pysa ut luft.kolla sedan trycket i systemet.
 
T
Ber om ursäkt för min kassa förklaring :sweat:

Så här ser den ut, det är "plastspaken" du ska trycka ner.

A Allis70 skrev:
Hittar ingen plastbit
 
  • Grå Honeywell ventilaktuator med en synlig plastspak undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tobbetk skrev:
Ber om ursäkt för min kassa förklaring :sweat:

Så här ser den ut, det är "plastspaken" du ska trycka ner.
Aha...hittat den, stängt av hela värmepumpen och känner att den vita är satt uppåt och kan inte trycka ner den.
 
A Allis70 skrev:
Aha...hittat den, stängt av hela värmepumpen och känner att den vita är satt uppåt och kan inte trycka ner den.
Ser på bilden nu att den är grå, ser den inte på min men jag menar ”plastspaken”.
 
T
Då skulle du behöva plocka bort ställdonet för att se om det är insatsen i ventilen som går trögt eller om det är ställdonet som är dåligt.
 
T tobbetk skrev:
Då skulle du behöva plocka bort ställdonet för att se om det är insatsen i ventilen som går trögt eller om det är ställdonet som är dåligt.
Åh herregud...det är nog nu jag få inse mina begränsningar och ta hit någon som verkligen kan
 
T
Nejdå det här fixar du utan problem ;)

Sitter en lite spärr/knapp precis under spåret för plastspaken, tryck in den och vrid på ställdonet så lossnar den lätt (y)
A Allis70 skrev:
Åh herregud...det är nog nu jag få inse mina begränsningar och ta hit någon som verkligen kan
 
Vad har du för tryck i systemet?
 
Den har inte gått mycket på tillskott. Endast 452 timmar kontra 59324 timmar vp-tid.
Spontant så tycker jag varmvattentemperaturen är lite hög, om inte den precis kört legionellahöjning.
Jag skulle också kolla växelventilen till att börja med eftersom den inte klarar att hålla värmebörvärdet.
Hur kallt har ni utomhus?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.