Hej!

Jag hyr ett hus med bergvärme (NIBE Fighter 1215) Jag kan verkligen ingenting om detta och den jag hyr huset av har precis ärvt det och kan heller ingenting. Får ta hit någon som hjälper mig såklart, men så länge...

Jag har idag 17,5 grader inomhus och en utetemp på -7. Huset har markplan på ca 100 kvm och en källare. När vi flyttade hit i slutet av november höjde vi upp värmen och det blev grymt varmt ett tag, sen sänkte jag den igen så vi kunde andas men efter det går det inte att få ett jämt flöde i det. Vet inte vad jag gjorde fel! Så jag har några frågor...

1. Ska det inte automatiskt vara ett jämt flöde på innertemperaturen beroende på utetemperaturen?

2. Kan elpatronen gå igång och vara på hela tiden av någon anledning och hur ser jag det i så fall? (Hade en elräkning på 3500:- under dec. och lika mycket nu i januari).

3. Om jag har en dörr stängd till t ex sovrummet ska det verkligen vara iskallt när jag sen går in i rummet? Elementet har då kallnat.

Kommer inte på fler frågor just nu men hade massor för en stund sen, men dessa känns viktigast just nu.

Dessa värden var de som stod i displayen just nu:

VB fram 31 (54)
Varmvatten 59
Utetemp -7
VB-r 31 (52)
VV-start 59 (44)
KB-f 5
KB-r 4 (-12)
Kurvlutning 11
VPstsarter 11631
VPstart om 10 min.
VP-tid 59324h
TS-tid 452h
Grundinställning 0 01

Hälsn. Allis
 
T
Vad är det för värmepump?
 
En NIBE Fighter 1215
 
T tobbetk skrev:
Vad är det för värmepump?
Jag gissar på NIBE Fighter 1215.
 
  • Gilla
  • Haha
slurppe99 och 3 till
  • Laddar…
Skriv ner temperaturerna när kompressorn går och har gått en stund.
 
useless useless skrev:
Jag gissar på NIBE Fighter 1215.
Exakt, det är det!
 
T
Jag hade börjat med att kolla växelventilen så att det inte är den som kärvar.
 
  • Schematisk illustration av växelventil i ett värmesystem markerad med en orange pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tobbetk skrev:
Jag hade börjat med att kolla växelventilen så att det inte är den som kärvar.
Ber om ursäkt för alla korkade frågor jag har, men hur vet jag om den kärvar? Jag har hittat den på värmepumpen nu i alla fall.
 
T
Stäng av värmepumpen, nu ska du kunna trycka ner plastbiten som är placerad i mitten och den ska sen fjädrartillbaka när du släpper
 
useless useless skrev:
Skriv ner temperaturerna när kompressorn går och har gått en stund.
VB-fram är nu uppe på 55 (54) och den brukar gå upp och ner. Men det blir aldrig mer än typ 19 gr.
 
Har du luftat alla element och kollat så att vattentrycket är OK?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du luftat alla element och kollat så att vattentrycket är OK?
Nej, det har jag inte. Visste inte ens att det behövde göras på alla element. Det är mycket att tänka på märker jag.
 
Lufta alla element överst på motsatt sida där termostaten sitter. Tryckmätare sitter ofta på värmepumpen eller vid expansionskärlet, bör ligga på ca 1.
 
  • Gilla
micke7606
  • Laddar…
T
Funkar växelventilen/ställdonet ? :thinking:


A Allis70 skrev:
Nej, det har jag inte. Visste inte ens att det behövde göras på alla element. Det är mycket att tänka på märker jag.
 
Kolla värmebärarfiltret som kan vara tätt. Sen kan man ju undra varför vv är så varmt då det gör att värmepumpen går mer minuter på varmvatten och inte gör värme, går den att sänka. Är eltillsatsen inkopplad... det kan ju vara att vp intd orkar hålla värmen i huset då det börjar bli lite minusgrader. Kolla luftningen du har på toppen vänster framkant om det är någon luft där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.