Jag funderar på att värma mitt garage med en fläktkonvektor kopplat till bergvärmen, men så undrar jag ifall dessa verkligen gör någon nytta under dom korta stunder bergvärmen pulserar ut värme?
Min golvvärme hinner inte bli varm med undantag när det är riktigt kallt ute och bergvärmen värmer längre tider.
Stänger konvektorn av sin fläkt när det inte är någon värme eller vill man ha konstant rotation på luften?
Eller är jag tvungen att drastiskt öka volymen och få ett konstantflöde med värme?
Eller kan jag lika gärna ta en vanlig radiator?
Min golvvärme hinner inte bli varm med undantag när det är riktigt kallt ute och bergvärmen värmer längre tider.
Stänger konvektorn av sin fläkt när det inte är någon värme eller vill man ha konstant rotation på luften?
Eller är jag tvungen att drastiskt öka volymen och få ett konstantflöde med värme?
Eller kan jag lika gärna ta en vanlig radiator?
Redigerat:
Detsamma gäller ju om man installerar en vanlig radiator. Även den har ju som funktion att kyla vattnet och avge värmen till rummet som ska värmas. Då att pumpen får gå mer är ju inget konstigt. Plötsligt är det mer yta/rum som ska värmas upp.useless skrev:
Jag hade valt vanlig radiator alla dagar i veckan om plats finns. Ljudlös och går aldrig sönder. T.ex. Purmo har excel-filer där man kan få fram avgiven effekt vid olika storlekar och framledningstemperaturer så att man ser att tänkt radiator är tillräcklig.
Klicka här för att svara