A
Troligen har kompressorn gått sönder på vår Nibe 410P från -06, har väntat på servicetekniker i 3 veckor.
Kompressorn går på straxt över 20.000 kr att byta.

Vad skulle ni göra eller kanske någon erfaren servicetekniker här på forumet. Byta kompressor eller köpa en
ny Nibe 470. Anläggningen är ju lite till åren nu och problemen kan ju börja komma.

Hur stor priskillnad är det? Jag har bytt kompressor två ggr på min 410P från 2007.....

A
En firma ska ha ca ca 73.000 kr inklusive rotavdrag för en Nibe 470 med allt inkluderat dvs borttagning och ditsättning av nya frånluftsvärmepumpen.

Och typ 20 för kompressorbytet?
Nästa gång jag behöver göra stor reparation kommer jag nog överväga byte till 470. Beroende givetvis på hur mkt hemförsäkringen täcker av reparationen.

A
Tror inte hemförsäkringen täcker någonting utan det är rotavdraget man får som täcker lite.

Jag tycker det är för tidigt att skrota den när den är från -06. Fläktarna kan man byta lager på själv om man är händig. Elektroniken verkar hålla bra, kan möjligen vara någon kontaktor som behöver bytas. Reservdelar finns det gott om.

Nej, om kompressorn är från 2006 så äter nog åldersavdraget upp det mesta. Mina byten har kostat mig ca 10k per styck om jag minns rätt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.