F
Fobo: Tjo jag har golvvärme hemma och har byggt ut nu vill jag koppla in den nya golvvärme och en vattenmantlad kamin och ackumulatortank va är mest ekonomiskt att köpa och bygga ihop har en elpatron som går på när det blir för kallt i ackumulatortanken Försökt hitta video och information på Youtube men hittar inget Hoppas ni hänger med tack på förhand
0 svar · 527 läst
Maxizor
Maxizor: [citat] Hej, Det är inte relaterat till varmvattentillverkning, jag tror det är expansionen vid uppvärming/nedkylning dvs normal cykel. Min tanke är att i sommar konvertera till en acc-tank + shunta ut varmvattnet för mycket jämnare temperatur och förhoppningsvis helt tyst system!
37 svar · 8,1k läst
·
Krokben
Krokben: [citat] Menade Inte ren trefas som gamla utan nolla men inte kör 230v+230v. Det jag menar är att jag är rätt övertygad om att min ugn går på 400v. Men kan ju ha fel.
24 svar · 9,9k läst
L
lostinsweden: Om pumpen inte har varit inkopplat så kan det vara ursaken till ett vattenflöde problem.
9 svar · 7,8k läst
·
L
Leif i Skåne: Ganska dyrt att elda med. Men om du har en hembränningsapparat från 80-talet så tillverkar du bränslet för några kronor, men då går det åt el eller ved för att elda under apparaten för många tior.:crysmile: [bild]
3 svar · 5,5k läst
·
O
Ovation: Är returvemtilen öppen? Låter som överföringsvärme på ledningen
2 svar · 1,8k läst
tompas11
tompas11: Ja så kan du göra.
5 svar · 6,4k läst
Jiji
Jiji: Fast det där ser ut som phalenopsis och de är inte så kinkiga. Om du köpt dem i dyr blomsterhandel för mkt pengar typ 150 - 175kr st eller mer, tycker jag att du ska klaga. Om du köpt dem på växtvaruhus eller daglivaruaffär är det förväntat. De gör nya stänglar och nya knoppar. Vattna inte för mycket. Jag sätter mina i blöt lite då och då i diskbaljan. Bäst är så klart att
3 svar · 2,5k läst
·
7
721Bäcklin: Ser att det var ett tag sedan den här tråden startade. Jag kommer att få samma problem då energikalkylen säger att jag måste ha 5000kwh/år från solvärmen. Jag kommer att täcka över några paneler på sommaren för att undvika kokning .
20 svar · 5,0k läst
H
hackatall: Är det nån som har koll på om keramiken på en vedolux 37 är samma som på en vedolux 50UB?
2 svar · 4,7k läst
B
Bofflan: [citat] Ny förra året och det känns som den går plus att ljudet ändras beroende på steg I, II, III. Pannan byttes till ny i somras. Efter lite rejält våld fick jag lös trimventilen och nu har jag bra framledning. Igår kväll gick den upp till 24 retur 21 och nu 27 och 22 på returen.
5 svar · 2,7k läst
·
AWS46
AWS46: Tänkte att tråden skulle få ett avslut. Mycket riktigt så var det den gamla ventilen som gjorde att inget vatten kom fram. VVSaren var här och plockade ut insatsen och slängde igen. Vips så har jag 38° vatten in till golvet just nu! Tusen tack för alla tips och idéer. [bild]
18 svar · 3,0k läst
·
O
Ovation: Jo visst är det väl så, men vill han ha en reglering måste han köpa ny
5 svar · 1,6k läst
·
B
beemwepaouer: Nån kanske har skrivit innan, har bara skummat.... Men köp en IR termometer så du kan mäta temperatur på enskilda rör. Mät ingående temperatur på slingor å ingång på element och jämför med temperatur på utgångarna. Då kanske du kan reda ut vilka enskilda komponenter som ger för lite värme, eller får för lite värme inskickat i sig.
42 svar · 3,6k läst
·
Johan-
Johan-: [citat] Hur valde du till slut?
