Har en gammal pelletspanna och har förändrat värmesystemet lite senaste året, vet inte riktigt hur jag ska göra färdigt. Huset har ett antal radiatorer och ett gammalt badrum i källare (isoleringen är lite oklar, om det gör någon skillnad) där golvvärmen är kopplad direkt på värmesystemet. Sitter shunt på pannan som jag justerar upp lite när det är kallt, men annars styrs det med termostater på radiatorerna eller flödesjustering på golvvärmen.
Nyaste tillskottet är en utbyggnad där vi la in golvvärme i 4 rum, kopplat på en LK fördelare med en egen cirkulationspump, men ingen styrning inkopplad än. Sitter även en VTA 323 blandningsventil där, som jag antar begränsar framledningstemperaturen till golvvärmen?
Nu är frågan hur jag bäst får allt att samspela på ett vettigt vis. Med nya golvvärmen följde rumstermostater och styrning med, men vad jag förstår så föredrar folk en central termostat och justerar flödet till radiatorer och golvvärmeslingor? Är det en bra lösning att plocka bort alla termostater på radiatorerna och sätta in en shuntstyrning för att styra hela huset? Några shuntstyrningar som är bättre än andra?