Hej!

Bor i ett litet hus från -59 med 8 st vattenradiatorer. De har slottsvemtiler som jag förstått ska vara ganska fint men tyvärr är de övermålade och i ganska dåligt skick. En läcker, en annan är gängpaj på glandmuttern och flera snurrar flera varv. Vill alltså byta för att slippa vara orolig att de läcker och för att de är fula/övermålade.
Hittade 8 såna här i en låda efter farsan och undrar om det är idé att byta till dem istället. De ser oanvända ut i mina ögon. Är det en bra modell? Är den gammal och har tex några gummipackningar som kan ha torkat? Och ett litet aber är att vattnet i mitt system går baklänges, dvs in på returen. (Svårt att ändra och inte läge förrän det ska bytas panna om några år.) Blir det helt tokigt eller funkar det?

Det står MMA AN10 och Kv 0.4 på den.

Oanvänd MMA AN10 termostatventil för vattenradiator med skalan 1-5, på gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Du borde oavsett vända pumpen, inte vänta flera år med det.
Såg en annan tråd om att laga slottsvred här på forumet för bara nån vecka sedan, testa leta lite

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Att bara vända pumpen blir nog tokigt då vattnet kommer tas från botten av pannan. Dessutom är två radiatorer som ligger på enskilda slingor rättvända. Om det skulle åtgärdas nu så skulle jag behöva kapa järnrör bakom pannan och korskoppla dem på något sätt och det känns som ett alltför stort arbete. Elementen är ändå varma.

Jag har sett trådar där man åtgärdar slottsventiler och lyckats täta två st. med lin och pasta men skulle ändå vilja byta ut dem.

Staffans2000
Väldigt konstigt system du har. Skall du byta panna innom några år, tycker jag inte att du skall göra någonting alls.
Dina hitteventiler, som ser ut att vara ifrån sjuttio-åttiotalet, kommer inte att fungera ifall vattnet strömmar baklänges.

Staffan

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Ja, man undrar hur det gått till. Köpte huset för två år sedan av en familj som inte verkade ha så bra koll men detta borde hänt nån gång på 80-talet med förr-förra ägaren då pannan installerades. Upptäckte det nyligen när jag bytte radiator i garaget.

Men då vet jag. Låter det vara som det är och försöker hålla koll så det inte läcker. Tack för svaret.

Är det förresten nån idé att spara dessa till senare eller ska jag slänga och köpa nytt när det är dags?

Staffans2000
T Trrttsch skrev:
Ja, man undrar hur det gått till. Köpte huset för två år sedan av en familj som inte verkade ha så bra koll men detta borde hänt nån gång på 80-talet med förr-förra ägaren då pannan installerades. Upptäckte det nyligen när jag bytte radiator i garaget.

Men då vet jag. Låter det vara som det är och försöker hålla koll så det inte läcker. Tack för svaret.

Är det förresten nån idé att spara dessa till senare eller ska jag slänga och köpa nytt när det är dags?
Som du säget, finns det gummipackningar som blir gamla och hårda. Dessutom håller inte termostaterna i evighet heller. Generellt är jag emot att kasta saker i allmänhet och fungerande i synnerhet. Men dessa, vete tusan om jag skulle installerat. Nya radiatorventiler är dessutom billiga.

Staffan

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.