6 svar · 1,1k läst
O
Ovation: Eller höj ena sidan på tanken och sänk ledningen. Montera in ett xtra bränslefilter och försök dunka ut redtdieseln ur tanken. Brukar finnas ganska mycket kvar i många tankar. Dock måste du hålla koll på filter så du inte sabbar brännaren
17 svar · 1,7k läst
·
Alti
Alti: Sätt tillbaka termostaten och skruva den i botten och ut igen några gånger. Då har du motionerat piggen utan åverkan. En ny termostat av fabrikatet IMI kostar ca 200 kr på nätet, men du måste vara säker på att du köper en med exakt rätt gänga till elementventilen.
18 svar · 2,1k läst
·
F
Fred vom Jupiter: Jag renoverade mitt lilla badrum för ett par år sedan och ville också ha golvvärme. Jag bytte då ut radiatorn mot en snygg kromad handdukstork kopplad till vanliga värmesystemet. Den ger värme så att golvvärmen behöver arbeta mindre och ger sköna varma handdukar under vintern. Om du köper handdukstork på Biltema blir det inte ens dyrt (typ 1500 kr med ventiler) och du behöver ingen
18 svar · 2,8k läst
J
jonaserik: Ring ESBE och fråga, det är bäst, dom har värdena på den och kan säga vad som är. Du vill ha värdena och typ för att mäta om det är fel på den.
1 svar · 1,6k läst
I
InsidersUnited: Börja med det enklaste: Köp en burk silikonspray, spraya på alla ställen rören går genom vägg/golvbjälklag etc. Släpp lite på rörklämmor och spraya. Kanske det går, kanske inte, men det har bara kostat en femtilapp att prova...(y)
13 svar · 13,8k läst
·
offlarjon
offlarjon: Kollade av läget nu på morgonen & har åter jämn & fin värme i alla rum . Tusen tack för all hjälp!
25 svar · 4,4k läst
·
O
Ovation: Ja du har ju flex i rören ochså ifall du behöver byta anslutningskopplingarna till nya.
6 svar · 2,6k läst
·
T
TechChad: Det är lite fattigt med information kan jag hålla med om. En bild säger mer än 1000 ord..
2 svar · 510 läst
O
Ovation: Du måste höja värmen och kolla vilket rör som blir varmast först, det finns ingen garanti att ventilen sitter rätt väg
9 svar · 1,3k läst
·
O
Ovation: Det är ingen bra idé att strypa matningen till slingan. Du får ett mycket högre tryckfall än vad som det bör vara. Sen skall total slinglängd ej överstiga maxmått. Detta innefattar även tillopp och returledning fram till fördelaren.
11 svar · 1,1k läst
Y
yuphin: Alternativet kanske kan vara en etanolkamin, ett säkrare alternativ som väl dock inte ger lika mycket värme?
1 svar · 1,8k läst
perra i skogen
perra i skogen: Fanns redan ett fundament gjutet ihop med muren, för det hade stått en annan vedspis där tidigare. Men är du orolig över vikten, så kan det ju vara ett alternativ att staga upp golvet underifrån, eller som du säger, gjuta/mura ett fundament från backen
15 svar · 5,3k läst
·
X
xLnT: Det är nog precis så de gjort på bilden. Kör på!
1 svar · 2,6k läst
·
T
Trunk: [citat] Tack. Saken är den att där vi bor samt med vår planlösning blir det sällan så väldans kallt så vi behöver inte köra på mer än lägsta fläkthastigheten. Dessutom så sitter den tyvärr lite väl nära soffan så höjer man hastigheten blir det lite småjobbigt i mina öron. Förra ägarna som valde platsen, själv hade jag satt den i rummet bredvid. Det hade blivit tystare och
3 svar · 1,7k läst
Vedspisen
Vedspisen: [citat] Intressant tråd, får man fråga hur det vart med dimensionerna (såhär två år senare :-))
16 svar · 8,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.